تبیان، دستیار زندگی
در چند روایت از معصومین علیهم السلام از جمله از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام وارد شده كه وقتى آن حضرت ، در كنار كعبه خروج و ظهور خودش را به مردم جهان اعلام مى كند، خطاب به آنان نموده و خود را وارث انبیاء سلف و انتقام گیرنده از ظالمین و ست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام عصر (عج( و کعبه

حج
انس مهدى (عج ) با مكه و كعبه

آن حضرت ، انس و الفت خاصى با كعبه دارد. و همانطور كه اجداد طاهرین وى همگى عشق و علاقه ویژه اى به بیت الله الحرام داشتند، او نیز به همان نحو و به صورت دائم با حرم امن الهى مراوده دارد.

یكى از نكات مسلم كه موافق با اصول اعتقادات شیعى نیز بوده و روایات فراوانى در این مورد هم وارد شده ، حضور آن امام منتظر در مراسم حج است كه این معنا همه ساله تكرار مى شود. امام صادق علیه السلام مى فرماید: زمانى كه امام مردم در پس پرده غیبت به سر مى برد، او همه ساله در موسم حج شركت كرده و مردم را مى بیند ولى طبق مصالح الهى ، مردم او را نمى بینند(1).

در سخن دیگرى كه از جانب محمد بن عثمان عمرى نائب خاص آن حضرت وارد شده ، آمده است : به خدا قسم ، او همه ساله در مراسم حج شركت مى كند و اگر چه مردم او را مى بینند ولى طبق مصالح الهى ، او را به عنوان قائم (عج ) تشخیص نمى دهند(2).

كعبه ، میعاد مصلح جهانى

از نكات مسلمى كه در روایات متعدد وارد شده این است كه محل شروع قیام جهانى مهدى (عج ) از كنار كعبه خواهد بود. احادیثى كه در این باب وارد شده گواه این است كه آن حضرت در میان روزى كه مردم عالم به كارهاى روزمره خویش مشغولند و در حالى كه جانشان همچون تشنه كامى در پى آب زلال دعوت جهانى آن حضرت است ، ناگهان به امر الهى از كنار كعبه ، همان محلى كه میعاد بندگان صالح و فرستادگان حقتعالى در طول عالم بشریت بوده است به نطق در آمده و نداى حق طلبى و بشارت ظهورش ، با اعجاز الهى در تمامى عالم گسترده مى شود.

از امام باقر علیه السلام نقل شده كه فرمود: قائم آل محمد صلى الله علیه و آله وقتى خروج و ظهور مى كند، روز شنبه و مصادف با عاشورا خواهد بود كه روز شهادت جدمان حسین علیه السلام است و از قاتلین آن حضرت انتقام خواهد كشید

بنماى رخ كه خلقى واله شوند و حیران

بگشاى لب فریاد از مرد و زن بر آید

از جمله این روایات ، سخنى است كه على بن مهزیار از امام جواد علیه السلام نقل كرده كه فرمود: مانند آن است كه مشاهده مى كنم در روز شنبه اى كه مصادف با عاشوراى (حسینى علیه السلام ) است بین ركن و مقام ابراهیم علیه السلام قیام كرده و جبرئیل (امین ) در پیش روى او ندا مى كند كه همانا امروز بیعت مخصوص خداست ، پس آن حضرت جهان را (به تدریج و پس ‍ از مبارزات طولانى ) از عدل و داد پر خواهد كرد همانطور كه عالم از ظلم و فساد پر شده است (3).

نظیر همین روایت ، سخنى است كه امام صادق علیه السلام نقل شده است و با اندك اختلاف تعبیر مانند روایت فوق است .(4)

روایت دیگرى نیز از امام باقر علیه السلام نقل شده كه فرمود: قائم آل محمد صلى الله علیه و آله وقتى خروج و ظهور مى كند، روز شنبه و مصادف با عاشوراء خواهد بود كه روز شهادت جدمان حسین علیه السلام است و از قاتلین آن حضرت انتقام خواهد كشید(5).

امام زمان
روایتى از حج امام عصر (عج)

این نكته كه عده اى از بزرگان مورد وثوق معصومین علیه السلام و به ویژه مورد اعتماد امام عصر (عج )، آن حضرت را در زمان غیبت صغرى و سپس ‍ غیبت كبرى زیارت كرده و خصوصا در مراسم حج مشاهده نموده باشند، مسئله اى نیست كه بتوان به سادگى از آن عبور كرد.

مطلب در خور تامل استناد بعضى از اهل فضل به عدم امكان رؤیت امام عصر (عج )به سخن و توقیع آن حضرت به آخرین نائب خویش است كه در آن مدعیان مشاهده خودش را دروغگو معرفى نموده است ولى با دقت كافى به جوانب این توقیع دیگر معلوم مى شود كه حضرت مدعیان ارتباط با خودش را در عصر غیبت كبرى ، با این بیان اهل كذب معرفى نموده است تا راه براى سوء استفاده باز نماند(6).

مسلما اگر صرف دیدن جمال آن حضرت مورد نظر بود، گفتار بزرگانى چون على بن مهزیار كه از اشخاص مورد وثوق معصومین علیهم السلام بوده بنابر گفتار خودش در مراسم حج به حضور امام عصر (عج ) شرفیاب شده است ، خلاف واقع خواهد بود كه قطعا اینگونه نیست .(7)

از جمله روایاتى كه پیرامون حج آن حضرت نقل شده روایتى است كه ابو نعیم انصارى بیان كرده است . او مى گوید: با جماعتى در مراسم حج شركت داشتیم كه چشممان به جمال جوانى با هیبت افتاد. او جهت طواف رو به ما كرده و فرمود: مى دانید كه ابى عبدالله علیه السلام چگونه به حقتعالى التماس مى كرد و چه مى گفت ؟ سپس خودش دعایى كه سرشار از مضامین عالى بود نقل كرده و بعد مشغول طواف گردید. عظمت او چنان ما را به خود مشغول ساخته بود كه فراموش كردیم تا از هویتش بپرسیم .

روز دیگر به همان صورت تكرار شده و او چند دعا از امیرالمؤمنین علیه السلام كه بعد از نماز واجب و حین سجده شكر مى خواند بیان كرده و روز دیگرى دعائى از امام سجاد علیه السلام را به ما آموخت .

یكى از افراد جمع ما با شور و حرارت خاصى گفت : به خدا قسم این شخص صاحب الزمان است . زیرا من هفت سال در موسم حج شركت كرده و آرزو مى كردم ، او را ببینم تا اینكه در شب عرفه سال هفتم مرد جوانى را كه مثل همین شخص نیك منظر بود دیدم . از او پرسیدم شما كه هستید؟ پاسخ داد: شخصى از میان مردم هستم . پرسیدم : عربى یا از جمله موالى (8)مى باشى ؟ پاسخ داد: عرب هستم . پرسیدم : از كدام طایفه عرب مى باشى ؟ فرمود: از شریفترین ایشان : پرسیدم :

آنها كدام طایفه اند؟

فرمود بنى هاشم .

پرسیدم : از كدام تیره بنى هاشم ؟

فرمود: از كسانى كه مسكینان را اطعام كرده و اهل نماز شب هستند.

با خود گفتم : این شخص از نوادگان امام على علیه السلام است . بعد از آن دیگر او را ندیدم هنگامى كه از مردم آن اطراف پرسیدم : آیا این علوى را مى شناسید؟ آنها گفتند: وى همه ساله در موسم حج شركت مى كند. من محزون از فراق وى به خواب رفته و در عالم رؤیا پیامبر صلى الله علیه و آله را به خواب دیدم كه به من مى فرمود: كسى را كه دیشب دیدى همان صاحب الزمان بود(9).

به خدا قسم ، او همه ساله در مراسم حج شركت مى كند و اگر چه مردم او را مى بینند ولى طبق مصالح الهى ، او را به عنوان قائم (عج ) تشخیص نمى دهند

وصال یار در حج

در این فراز، چند حكایت از كسانى را كه در مناسك پر فیض حج بیت الله الحرام به دیدار امام عاشقان و آن كسى كه بیت الله او را مى شناسد، توفیق پیدا نموده اند، نقل مى شود. هر چند این فراز، مقوله اى جداگانه مى طلبد.

بیعت با امام در كنار كعبه

در چند روایت از معصومین علیهم السلام از جمله از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام وارد شده كه وقتى آن حضرت ، در كنار كعبه خروج و ظهور خودش را به مردم جهان اعلام مى كند، خطاب به آنان نموده و خود را وارث انبیاء سلف و انتقام گیرنده از ظالمین و ستمگران و مبشر صلح و خیر خواهى معرفى مى نماید. حقتعالى تمامى خصوصیات انبیاء و اولیاء خویش را یكجا در وجود او جمع نموده و به همین سبب است كه او در معرفى خویش مى فرماید: هر كه خواهد انبیاء و امامان گذشته را ببیند، در من نظر كند(10).او سپس ودایع و مورایث گذشتگان را ارائه مى كند. در نزد او عمامه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله ، عصاى موسى علیه السلام و میراث سایر انبیاء و اولیاء موجود است .

امام باقر علیه السلام مى فرماید: در همان هنگام ، در بین ركن و مقام ابراهیم علیه السلام ، عده اى از مؤ منین كه مانند كوهى استوار هستند، به تعداد 313(11)نفر همانند تعداد اصحاب بدر، با آن حضرت بیعت مى كنند(12).

و به این ترتیب انقلاب جهانى مهدى (عج ) از كنار بیت الله الحرام آغاز مى شود.

خدایا ما را جزء منتظران و یاران واقعى آن بزرگوار قرار دهد.

پی نوشت ها:

1-  كافى 1/337، حلیه الابرار /2/ باب 29.

2-  همان مدرك / ح 4.

3-  قال ابو جعفر الثانى علیه السلام : كانى بالقائم یوم السبت قائما بین الركن و المقام ، بین جبرئیل علیه السلام ینادى البیعه لله ، فیملاها عدلا كما ملئت ظلما و جورا كتاب الغیبه / طوسى 453/459، اثبات الهدا (عاملى )3/514 ح 353.

4-  كتاب الغیبه محمد بن ابراهیم نعمانى 238/ب 13/ ح 29.

5-  تهذیب 4: 333/144.

6-  این توقیع شریف در جلد 51 بحار الانوار در باب نواب خاص آمده است . ذكر این نكته نیز ضرورى است كه تاریخ اسلام پر از مدعیان دروغین مهدویت و مرتبطین دروغگو با امام زمان (عج ) بوده و این توقیع و روایات معصومین در تایید آن ، براى جلوگیرى از گمراهى مسلمانان و مؤمنین بوده است .

7-  در صفاحات آتى ، حكایات معتبرى از تشرف عده اى از خواص به حضور امام عصر (عج ) در موسم حج خواهد آمد. لازم به ذكر است كه مدعیان زیارت آن حضرت ، هرگز ادعاى ارتباط با وى را نداشته اند.

8-  مسلمانان غیر عرب را موالى مى گفتند.

9-  غیبه طوسى 259/227. نقل با تلخیص و تصرف .

10-  بحار 53/9(قسمتى از روایت ذكر شد).

11-  به احتمال فراوان ، این عده هر كدام به مثابه یك پیشوا براى جمعى از مؤمنین هستند.

12-  كتایب الغیبه : 476/502.

بخش عترت و سیره تبیان


منبع:

حج البیت در مكتب اهل بیت علیهم السلام، بهاءالدین قهرمانى نژاد شائق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.