تبیان، دستیار زندگی
زمانی که قائم قیام کند، با حکم داوودی میان مردم حکم می کند و نیازی به گواه ندارد. خدای تعالی به او الهام می نماید او با علم خود حکم می کند و هر پرسشی را پاسخ می گوید. او با فراست و زیرکی دوست را از دشمن باز می شناسد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت در حکومت مهدوی(2)

در قسمت اول به دو مولفه مهم یعنی، امنیت اقتصادی و امنیت سیاسی و نظامی در حکومت حضرت ولی عصر(عج) پرداختیم. در این شماره نیز با دیگر مصادیق امنیت در حکومت مهدوی آشنا خواهیم شد.

امام زمان
امنیت اجتماعی

در روایتی آمده است: «بدانید آن کس از ما که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر و امامان معصوم رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، بردگان و ملت های اسیر را آزاد نماید، جمعیت های گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آوری کند. او سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد؛ آن چنان که اثرشناسان اثر قدمش را نمی شناسند گرچه در یافتن اثرها و نشانه ها تلاش فراوان می کنند. سپس گروهی برای در هم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیرها صیقل می خورند. دیده هایشان با قرآن روشنایی می گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین افکند و در صبح گاهان و شام گاهان جام های حکمت سر می کشند».(1)

آنگاه که حضرت ظهور کرد... علم و دانش در دل های مؤمنین قرار می گیرد تا جایی که مؤمنی نیازمند دانش برادرش نمی شود

مرور تاریخ بیانگر بحران های داخلی و بین المللی است که ریشه در قومیت گرایی، تعصبات نژادی و نبود هدایت واحد دارد. آنچه زیبا و امید بخش به نظر می رسد، تجلی و تحقق حضور مردی است که در آینده ای نزدیک به این مسائل پایان می بخشد. در عرصه حکومت مهدوی آنچه مایه ارزش و تعالی بشر است، تقوا و اسلام است. کرامت انسانی در این نظام بر پایه ایمان و عمل صالح است. این ملاک ارزشی، هویت دینی واحد به مردم می بخشد که در هم شکننده هویت های کاذبی چون ناسیونالیسم که نتیجه تلاش بشری برای ایجاد همرنگی در درون ملت هاست و یا جنبش فمنیسم که به دنبال تعریف هویت بر مبنای جنسیت و وارد کردن آن به عرصه سیاست و قدرت است، خواهد بود.

امام رضا علیه السلام در تفسیر آیه «وَ لَهُ أَسْلَمَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ طَوْعًا وَ كَرْهًا وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ»؛ «حال آنکه آنچه در آسمان ها و زمین است خواه و ناخواه تسلیم فرمان او هستند و به نزد او بازشان می گردانند»(2) فرمود: «در شأن قائم فرود آمده است. زمانی که خروج کند، یهود و نصاری و آفتاب‌ پرستان و زندیقان و مرتدان و کافران، شرق و غرب زمین را گرفته باشند؛ پس اسلام را بر آنان عرضه می ‌دارد. هر کدام که اسلام آورد، او را به نماز خواندن و دادن زکات و آنچه مسلمانان به آن مأمور می‌ باشند، امر می ‌کند و هر‌ که اسلام نیاورد، گردن او را می ‌زند تا آنکه در مشرق و مغرب کسی نماند، مگر آنکه خدا را به یگانگی بشناسد.»(3)

توحید

حاکم شدن کلمه‌ توحید بر تمام سرزمین‌ ها، وحدت و یگانگی هویتی را بر بشر حاکم می کند و امت اسلامی به تمام معنای کلمه به وجود می ‌‌آید. پی‌آمد این امر، کنار گذاشتن اختلافات قومی و تعصبات نژادی و خروج از بحران ‌های اجتماعی است. 

امنیت فرهنگی و معنوی

فرهنگ، از موضوعات مهم عرصه‌ اجتماعی و مسائل امنیتی است. با مطرح شدن بحث جهانی ‌شدن و خطر یک‌ پارچه ‌سازی فرهنگی، همچنین شکستن مرزهای امنیتی به وسیله وسایل ارتباطی، اهمیت این حوزه افزون ‌تر گردیده است. در اصطلاح کلی فرهنگ، به مجموعه‌ باورهایی اطلاق می‌ شود که در ذهن افراد جامعه نهادینه شده است. بنابراین، می ‌توان گفت که نقش تک‌ تک افراد جامعه و طبایع آن ها در شکل‌ گیری هر تفکر و فرای آن، فرهنگی برجسته است.

علوم بشری همواره در تغییر و تحول است و نمی تواند حکم قطعی در مورد مسائل ارائه دهد؛ زیرا عقل بشری بر علوم و قوانین طبیعی احاطه کامل ندارد و همه چیز را با تجربه می آموزد. به طور کلی حوزه علوم بشری همواره با ناامنی های فکری و دگرگونی ها رو به روست

اگر چه طبع بشری، در شکل ‌گیری فرهنگ‌ ها یا ناامنی ‌های اجتماعی دخیل است، با توسعه‌ آموزشی، اخلاقی و مذهبی، می ‌توان امیدوار بود که بشر جایگاه اصلی خود را بشناسد و اصول اخلاق و ارزشی را در جامعه اجرا کند. با ظهور امام که حکومت عدل الهی بر پا می شود، اسلام که بر طبق روایات جز اسمی از آن در آخرالزمان باقی نمی ماند، ایا و زنده می شود: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ ‏بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» ؛ « او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند».(4)

در روایتی نیز آمده است که هنگامی که قائم قیام کند ـ هر کس اهل هر دینی باشد ـ به اسلام گرایش پیدا کند و به آن ایمان آورد.(5)

آگاهی و معرفت از لوازم اصلی تأمین امنیت فرهنگی است. با زنده شدن اسلام و برپایی حکومت الهی، طبیعت بشر به جایگاه اصیل خود ـ مقام خلیفه اللهی ـ واقف می شود. آنگاه فرهنگ غنی اسلامی بر پا می شود و آرامش و طمأنینه فرهنگی و معنوی باز خواهد گشت.

امام زمان

در دنیای زر و زور و تزویر کنونی که تبلیغات فریب افکار عمومی و شعارهای دروغین در قالب ارزش ها نقش مهمی یافته و ابرقدرت های جهانی با بهره گیری از این راهکارها اعمال ننگین خود را ارزش مند و منطبق بر عدالت جلوه می دهند. ظهور امام می تواند چنین راه دشواری را بر بشر هموار کند. امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه 41 سوره حج می فرماید: « این آیه در مورد آل محمد و مهدی و یاروان آن هاست که خداوند آنان را مالک شرق و غرب زمین می گرداند و دین را آشکار می سازد و به وسیله او و یارانش، بدعت ها را نابود می کند؛ همانطور که بی خردی را به وسیله حق نابود نمود و چنان کند که اثری از ستم دیده نشود و به نیکی ها فرمان می دهد و از زشتی ها جلوگیری می کند» .(6)

امنیت علمی

بشر در طول ادوار مختلف با کشف قوانین طبیعی پا به عرصه علوم طبیعی گذاشت و با بهره مندی از عقل واستعدادها و توانایی های ذاتی توانست بر نظام طبیعت چیره شود، اما علوم بشری همواره در تغییر و تحول است و نمی تواند حکم قطعی در مورد مسائل ارائه دهد؛ زیرا عقل بشری بر علوم و قوانین طبیعی احاطه کامل ندارد و همه چیز را با تجربه می آموزد. به طور کلی حوزه علوم بشری همواره با ناامنی های فکری و دگرگونی ها رو به روست. با این گستردگی علوم، مردم در زمان غیبت تنها دو حرف از 27 حرف علم را آموخته اند. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با ظهور خود تمام حروف را در میان مردم منتشر می کند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: «علم و دانش 27 حرف است. آنچه تا کنون همه پیامبران آورده اند جز دو حرف بیشتر نیست و مردم تا امروز جز دو حرف از علم آگاهی ندارند. وقتی قائم قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار و در میان مردم پخش می کند و آن دو حرف را به آن ضمیمه می نماید و 27 حرف علم در میان مردم پخش می شود.»(7)

در روایت دیگر نیز آمده است: «(آنگاه که حضرت ظهور کرد)... علم و دانش در دل های مؤمنین قرار می گیرد تا جایی که مؤمنی نیازمند دانش برادرش نمی شود.»(8)

زمانی که قائم قیام کند، با حکم داوودی میان مردم حکم می کند و نیازی به گواه ندارد. خدای تعالی به او الهام می نماید او با علم خود حکم می کند و هر پرسشی را پاسخ می گوید. او با فراست و زیرکی دوست را از دشمن باز می شناسد

علمی که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به مردم عرضه می کند، علم الهی است و قطعیت و ثبات به همراه دارد، نه شکاکیت و نسیبت را، در نتیجه آرام بخش فکری است.

امنیت قضایی و حقوقی

حقوق بشر از جمله موضوعات و مجادلات جهانی است که حتی دست آویز قدرت های بزرگ برای پیگیری اهداف شوم و توسعه طلبانه قرار گرفته است. تدوین حقوق بشر و تشکیل دادگاه های کیفری در بسیاری موارد دچار نقصان های جدی است؛ چرا که عقل بشر قادر نیست بر همه وجود احاطه یابد و ممکن است اشتباه کند و یا منافع شخصی را در تدوین قواعد و تشکیل دادگاه لحاظ کند.

عدالت، وجدان، ایمان، سعه صدر و ... از عناصر مهم و کلیدی در حوزه قضاوت هستند. امام علی علیه السلام تضمین امنیت قضایی افراد در جامعه را مستلزم رعایت سه اصل انتخاب قاضی، شرایط قاضی و وظایف دولت در برابر قاضی می داند.(9)

بی شک حاکمیت الهی از نظر قواین و اجرای آن ها مشکل نخواهد داشت؛ زیرا قوانین الهی کامل ترین و جامع ترین قوانین است و مجری آن ها در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، شخص امام است که منتخب الهی است. امام صادق علیه السلام فرموده است: « زمانی که قائم قیام کند، با حکم داوودی میان مردم حکم می کند و نیازی به گواه ندارد. خدای تعالی به او الهام می نماید  او با علم خود حکم می کند و هر پرسشی را پاسخ می گوید. او با فراست و زیرکی دوست را از دشمن باز می شناسد.»(10)

در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قوانین به بهترین نحو اعمال می شود و دست هر صاحب نفوذ منفعت طلبی کوتاه خواهد شد.

پی نوشت ها:

1. نهج البلاغه، خطبه 15.

2. آل عمران: 83.

3. بحار الانوار، ج 52، ص 340.

4. صف: 9.

5. مستنبط، سید احمد، قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام، ج1، ص735.

6. تفسیر قمی، ص 441.

7. بحارالانورا، ج52، ص 336.

8. قطره ای دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام، ج2، ص 784.

9. فصل نامه علوم سیاسی، ش 34، ص261.

10. مستدرک الوسایل، ج4، ص304.

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.