تبیان، دستیار زندگی
این روزها شاهد اجرای طرح مهم سرشماری نفوس و مسکن هستیم. در نوشتار زیر باختصار درباره نحوه جمع آوری اطلاعات و اجرای سرشماری توضیح داده شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی درباره طرح سرشماری


این روزها شاهد اجرای طرح مهم سرشماری نفوس و مسکن هستیم. در نوشتار زیر باختصار درباره نحوه جمع آوری اطلاعات و اجرای سرشماری توضیح داده شده است

سرشماری

این روزها شاهد اجرای طرح مهم سرشماری نفوس و مسکن هستیم. سرشماری نفوس و مسکن پیش از این هر ده سال یک بار انجام می شد. اما  به گفته رئیس مرکز آمار ایران سرعت بالای تحولات اقتصادی و جمعیتی که کشور ما را در استانه انقلاب اقتصادی قرار داده است موجب شد ضرورت به روز شدن اطلاعات احساس شود و سرشماری از 10 سال یکبار به 5 سال یکبار کاهش یابد. وی اضافه کرد : مزایای به روز شدن اطلاعات برای برنامه ریزی ها بیشتر از هزینه ای است که برای سرشماری می شود .

نحوه انجام طرح و جزئیات پرسشنامه

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 گفت :‌ در این سرشماری که از دوم آبان به مدت 21 روز برگزار می شود 70  سوال از خانوارها پرسیده خواهد شد. این سوالات از فرم استاندارد جهانی پیروی می کند.

رئیس مرکز آمار ایران جمعیت ایران را حدود 75 میلیون و 500 هزار نفر در قالب 21 میلیون و 200 هزار خانوار اعلام و بیان کرد : روش اینترنتی برای سرشماری درتهران آزمایشی انجام شد اما فقط یک درصد دراین آزمایش شرکت کردند و در روش پستی نیز 7 درصد پاسخ دادند به این دلیل از روش چهره به چهره استفاده می کنیم.

عادل آذر افزود:‌ 54 هزار مأمور سرشماری به طور مستقیم به درب منازل هموطنان در سراسر کشور مراجعه می کنند . رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 با اشاره به  این که مأموران سرشماری با جلیقه و کارت مخصوص به درب منازل مراجعه می کنند، از هموطنان خواست اطلاعات مورد نیاز از جمله شناسنامه و کارت ملی  افراد خانوار و کدپستی  را در دسترس داشته باشند .

گفتنی است این سرشماری دارای یک پرسشنامه خانوار است که در آن مشخصات همه اعضای خانوار به همراه شماره ملی و کد پستی درج می شود .

عادل آذر در این باره گفت: پشتیبانان آمارگیری در هرشهر و استانی استانداران، فرمانداران ، بخشداران و به خصوص مردم هستند چرا که همکاری نامناسب خانواده‌ها می تواند تاثیر منفی در روند آمارگیری و آمارهای به دست آمده داشته باشد.

وی همکاری مناسب مردم را با عوامل اجرایی آمارگیری سال90 ضروری دانست و گفت: هر یک دقیقه تاخیر در جواب دادن به فرم اطلاعات نفوس و مسکن از طرف مردم برابر با سه میلیارد تومان هزینه اضافه است از این جهت مردم باید بدانند که کمک به تسریع آمار گیری نوعی سرمایه گذاری برای کشور محسوب می شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت : پر کردن فرم آمار گیری 20 دقیقه زمان می برد و از خانوارها می خواهیم به هیچ وجه سند ومدرک را در اختیار ماموران آمارگیر قرار ندهند.

سرشماری یک ضرورت برای کشور و برنامه‌ریزی صحیح به‌منظور بهره‌مندی از آینده‌ای منطقی، معقول و مطلوب است

عادل آذر افزود: در طراحی سوالات استاندارد سازی علمی صورت گرفته که می تواند اطلاعات مورد نیاز حوزه نفوس مسکن را برای اکثرسازمان ها و مردم تهیه كند.

وی با بیان اینکه از صبح روز آمار گیری، جمع آوری اطلاعات آبادی ها نیز انجام شده اضافه کرد : پرسش نامه مربوط به آبادی ها 85 درصد در مقایسه با دوره گذشته تغییر کرده است .

پرسش های مهمی پرسیده می شوند

آذر افزود : ‌در این سرشماری درباره مشخصات مسکن خانوارها از قبیل سال و نوع ساخت ،‌نوع آشپزخانه ،‌نوع شبکه دفع فاضلاب و شبکه  آبرسانی و گازرسانی پرسیده می شود که بیشتر جنبه بله - خیر دارد و به هیچ وجه وارد جزئیات نمی شویم .وی گفت ‌: اطلاعاتی که درباره مسکن پرسیده می شود در مدیریت زلزله کاربرد خواهد داشت .

سرشماری

آذر افزود:‌ سطح سواد و بررسی اشتغال از محورهای جدی ما در این سرشماری است و اگر چه در آن به دنبال نرخ بیکاری نیستیم اما   تناسب شغل افراد با مهارت و تخصص آن ها بررسی می شود .

وی از تمام الکترونیک شدن سرشماری در سال 1395 خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح امسال یکی از استان ها به صورت پایلوت همه عملیات سرشماری از صفر تا 100 به صورت الکترونیکی صورت خواهد گرفت. البته هنوز استان مورد نظر تعیین نشده است ولی همه امکانات مورد نظر فراهم است.

آمار به مثابه ستون فقرات برنامه ریزی

همزمان با اولین روز از آغاز طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز دوشنبه در این طرح ملی شرکت کردند.

در این جلسه رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی، با توصیه به آحاد مردم برای همکاری با مأموران آمار در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن تأکید کردند: سرشماری یک ضرورت برای کشور و برنامه‌ریزی صحیح به‌منظور بهره‌مندی از آینده‌ای منطقی، معقول و مطلوب است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای آمار را ستون فقرات برنامه‌ریزی در عرصه‌های مختلف دانستند و با اشاره به نقش مردم در سرشماری افزودند: از مردم عزیز کشورمان درخواست می‌شود تا ضمن همکاری کامل با مأموران سرشماری، به سؤال‌های آنان با دقت و حوصله، پاسخ صحیح دهند.

ایشان دستگاه‌های مختلف را نیز به همکاری با مرکز آمار ایران برای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن فراخواندند و خاطرنشان کردند: مرکز آمار نیز باید در کار سرشماری، وظیفه خود را دقیق، علمی، مبتنی بر واقعیات و بی‌طرفانه انجام دهد.

پرهیز از سیاسی گری در اجرای طرح

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ انگیزه سیاسی و غیرسیاسی نباید در پردازش داده‌های سرشماری تأثیرگذار باشد، خطاب به مدیران مرکز آمار افزودند: شما باید عملاً نشان دهید که در پردازش اطلاعات و داده‌ها کاملاً بی‌طرف و تابع واقعیات هستید تا دستگاه‌های مختلف هم به نتایج کار و آمارهایی که ارائه می‌شوند، اعتماد کامل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای دستگاه‌های مختلف کشور را نیز به پرهیز از شتاب‌زدگی در ارائه آمار توصیه و خاطرنشان کردند: آمارهای رسمی باید از طریق دستگاه مسئول که مرکز آمار ایران است، اعلام شود و سپس دستگاه‌ها براساس آن آمارها اطلاع‌رسانی و یا برنامه‌ریزی کنند. ایشان همچنین مأموران سرشماری را به برخورد همراه با حوصله کامل و اخلاق اسلامی با مردم، توصیه کردند.

سطح سواد و بررسی اشتغال از محورهای جدی ما در این سرشماری است و اگر چه در آن به دنبال نرخ بیکاری نیستیم اما تناسب شغل افراد با مهارت و تخصص آن ها بررسی می شود

در این دیدار آقای عادل آذر با اشاره به تجهیزات پیشرفته‌ای که برای پردازش داده‌های این سرشماری به‌کار گرفته خواهد شد، افزود: سؤال‌های فرم‌های سرشماری به گونه‌ای طراحی شده که ضمن ارزیابی اطلاعات مربوط به جمعیت، ارزیابی دقیقی از نحوه اجرا و تأثیر برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف کشور به‌دست آید.

به نتیجه رسیدن این عزم ملی بیش از هر چیز به تلاش همه جانبه و اعتماد سازی احتیاج دارد. این اعتماد حاصل نمی شود مگر زمانی که بدانیم این اطلاعات و آمار کسب شده در جهت بهبود اوضاع اقتصادی خانوارها و اجرای درست طرحهای عمرانی به کار می رود. هنوز بحث ها و حرف و حدیث ها بر سر دوگانگی آمارها فراموش نشده و امید است که این طرح بزرگ زمینه یکسان سازی آمارها و تعیین نهاد تصمیم ساز در این زمینه را فراهم کند

فرآوری :ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرگزاری فارس/ عصرایران/واحد مرکزی خبر/تابناک