تبیان، دستیار زندگی
زمانی که خبر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی رسانه‌ای شد و پایه‌های اقتصاد کشور را لرزاند، همگان منتظر یک عزل یا استیضاح بودند و باورد داشتند استیضاح کمترین اتفاقی است که باید در این زمینه رخ دهد چراکه تأثیرات چنین تخلفی در افکار عمومی فضای یأس و ناامیدی را
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیضاح یا پاک کردن صورت مساله؟!


زمانی که خبر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی رسانه‌ای شد و پایه‌های اقتصاد کشور را لرزاند، همگان منتظر یک عزل یا استیضاح بودند و باورد داشتند استیضاح کمترین اتفاقی است که باید در این زمینه رخ دهد چراکه تأثیرات چنین تخلفی در افکار عمومی فضای یأس و ناامیدی را ایجاد می‌کند.

وزیر اقتصاد

طی هفته جاری هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر اقتصاد را با 28 امضا اعلام وصول کرد و اگر اتفاق خاصی برای امضاء نمایندگان رخ ندهد، طبق قانون هفته آینده سیدشمس‌الدین حسینی باید در مقابل نمایندگان مردم در خانه ملت پاسخگوی سوالات باشد. نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح درباره عدم اجرا، اجرای ناقص یا نقض احکام قانونی مربوط به وظایفی که نسبت به بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی داشته است، نصب افراد به سمتهای مهم، بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند، عدم نظارت بر کارکرد بانکها به عنوان نماینده سهام دولت به‌رغم هشدارهای نهادهای نظارتی و عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی از حسینی سوال دارند و محورهای زیر را برای استیضاح مطرح کرده‌اند. هر چند عده‌ای مطرح کردند اگر بهمنی ـ رییس کل بانک مرکزی ـ عزل شود استیضاح را پس می‌گیرند اما عده‌ای بر تحقق استیضاح پافشاری کرده‌اند.

نباید از نظر دور داشت که شاید تحقق استیضاح در نگاه اول کمی به‌نظر فضا را آرام کند و به‌مثابه یک مسکن مقطعی عمل کند، اما نباید فراموش کرد که استیضاح تنها راه نیست و با بودن و نبودن حسینی در رأس امور وزارتخانه اقتصاد، مشکلی در این زمینه حل نمی‌شود چراکه بسیاری زیرساختهای اقتصاد کشور را بیمار می‌دانند و معتقدند این بیماری مزمن باید با اصلاحات اساسی در این بخش سریع‌تر درمان شود تا دیگر شاهد وقوع تخلفاتی با این گستره نباشم درغیر این صورت در چنین سیستم و ساختاری از دست افراد توانمند هم کاری برنمی آید.

استیضاح به‌معنای برکناری نبوده و به معنای توضیح خواستن است، ‌چراکه وزیر اقتصاد باید به عنوان فردی که خاوری و جهرمی را نصب کرده و به دلیل نقض برخی قوانین، به نمایندگان مجلس توضیح دهد تا در صورت قانع شدن مجلس، موفق به کسب رای اعتماد مجدد گردد

در این میان هم برخی کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند شرایط کشور در عرصه بین‌المللی باید مدنظر نمایندگان باشد و باید تصمیمات در راستای تضعیف شرایط اقتصادی کشورمان در عرصه بین‌المللی نباشد و باید به مسائلی از جمله تحریمها، مناسبات بانکهای جهانی با کشورمان، بحث تجارت و وجوه مختلف آن و ... توجه داشت و از نظر دور داشتن این مسائل می‌تواند مانند تیر خلاصی باشد که خودمون به خودمان شلیک می‌کنیم. البته این تحلیل واکنشهایی هم در بر دارد و عده‌ای مصلحت اندیشی را در چنین زمینه‌ها سبب بروز تخلفاتی گسترده‌تر در آینده می‌دانند.

البته محمد دهقان ـ نماینده چندان و طرقبه ـ  تاکید دارد که اگر مصلحت‌اندیشی به‌معنای کوتاه آمدن در برابر فساد باشد، صحیح نیست چراکه مجلس در این زمینه کوتاه نخواهد آمد و طی قانون، برخورد اداری با افرادی که قصور داشتند، را تا پایان پیگیری می‌کند. باید کسانیکه در امر اختلاس اخیر کوتاهی کرده‌اند از کار برکنار شوند تا اعتماد مردم نسبت به سیستم بانکی ترمیم شود و برخورد مجلس با مسئولان مقصر در این فساد مالی از روی حب و بغض نبوده و برای اعتمادسازی است.

وزیر اقتصاد-شمس الدین حسینی

وی تأکید دارد که استیضاح به‌معنای برکناری نبوده و به معنای توضیح خواستن است، ‌چراکه وزیر اقتصاد باید به عنوان فردی که خاوری و جهرمی را نصب کرده و به دلیل نقض برخی قوانین، به نمایندگان مجلس توضیح دهد تا در صورت قانع شدن مجلس، موفق به کسب رای اعتماد مجدد گردد.

نکته حائز اهمیتی که بسیاری درباره آن نگران هستند این است که گویا بناست با استیضاح حسینی، وی قربانی آخر پیگیری پرونده اختلاس باشد و افرادی که با سفارش و امضای طلایی خودشان مقدمات اولیه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را زدند به فراموشی سپرده شوند یا در حاشیه امن قرار گیرند و به قول معروف خطر از بیج گوششان رد شود. تعدادی از نمایندگان به‌دنبال استیضاح وزیر اقتصاد هستند تا وی به عنوان مقصر اصلی در ماجرای اختلاس پاسخگو باشد و احتمالا هزینه‌اش را هم بپردازد و گروه دیگری هم درحال رایزنی هستند تا پرونده اختلاس در سطحی بالا‌تر از وزیر پیگیری شود. با این حال دل نگرانی اصلی این روز‌ها متعلق به نمایندگانی است که هراس دارند استیضاح وزیر اقتصاد بر بسیاری موضوعات دیگر سایه بیندازد؛ چون پیش‌بینی می‌کنند وزیر اقتصاد استیضاحش رأی بیاورد و پس از آن دیگر مجالی برای گفتن خیلی حرف‌ها نباشد چراکه مصلحت ایجاب می‌کند موضوع اختلاس با استیضاح وزیر اقتصاد حداقل در مجلس مختومه شود!

البته نمایندگان مردم در خانه ملت بررسی و پیگیری موضوع اختلاس را موضوعی ملی می‌دانند و پیگیری و برخورد جدی قوه‌ی قضاییه را نیز خواستار هستند و منتظرند تا با شاید با پاسخهای سید شمس‌الدین حسینی در صحن علنی مجلس زوایای دیگری از این تخلف که به عنوان بزرگترین تخلف تاریخ اقتصادی کشور لقب گرفته است، آشکار شود و افکار عمومی پاسخ سوالات فراوانشان در این زمینه را بگیرند چراکه در نظام اقتصادی کشور ما که بانک محور است باید نسبت به این سیستم اعتماد کامل وجود داشته باشد و زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد بیش از پیش فراهم باشد نه اینکه خودمان موجبات بی‌اعتمادی را فراهم کرده و به قول معروف کشتی‌ای که خودمان در آن نشسته‌ایم را با دست خودمان سوراخ کنیم.

باید فرمایشات مقام معظم رهبری را یادآور شد که ایشان فرمودند:«پرونده سوء استفاده مالی نباید کش پیدا کند؛ هر سه قوه با این حادثه و حوادث مشابه مبارزه می‌کنند، تلاش می‌کنند اما عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای زدن توی سر مسئولین سوءاستفاده کنند.»

جدای از اینکه استیضاح به مرحله اجرایی می‌رسد یا خیر و رأی می آورد یا خیر، باید فرمایشات مقام معظم رهبری را یادآور شد که ایشان فرمودند:«پرونده سوء استفاده مالی نباید کش پیدا کند؛ هر سه قوه با این حادثه و حوادث مشابه مبارزه می‌کنند، تلاش می‌کنند اما عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای زدن توی سر مسئولین سوءاستفاده کنند.» و با عنایت به این تاکیدات نباید خودمان خوراک تبلیغاتی علیه کشور خودمان را تولید و به دست سوءاستفاده کنندگان بدهیم  چراکه فردا برای اعاده حیثیت دیر است.

طاها رها

بخش سیاست تبیان