تبیان، دستیار زندگی
«پیرمرد و دریا»، «بیگانه»، «مزرعه حیوانات»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «شازده کوچولو» از جمله کتاب‌هایی هستند که به عنوان کوتاه‌ترین کتاب‌های مشهور جهان شناخته می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاه‌ترین داستان‌های مشهور جهان


«پیرمرد و دریا»، «بیگانه»، «مزرعه حیوانات»، «در جبهه غرب خبری نیست» و «شازده کوچولو» از جمله کتاب‌هایی هستند که به عنوان کوتاه‌ترین کتاب‌های مشهور جهان شناخته می‌شوند.


یکی از کتابداران کتابخانه معروف اسکندریه در مصر می‌گفت: کتاب بزرگ مثل یک شیطان بزرگ است به عبارت دیگر وقتی کتابی بزرگ و حجیم باشد فرد خواننده مجبور است روزها وقت خود را صرف مطالعه آن کند. در سال‌های اخیر اکثر کتابهای قطور و حجیم طرفدار کمتری دارند و معمولاً ناشران به خاطر همین ترجیح می دهند داستان‌ها و قصه های کوتاه چاپ کنند. سایت لیست ورس فهرستی از کوتاهترین کتابهای مشهور جهان تهیه کرده است:

پیرمرد و دریا/ ارنست همینگوی

پیرمرد و دریا/ ارنست همینگوی

کتاب 110 صفحه‌ای «پیرمرد و دریا» نام رمان کوتاهی است از ارنست همینگوی، نویسنده سرشناس آمریکایی. این رمان در سال 1951 در کوبا نوشته شد و در 1952 به چاپ رسید. «پیرمرد و دریا» آخرین اثر مهم داستانی همینگوی بود که در دوره زندگی‌اش به چاپ رسید. این داستان - که یکی از مشهورترین آثار همینگوی است - شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریاهای دور برای به‌دام انداختن یک ماهی بسیار بزرگ وارد مبارزه مرگ و زندگی می‌شود. نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال 1954 به ارنست همینگوی بوده‌است.

بیگانه/ آلبر کامو
بیگانه/ آلبر کامو

این کتاب داستان یک مرد درونگرا به نام مورسو را تعریف می‌کند که مرتکب قتلی می‌شود و در سلول زندان در انتظار اعدام خویش است. داستان در دهه 30 در الجزایر رخ می‌دهد. مورسو در مراسم تدفین مادرش شرکت می‌کند و در عین حال هیچ تأثر و احساس خاصی از خود نشان نمی‌دهد. داستان با ترسیم روزهای بعد از تدفین ادامه می‌یابد. مورسو به عنوان انسانی بدون هیچ اراده به پیشرفت در زندگی ترسیم می‌شود. او هیچ رابطه احساسی بین خود و افراد دیگر برقرار نمی‌کند و در بی تفاوتی خود و پیامدهای حاصل از آن زندگی اش را سپری می‌کند. او از این که روزهایش را بدون تغییری در عادت‌های خود می‌گذراند خشنود است تا اینکه...

مزرعه حیوانات/ جرج اورول
بیگانه/ آلبر کامو

این رمان درباره گروهی از حیوانات است که انسان‌ها را از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و خود اداره مزرعه را به دست می‌گیرند، ولی پس از مدتی این حکومت جدید به حکومتی خودکامه مشابه زندگی گذشته تبدیل می‌شود. این رمان نمادی از مبارزه با استبداد است. مزرعه حیوانات داستان انقلاب حیوانات علیه مالکین خود است که پس از پیروزی قوانینی تهیه می‌کنند که شامل بندهای زیر است:

هرکه روی دوپا راه می‌رود دشمن است. هرکه چهارپا دارد و یا بال، دوست است.

حیوانات لباس نمی‌پوشند. حیوانات در تخت نمی‌خوابند. حیوانات الکل نمی‌خورند.

حیوانات همدیگر را نمی‌کشند.همه حیوانات خلقتی یکسان دارند.

در جبهه غرب خبری نیست/ اریک ماریا ریمارکو
در جبهه غرب خبری نیست/ اریک ماریا ریمارکو

داستان نسل گمشده‌ای از پسرانی است که در جنگ جهانی اول تمام زندگی خود را خرج کرده اند. این داستان از زبان پل برمر گفته می شود که قبل از جنگ دچار مشکلات روان پریشی بوده است. قبل از جنگ این پسران با خواندن داستان‌های هومر روحیه وطن‌پرستی بسیاری دارند ولی بعد از جنگ این روحیه به ذهنی آشفته و گم شده در میان مردم تبدیل می شود. تمام دوستان برمر در جنگ کشته شده‌اند و او در آینده هیچ دوستی برای ادامه زندگی ندارد. کتاب با این پیام تاثیرگذار به پایان می رسد که چیز جدیدی در غرب وجود ندارد. تمام صحنه های جنگ و کشتارهای مربوط به آن در چند خط خلاصه شده است تا بی ارزشی هدف آن را نشان دهد و نشان دهد سربازان برای هیچ می مردند.

شازده کوچولو/ آنتوان سنت اگزوپری
شازده کوچولو/ آنتوان سنت اگزوپری

این داستان یکی از محبوب‌ترین داستانهای کوتاه ادبیات کودک محسوب می شود که معمولاً بزرگسالان نیز آن را دوست دارند و در حقیقت برای تمام سنین نوشته شده است. این کتاب با ساختاری ساده داستان شاهزاده‌ای را می گوید که در سیاره‌ای ناشناخته تک و تنها حکمرانی می‌کند ولی تصمیم می‌گیرد به زمین سفر کند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین به نقل از لیست ورس/ 19 اکتبر/ ترجمه: محمد حسنلو