تبیان، دستیار زندگی
امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) روایت می‌کند که آن حضرت فرمود : پنج چیز است که تا لحظه مرگ ترک نمی‌کنم : پوشیدن لباس پشمی، سوار شدن بر الاغ بی پالان، غذا خوردن با بردگان، بافتن کفش با دستانم و سلام کردن به کودکان؛ تا پس از من
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج برنامه اخلاقی از پیامبر (صلی الله علیه وآله)

حضرت محمد

امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) روایت می‌کند که آن حضرت فرمود :

پنج چیز است که تا لحظه مرگ ترک نمی‌کنم : پوشیدن لباس پشمی، سوار شدن بر الاغ بی پالان، غذا خوردن با بردگان، بافتن کفش با دستانم و سلام کردن به کودکان؛ تا پس از من سنّت شود.

مسلمان شدن یهودی

حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) از پدران بزرگوارش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت می‌کند : شخصی یهودی چند دینار از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) طلب داشت، ادای آن وام را از حضرت درخواست کرد، پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود : نمی‌توانم طلبت را بپردازم، یهودی گفت : تا نپردازی تو را رها نمی‌کنم، حضرت فرمود : در این صورت کنارت می‌نشینم و کنار او نشست تا جایی که نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را همان جا خواند.

من در تورات در وصف تو خوانده ام : محمّد بن عبداللّه محل ولادتش مکه و محل هجرتش مدینه است . درشت خوی و خشمگین و فریاد زن نیست و سخنش را به زشت گویی و گفتارش را به فحش نمی‌آلاید . من به وحدانیت خدا و نبوت تو شهادت می‌دهم و این ثروت من است ، در آن به قانونی که خدا نازل کرده است فرمان بران

اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در مقام تهدید و ترساندن او برآمدند، حضرت به آنان نظر انداخته، فرمود : می‌خواهید در حق او چه کنید؟ گفتند : ای رسول خدا! یک یهودی تو را این گونه نزد خود حبس کند؟ حضرت فرمود : پروردگارم مرا به ستم بر اهل ذمه و غیر اهل ذمه مبعوث ننموده است.

هنگامی که روز به پایان رسید، یهودی گفت: « أشهد أن لا إله إلاّ اللّه و أشهد أنّ محمّداً عبده و رسوله » و بخشی از ثروتم را در راه خدا بخشیدم ، ای پیامبر ! به خدا سوگند ! در حق تو این سخت گیری را روا نداشتم جز اینکه ببینم تو همان کسی هستی که در تورات وصف شده ای ؟ من در تورات در وصف تو خوانده ام :

محمّد بن عبداللّه محل ولادتش مکه و محل هجرتش مدینه است . درشت خوی و خشمگین و فریاد زن نیست و سخنش را به زشت گویی و گفتارش را به فحش نمی‌آلاید . من به وحدانیت خدا و نبوت تو شهادت می‌دهم و این ثروت من است ، در آن به قانونی که خدا نازل کرده است فرمان بران.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: پایگاه استاد حسین انصاریان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.