• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • دوشنبه 1385/04/12
  • تاريخ :

مشكلات سینمای جنگ ایران از نگاه عبدالحسین برزیده


«محمدحسن برزیده»كارگردان سینمای دفاع مقدس به خبرنگار فارس گفت: مرتب و مكرر نیاز به بازبینی در مباحث فرهنگی داریم.ما سینمای دفاع مقدس موفقی داشتیم اما اگر همان فیلم‌های موفق سال‌های طلایی را الآن اكران كنیم موفق نخواهند بود.چون شرایط اجتماعی و مخاطب تغییر كرده و تكرار آن نوع آثار هم باعث شده كه جایی برای ساخت دوباره‌اش نباشد.

وی افزود:مسائل و مشكلات اجتماعی و حوصله مردم متفاوت شده است.به همین دلیل حتی فیلمسازانی كه دفاع مقدس كار می‌كردند حالا جور دیگری فیلم می‌سازند.اینكه ما مثل گذشته عمل كنیم هنر نكرده‌ایم.بازنگری شرایط فعلی و تعریف جدید از اوضاع فعلی و از مخاطب باید در دستور كار ما باشد.

«برزیده»تصریح كرد:ما نه تنها مجبور به برگشت و تكرار گذشته نیستیم بلكه اكنون سرمایه‌هایی داریم كه آن روز نداشتیم.ما اكنون فیلمسازانی داریم كه در ابتدای كارشان موفق نبودند ولی امروز در عرصه دفاع مقدس می‌توانند آثار خوب بسازند.در این عرصه با توجه و حمایت شود اتفاقات مثبتی می‌افتد.

وی به اهمیت حمایت دولت اشاره كرد: بادلایلی كه وجود دارد طبیعی است كه بخش خصوصی نمی‌تواند روی این سینما سرمایه‌گذاری كند و بخش دولتی باید حمایت كند.من خیلی قائل به این نیستم كه اگر سینمای دفاع مقدس حمایت مالی شود سینمای حتما رشد می‌كند.این خیلی روشن است كه اگر مدیریت،برنامه‌ریزی و پیگیری درستی در این زمینه صورت گیرد می‌تواند كارساز باشد و تبدیل به راهكار و فیلمنامه خوب و فیلم خوب و تربیت نیروهای خوب و كارهای تحقیقی شود.

«برزیده»تاكید كرد:اگر به این بهانه كه سینما صنعت پرخرجی است و ژانر دفاع مقدس نیز پرهزینه است بخواهیم سینمای دفاع مقدس را تعطیل كنیم منافقانه برخورد كردیم.اگر بدانیم احیای سینمای دفاع مقدس چقدر اهمیت دارد و این سینما دارای چه ظرفیت‌هایی است و ما فیلمسازانی در این ژانر داریم كه می‌توانند سینما را رشد دهند زودتر از اینها دست به حمایت سینمای دفاع مقدس می زنیم.كمك مالی و مدیریت صحیح و درست، امكانات و پیش‌فرض‌ها را به یك اتفاق واقعی و ملموس تبدیل می‌كند.

مدیر اسبق انجمن سینمای دفاع مقدس پیرامون رو آوردن به پروژه‌های عظیم در سینمای دفاع مقدس گفت:این صحبت جدیدی نیست و در همه دوره‌ها مدیران از این حرف‌ها زدند. به نظرم باید یك موضوع و فیلمنامه خوب داشته باشیم بعد فكر كنیم برای اینكه آن را بسازیم سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن انجام بدهیم.در این صورت است كه یك كار فاخر و عظیم شكل می‌گیرد.اتفاقی كه برای فیلم دوئل افتاد و نتیجه‌اش این است كه یك اثر نسبتا فاخر باقی می‌ماند. این راه حل نیست كه فكر كنیم می‌توانیم از این طریق سینمای دفاع مقدس را متحول كنیم.به نظر من سینمای كوتاه و سینمای كم خرج و مستند راه حل‌هایی است كه مسئولان باید به آن فكر كنند. چه كسی گفته در فیلم كوتاه نمی‌شود حرف خوب و جذاب زد.اگر درست مدیریت صورت بگیرد هر فیلمی می‌تواند در جایگاه خود جذاب و مؤثر باشد.

«برزیده» پیرامون فعالیت‌های خود در زمان مدیریت انجمن سینمای دفاع مقدس گفت:ما فكر كردیم از حوزه فیلمنامه‌نویسی حمایت كنیم.چون نویسنده‌ها شاید خیلی رغبت به تولید نداشته باشند.مسئولین همیشه منتظر تولید فیلمنامه می‌مانند تا رد شود یا به مرحله تولید برسد و سراغ فیلمنامه نویسی نمی‌روند.

ما مجموعه‌ای از آدم‌های متخصص و كارشناس این حرفه دور هم جمع شدند و یكسری فیلمنامه هم تولید شد كه به نظر من قابلیت تبدیل شدن به فیلم مناسب را دارد.ما حدود 8 فیلمنامه هنوز در انجمن داریم كه می تواند ساخته شود.ادامه این روند نیازمند حمایت مالی است و اگر حمایت تولید شود می‌تواند مشوق خوبی برای فیلمسازان و فیلمنامه نویسان باشد.

وی به راه حل معضلات سینمای دفاع مقدس اشاره كرد و گفت:در انجمن یك اتاق فكر وجود دارد كه صاحب نظران و متخصصین این عرصه به آسیب‌شناسی سینمای جنگ می پردازند و از دل این آسیب شناسی تعاریف و وضعیت جدید را با شناخت مخاطب و توانایی‌های موجود و در كنارش تولید فیلمنامه می سنجند.این اقدامات كار فكری و تحقیقی و پژوهشی و زمان نیاز دارد.در جاهای دیگر هم این اتفاق می‌افتد كه از وضعیت موجود و مطلوب در آینده تحلیل شود.این اتفاقات در چند جمع دلسوز روی می‌دهد و به نظر می‌رسد مدیران ارشد سینمایی خیلی در آن نقش ندارند.امیدواریم این راه حل‌ها متمركزتر و با حمایت مسئولین انجام شود.

لینک :

 جشنواره فیلم فجر امسال جشنواره ای تلویزیونی بود 

 هنرمندان از دیدار با رهبر می گویند 

UserName