تبیان، دستیار زندگی
زارعین ارگانیك ، كاربرد آفت كشها را رها نموده ، و به یك رویه كلی گرایانه در ارتباط با كنترل آفات و بیماریها روی آورده اند. این روش كنترل، در واقع شامل بهره گیری تلفیقی از گستره وسیعی از عملیات زراعی می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه حل ارگانیكی مبارزه با آفات


زارعین ارگانیك ، كاربرد آفت كشها را رها نموده ، و به یك رویه كلی گرایانه در ارتباط با كنترل آفات و بیماریها روی آورده اند...

زارعین ارگانیك ، كاربرد آفت كشها را رها نموده ، و به یك رویه كلی گرایانه در ارتباط با كنترل آفات و بیماریها روی آورده اند.

این روش كنترل، در واقع شامل بهره گیری تلفیقی از گستره وسیعی از عملیات زراعی می باشد :

** تنوع محصولات زراعی ، از طریق اجرای تناوب و كشت مخلوط

** كاربرد كود آلی ، به منظور تقویت فعالیت بیولوژیكی خاك

** استفاده دقیق از تكنیكهای ویژه كنترل بیولوژیكی ، عصاره گیاهی و مواد معدنی

راه حل ارگانیكی مبارزه با آفات

در سیستمهای ارگانیكی كه دارای ثبات خوبی می باشند ، آفات و بیماری ها عموما یك مشكل جدی محسوب نمی شوند، البته برخی مشكلات خاص در این رابطه نیازمند چاره اندیشی می باشند. این موضوع، از این حقیقت نشات می گیرد كه یك گیاه سالم، تحت شرایط مطلوب خاك و توازن عناص غذایی، دارای توان بیشتر برای مقابله با آفات و بیماری ها می باشد. هر گاه موجودات زنده تحت تنش قرار گیرند، یا محیط آنها از حالت توازن خارج شود، طغیان بیماری ها حتمی خواهد بود.یك گیاه سالم ، گیاهی است كه نه تنها هیچ گونه علامتی از بیماری نشان نمی دهد، بلكه قادر به مقابله علیه هجوم عوامل بیماریزا نیز می باشد.

كنترل آفات و بیماریها

در یك سیستم ارگانیك ، اولین قدم برای به حداقل رساندن شیوع آفات و بیماری ها، درك این واقعیت می باشد كه بسیاری از مشكلات، نتیجه مستقیم دخالت بشر می باشد. ضرورت استفاده از آفت كش ها به منظور حفظ بقای سیستم های زراعی ساده و فاقد تنوع مسائلی از قبیل افزایش مقاومت آفات در برابر سموم، و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آفت كش ها بر حشرات مفید را در بر خواهد داشت.

در اكو سیستمهای طبیعی، آفات و بیماری ها دارای نقش ویژه ای می باشند و به مواضع ضعیف داخل سیستم حمله كرده و فضا را برای گونه های سازگار تر باز می كنند.

یكی از اثرات محتمل سموم، تغییر در محتوای قند گیاه می باشد كه می تواند كم و بیش سبب افزایش حساسیت گیاه نسبت به حمله عوامل بیمار زا ، نظیر قارچها شود

جمعیت آفات و بیماری ها نیز به نوبه خود توسط موجودات زنده دیگر كنترل می شود، و از این طریق، ثبات سیستم حفظ می گردد.آفات و بیماری ها در برقراری تعادل در سیستمهای طبیعی مؤثرند از این رو معمولا دارای نقش سودمندی می باشند. ظهور مشكل آفات و بیماری ها، تنها زمانی بروز خواهد كرد كه كنترل این گونه از موجودات زنده در داخل سیستم از دست خارج شود، این حالت، نتیجه عدم ثبات و ناپایداری در سیستمهای زراعی می باشد.

راه حل ارگانیكی مبارزه با آفات

سموم شیمیایی

در سال 1981 برای اولین باراصطلاح Iatrogenic disease  در مورد بیماری هایی که اختصاصاً در اثر كاربرد سموم شیمیایی به وجود می آیند ، به كار برده شد. علف كش ها و آفت كش ها، تركیباتی با فعالیت بیولوژیكی بالا می باشند كه علی رغم تلاش فراوان در انتخاب آنها ، دارای برخی اثرات ناخواسته بر روی ارگانیسم ها و فرایندهای فیزیولوژیكی غیر هدف می باشند. این گونه اثرات جنبی و ناخواسته، غیر قابل اجتنابند; و معمولا بروز برخی بیماری های جدید و یا در بیشتر اوقات، تشدید بیماری های قبلی را به دنبال خواهد داشت.

یكی از اثرات محتمل سموم، تغییر در محتوای قند گیاه می باشد كه می تواند كم و بیش سبب افزایش حساسیت گیاه نسبت به حمله عوامل بیمار زا ، نظیر قارچها شود. به عنوان مثال D -4و2 محتوی قند را كاهش می دهد. در حالی كه مالئیك هیدرازید آن را افزایش می دهد، و سیمازین ، سبب افزایش محتوی ازت می شود. برخی آفت كش ها نیز سبب افزایش ترشح تركیبات متابولیكی از ریشه شده، و محیط ریشه را برای هجوم عوامل بیماری زا جذاب تر می سازند. آفت كشها ممكن است بر مكانیسمهای طبیعی كنترل آفات اثر بگذارند.

سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Directorate General for Agriculture and Rural Development of the European Commission

Comparison of putative health effects of organically and conventionally produced foodstuffs

Organic farming. Ferdosi- Mashhad University publication.

agricultureinformation