تبیان، دستیار زندگی
بنابراین ظهور امام زمان (عج) هم به یاران و هم به شرایط و اوضاع جامعه جهانی بستگی دارد و علاوه بر آن‌چه گفته شد، راز‌و‌رمزهای دیگری[11] هم برای قیام حضرت وجود دارد كه خدای دانا از زمان پیدایش آنها با خبر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت تأخیر در ظهور امام زمان(عج)

باشگاه كاربران: مقاله زیر در پاسخ به این سؤال در پایگاه "اندیشه قم" آمده است:

آیا ظهور امام زمان (عج) بستگی به تعداد یاران ایشان دارد یا به شرایط و اوضاع حاكم بر زمان؟


غم مخور ایام هجران رو به پایان می‌رود/ این خماری از سر ما می‌گساران می‌رود

پرده را از روی ماه خویش بالا می‌زند/ غمزه را سر می‌دهد، غم از دل و جان می‌رود[1]

امام زمان

پاسخ به این سؤال: ظهور حضرت مهدی (عج) یك فرمان حتمی و قطعی خداوند است و یكی از نوامیس آفرینش بشر است كه اگر نباشد، آفرینش بشر، در واقع، به هدف نهایی نمی‌رسد. خداوند انسان را برای تكامل آفریده است، جامعه انسانیت را برای كمال آفریده است اگر با ظلم و جور، این جامعه نابود شود، هدف آفرینش انسان «و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون»[2] ‌تأمین نشده است.[3] اما این كه آیا این قیام جهانی و ظهور حضرت به چه مؤلفه‌هایی بستگی دارد به یقین قیامی به آن گستردگی فقط به تعداد یاران بستگی ندارد؛ بلكه عوامل و زمینه‌های دیگری باید وجود داشته باشد تا حضرت ظهور و قیام نماید و عدالت الهی را گسترش داده و جهانی نماید. گفتنی است حضرت مهدی (عج) ظهور می‌كند تا تشكیل حكومت اسلامی جهانی بدهد. از این رو ظهور حضرت زمانی به وقوع می‌پیوندد كه چنین زمینه‌ای هم وجود داشته باشد و اینك آمادگی‌های لازم را برای ظهور ذكر می‌كنیم:

1. آمادگی فكری و فرهنگی: یعنی سطح افكار مردم جهان چنان بالا رود كه بدانند مثلاً مسأله «نژاد» یا «مناطق مختلف جغرافیایی» مسأله قابل توجهی در زندگی بشر نیست و تفاوت رنگ‌ها و زبان‌ها و سرزمین‌ها نمی‌تواند بشر را از هم جدا سازد. قرآن كریم هم شایستگی و صلاحیت را شرط آن انقلاب دانسته است و می‌فرماید: ما در زبور نوشتیم كه بندگان شایسته و صلاحیت‌دار ما قدرت زمین را به دست می‌گیرند.»[4] پس به یقین حضرت زمانی ظاهر می‌شود كه سطح افكار مردم بالا باشد.

2. آمادگی اجتماعی: مردم جهان باید از ظلم و ستم و نظامات موجود خسته شوند، تلخی این زندگی مادی ویك بعدی را احساس كنند و حتی از این كه ادامه این راه یك بعدی ممكن است در آینده مشكلات كنونی را حل كند، مأیوس گردند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: تا همه اصناف مردم به حكومت نرسند، حضرت مهدی قیام نمی‌كند! برای این‌كه وقتی حكومتش را تشكیل داد، كسی نگوید: اگر ما هم به حكومت می‌رسیدیم با عدالت رفتار می‌كردیم.[5]

3. آمادگی‌های تكنولوژی و ارتباطی: برخلاف آن‌چه بعضی می‌پندارند كه رسیدن به مرحله تكامل اجتماعی و رسیدن به جهانی آكنده از صلح و عدالت، تنها با نابودی تكنولوژی جدید امكان‌پذیر است، وجود این صنایع پیشرفته نه تنها مزاحم یك حكومت عادلانه جهانی نخواهد بود، بلكه شاید بدون آن وصول به چنین هدفی محال باشد... سپس می‌افزاید: معجزه، استثنایی است منطقی در نظام جاری طبیعت، برای اثبات حقانیت یك آیین آسمانی، نه برای اداره همیشگی نظام جامعه.[6]

4. آمادگی‌های فردی: حضرت مهدی (عج) زمانی ظهور می‌كند كه یاران آماده‌ای داشته باشد؛ زیرا او می‌خواهد جهانی را اصلاح كند و حكومت جهانی قبل از هر چیز نیازمند عناصر آماده و با ارزش انسانی است تا بتواند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعی را به دوش بكشد. و این در درجه اول به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فكری برای پیاده كردن آن برنامه عظیم نیاز دارد.

امام زمان(عج)

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: امام زمان (عج) ظهور نمی‌كند، مگر آن‌كه تعداد آنان به ده‌هزار نفر برسد.[7] و شیخ حر عاملی می‌گوید: در روایت است كه تعداد كامل سپاه امام زمان (عج) صدهزار نفر است.[8]

5. آمادگی نظامی: مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد تا به هنگام طلوع طلایع حق، به صف پیكارگران ركاب مهدی (عج) بپیوندد و در آن نبرد بزرگ حق و باطل، ‌حماسه آفریند و كمك رساند. امام صادق ـ علیه السّلام ـ منتظران را فرا‌می‌خواند تا همواره نیرومند و مسلح باشند و دوره انتظار مهدی (عج) را با دست پر، به سر آورند:[9] «باید هر یك از شما برای خروج قائم (عج) اسلحه تهیه كند، اگر چه یك نیزه»[10]

خلاصه سخن: هر نهضت و انقلابی در صورتی امكان پیروزی دارد كه زمینه آن از هر جهت فراهم باشد و اوضاع و شرایط كاملاً آماده باشد. یكی از شرایط مهم موفقیت این است كه عموم ملت خواستار آن انقلاب باشند و افكار عمومی برای تأیید و پشتیبانی آن آماده باشند. قیام حضرت مهدی (عج) نیز از این قاعده و قانون خارج نیست و علاوه بر این به آمادگی‌های دیگری از جمله آمادگی فكری، تكنولوژیكی و ارتباطی و نیز آمادگی نظامی نیز، نیاز است. بنابراین ظهور امام زمان (عج) هم به یاران و هم به شرایط و اوضاع جامعه جهانی بستگی دارد و علاوه بر آن‌چه گفته شد، راز‌و‌رمزهای دیگری[11] هم برای قیام حضرت وجود دارد كه خدای دانا از زمان پیدایش آنها با خبر است. هرگاه همه امورات مربوط به آن قیام جهانی جایگاه خویش را بیابند، ظهور نیز محقق خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر به كتاب خورشید مغرب نوشته محمدرضا حكیمی و نیز حكومت جهانی مهدی نوشته حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی مراجعه شود.

محمد بن مسلم می‌گوید: امام صادق ـ علیه السّلام ـ به من فرمودند:

هر كس وقت ظهور را برایت تعیین كرد، از تكذیب كردنش باك نداشته باش؛ زیرا ما برای ظهور وقتی تعیین نمی‌كنیم.[12]

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . دیوان امام خمینی (ره) ، ص 111.

[2] . ذاریات، آیة 56.

[3] . فصلنامة تخصصی انتظار، سال دوم، شمارة پنجم، پاییز 1381، ص 22 در محضر حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی.

[4] . ابراهیم امینی، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ قدس، ص 241، حكومت جهانی مهدی (عج) ، شیرازی، انتشارات نسل جوان، چاپ یازدهم، ص 100.

[5] . مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 244 مؤسسة الوفاء بیروت.

[6] . حكومت جهانی مهدی (عج) ، ص 82، انتشارات نسل جوان، چاپ یازدهم.

[7] . نعمانی، غیبة، 360 هجری قمری، كتابفروشی صدوق، تهران ص 307. حر عاملی، اثبات الهداة، چاپخانه علمیه قم، ج 3، ص 548.

[8] . اثبات الهداة، ج 3، ص 578، بحارالانوار، ج 52، ص 307، 367، مؤسسة الوفاء بیروت.

[9] . محمد رضاحكیمی، خورشید مغرب، چاپ بیست و سوم، نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ص 274.

[10] . بحارالانوار، ج 52، ص 366.

[11] . گفتنی است در روایت از امام صادق ـ علیه السّلام ـ آمده است حضرت مهدی (عج) ظاهر نمی شود تا نطفة افراد با ایمانی كه در صلب كافران و منافقان ودیعه نهاده شده است خارج شوند. (اثبات الهداة، ج 7،‌ص 105).

[12]. بحارالانوار، ج52، ص 104 - 117.


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: cristalebulury