تبیان، دستیار زندگی
همایون اسعدیان : طرح دو نرخی تا به حال امیدواركننده نبوده . طرح فروش دو نرخی بلیت سینماها به زودی لغو می شود. در این طرح بلیت سینماها در سه سانس آغازین روز كه مخاطب كمتری دارند، نیم بها فروخته می شود و سه سانس بعدی كه در آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح فروش دونرخی بلیت سینماها لغو می شود


همایون اسعدیان : طرح دو نرخی تا به حال امیدواركننده نبوده .

طرح فروش دو نرخی بلیت سینماها به زودی لغو می شود. در این طرح بلیت سینماها در سه سانس آغازین روز كه مخاطب كمتری دارند، نیم بها فروخته می شود و سه سانس بعدی كه در آن سینماها از تماشاگر بیشتری برخوردارند، طبق روال معمول تمام بها فروخته می شود. البته حتی در صورت لغو این طرح، بلیت تمام سانس ها در روز شنبه، طبق روال گذشته نیم بها به فروش می رسد.

همایون اسعدیان، رئیس و سخنگوی شورای صنفی نمایش در مورد این طرح می گوید: در شروع اجرای این طرح قرار بود دوازده سینما به سیستم مكانیزه مجهز شوند و بعد از آن به تدریج بقیه سینماها نیز تجهیز شوند اما حالا متأسفانه در تعدادی از همین دوازده سینما هم سیستم مكانیزه فعال نیست و با سیستم سنتی سابق این طرح اجرا می شود.

به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش این طرح بعد از گذشت حدود هشت ماه از آغاز اجرا چندان موفق نبوده است؛ برخلاف طرح فروش نیم بهای بلیت در روزهای شنبه كه مثبت بود و باعث رونق فروش شد به صورتی كه حالا روزهای شنبه سینماها مخاطب بیشتری در مقایسه با صبح پنج شنبه ها و جمعه ها دارد، طرح دو نرخی، تا به حال امیدواركننده نبود اما ما معتقدیم هر طرحی نیاز به زمان دارد تا شناخته شود. از طرفی ساعات آغازین روز تا نیم روز ساعت فعالیت مدارس و ادارات است و شاید توقع ما از این طرح زیاد است.

اسعدیان در مورد واكنش تهیه كننده ها به اجرای این طرح می گوید: در شورای صنفی نمایش نمایندگان و تهیه كننده ها از این طرح استقبال كردند اما تا زمانی كه سیستم های كامپیوتری فعال نشوند این طرح در بسیاری سینماها معلق می ماند. در شورای صنفی نمایش بعد از گذشت چند ماه از آغاز طرح تصمیم بر این شد كه برنامه جدید تا زمان راه اندازی سیستم های مكانیزه متوقف شود اما تصمیم گیرندگان در اداره كل نظارت ارشاد صلاح را ادامه اجرای طرح دیدند.

اسعدیان امیدوار است ظرف یك سال آینده، سیستم های مكانیزه در تمام سینماهای تهران نصب و اجرای این برنامه عملی شود اما در پاسخ به این سؤال كه آیا ممكن است اجرای این طرح به كلی لغو شود می گوید: بله، هیچ طرحی وحی منزل نیست اگر توقعی كه از طرح های جدید داریم برآورده نشود، به طور حتم لغو خواهد شد.

سیروس تسلیمی: دو نرخی شدن بلیت ضرورت سینمای ایران است.

سیروس تسلیمی، تهیه كننده نیز در این مورد اظهار نظرهای جالبی دارد.

او معتقد است اجرای طرح مكانیزه فروش بلیت و طرح دو نرخی شدن بلیت ضرورت سینمای ایران است.

تسلیمی می گوید: در ایران هنوز به طریق سنتی پنجاه سال قبل بلیت فروخته می شود، در حالی كه در كشورهای اروپایی تجهیزات سینماها به گونه ای است كه شما به عنوان تماشاگر می توانید از طریق مكانیزه حتی صندلی مورد نظر را در سالن انتخاب كنید. به همین صورت در پایان تهیه كننده، پخش كننده و صاحب سینما در پایان هر روز می توانند سهم خود را از فروش فیلم دریافت كنند.

صاحبان فیلم در هر لحظه می توانند تعداد تماشاگرها را كنترل كنند. این سیستمی است كه امروزه در همه جای دنیا اجرا می شود و به نفع تهیه كننده، سینما دار و مخاطب سینماست.

این تهیه كننده معتقد است مقاومت سینمادارها یكی از دلایل عملی نشدن طرح، بلیت چندنرخی است؛ وقتی بلیت ها به شیوه سنتی فروخته می شود احتمال تخلف و تقلب بالا می رود. در حال حاضر اكثر سینمادارها و كارمندانشان با تكنولوژی و كامپیوتر بیگانه اند. در مواردی هم منافع شان حكم می كند كه شیوه سنتی را پی بگیرند، حتی در دوره ای آنها با آموزش رایگان آشنایی با كامپیوتر و دریافت كامپیوتر مجانی مخالفت كردند. نمایندگان سینمادارها در زمان تصویب اجرای این طرح مخالفتی نداشتند اما آنها در عمل نشان می دهند كه مخالفند. متأسفانه اصناف سینمایی در ایران یكدست، قوی و كارآمد نیست.

تسلیمی اجرای طرح دو نرخی شدن بلیت و فراگیرشدن آن را در جلب مخاطب نیز مؤثر می داند. این طرح در راستای سالم سازی سینماهاست، وقتی با اجرای این طرح تقلب ها كمتر می شود و تهیه كننده به حق خود می رسد، مسلماً درآمد بیشتری حاصل می كند فیلم های بهتر و پرهزینه تر می سازد و با این كار مخاطب بیشتری جلب می كند.

الهام اناری

لینک :

سینما

پاسخ هشتاد و سه تن از اهالی سینما به یك پرسش