تبیان، دستیار زندگی
آنچه که در دنیای امروز شاهدش هستیم، پیشرفت و نو آوری در تمامی عرصه های زندگی است امروز قصد داریم اندکی در زمینه دستاوردهایی گفتگو کنیم که خانه های ما را تبدیل به خانه های سبز می کند و همچنین خورو های ما را، خانه ها و خودروهایی که دوستار محیط زیست و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دوستدار محیط زیست


آنچه که در دنیای امروز شاهدش هستیم، پیشرفت و نو آوری در تمامی عرصه های زندگی است امروز قصد داریم اندکی در زمینه دستاوردهایی گفتگو کنیم که خانه های ما را تبدیل به خانه های سبز می کند و همچنین خورو های ما را، خانه ها و خودروهایی  که دوستدار محیط زیست و طبیعت بوده و آلودگی ایجاد نمی کنند.

زیبایی هایی که این خانه ها ایجاد کنند می تواند ظاهری باشد و یا اساسا و از زیربنا با محیط زیست سازگار باشد، به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

سبز زندگی کنیم

شیشه های خود تمیز شونده: طرح این شیشه ها بر گرفته از گلنیلوفر می باشد که با ریخته شدن قطره ای بر روی آن، لیز می خورد و می ریزد. با استفاده از این شیشه ها در ظاهر ساختمان هایی که دارای نمای شیشه می باشند، زیبایی ایجاد می کند و سازندگان این شیشه ها معتقدند با این کار استفاده از مواد شوینده شیشه نیز کم رنگ تر شده و به حفاظت محیط زیست کمک  می کنند، همچنین بدلیل خاصیت خود تمیز شوندگی ، در هزینه ها صرفه جویی شده و احتمال خطر هنگام نظافت کاهش می یابد.

شیشه های کنترل کننده انرژی: این شیشه ها در دو مدل دوجداره و لمینیت عرضه می گردد. در مدل دوجداره، هنگامی که شیشه ها کنار یکدیگر قرار می گیرند، از طرف داخل توسط نانو ذرات کشیده شده و خلائی را ایجاد می کنند که پس از آن این خلع توسط توسط گاز آرگون پر می شود این شیشه های کنترل کننده انرژی هم از اتلاف انرژی جلوگیری میکنند و هم مانع ورود اشعه های مضرری چون فرا بنفش می گردد.

ذرات روغن ترمز وارد رادیاتور می شوند، به دیواره های رادیاتور می چسبند و سطح تماس با آب رادیاتور را افزایش می دهند. هرچه این تماس با آب افزایش یابد، انتقال حرارت بیشتری صورت می گیرد و میزان حرارت بیشتری خارج می شود

رنگ های ضد آب: این نوع از رنگ ها علاوه بر استفاده از خاصیت رنگ شوندگی، خاصیت ضد آب هم دارند، از آنها می توان در استخر و پشت بام نیز استفاده کرد همچنین در پوشش هایی که خاصیت آب گریزی دارند بخصوص در بتن هایی که در محیط هایی مانند دیواره استخرها و سدها می باشند از این نوع رنگ ها استفاده می شود.

چراکه این پوشش ها مانع نفوذ آب به داخل بتن می گردد و مانند لایه ای بر سطح بتن قرار می گیرند. این پوشش به داخل بتن نیز نفوذ می کند و مشکلی در تنفس بتن ایجاد نمی کند.

پولادهای مقاوم شده: در ساخت این پولادها از درصد کربن کمتری استفاده شده است. دراین نوع پولادها که در تکنولوژیهای جدید در انها از نانو ذرات استفاده می شود افزایش خاصیت ضد زنگ پذیری به شدت بالا می رود.

مواد استفاده شده در لوله ها: از این مواد در لوله و بسترهای آب و فاضلاب ساختمان ها استفاده می شود. زیرا در آپارتمان های امروزی آب و فاضلاب ها ایجاد مشکلات صوتی می کنند (این مورد در کشور ما کمتر دیده می شود) این مواد دارای وزن مناسب بوده و عایق صدا می باشند.

فتو کاتالیست ها: این نوع مواد بر روی سطوح بهداشتی و کاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد که سبب کاهش آلودگی و عدم رشد میکروب می گردد و دارای خاصیت آنتی باکتریال است.

سبز زندگی کنیم

خودروهای سبز

البته در این زمینه تدابیر بسیاری اندیشیده شده است برای مثال خودروهایی ساخته شده که با آب کار می کنند اما آنچه در اینجا قصد معرفی آنها را دارین استفاده از ضد جوشهای دارای نانو ذرات نقره است.

زمانی که این ذرات وارد رادیاتور می شوند، به دیواره های رادیاتور می چسبند و سطح تماس با آب رادیاتور را افزایش می دهند. هرچه این تماس با آب افزایش یابد، انتقال حرارت بیشتری صورت می گیرد و میزان حرارت بیشتری خارج می شود. این ضد جوش از آب و نانو ذرات نانو تشکیل شده است از مزیت های این ضد جوشها کاهش میزان روشن شدن فن خودرو می باشد که سب کاهش مصرف سوخت می شود.

به عنوان مثال در بعضی از خودروهای ارزان تر زمانی که در حرکت، کولر روشن شود، سرعت کاهش می یابد اما با استفاده از این ضد جوش چون فن کمتر روشن می شود و زمان کمتری نیز روشن می ماند، دور موتور کاهش می یابد و سیستم خنک کننده استحلاک کمتری پیدا خواهد کرد.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان