تبیان، دستیار زندگی
بدن شما شبیه ماشین بزرگی است که تمام وقت کار می‏کند. حتی وقتی شما خواب هستید قلبتان کار می‏کند. نفس می‏کشید و مغزتان نیز فعالیت دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید غذا بخوریم؟
چرا باید غذا بخوریم؟

بدن شما شبیه ماشین بزرگی است که تمام وقت کار می‏کند. حتی وقتی شما خواب هستید قلبتان کار می‏کند. نفس می‏کشید و مغزتان نیز فعالیت دارد.

غذا برای بدن مانند سوخت می‏باشد که موجب کارکردن اعضای بدن می‏شود. اگر غذا نخوریم کار این بخش‏ها مختل شده و سرانجام از کار می‏افتند.

همان‏طور که ماشین برای حرکت به بنزین نیاز دارد انسان هم به غذا نیاز دارد. اگر یک شکلات بخورید انرژی لازم برای پیاده‏روی به مدت یک ساعت را به دست می‏آورید. و یا با خوردن یک سیب می‏توانید 6 دقیقه دوچرخه‏سواری کنید.

رشد کردن و قوی شدن

بزرگ‏تر‏ها می‏گویند باید غذاهای مختلف بخوریم تا بزرگ و قوی شویم آیا درست می‏گویند؟ بله، بدن ما از مواد مفید موجود در خوراکی‏ها ساخته می‏شود. بعضی وقت‏ها که غذا نمی‏خورید، احساس ضعف می‏کنید زیرا انرژی بدن‏تان کم شده است. بدن ما تا سن 18 سالگی در حال رشد است. اگر به میزان کافی غذا نخورید رشدتان متوقف می‏شود، لاغر و ضعیف می‏شوید و زود به زود بیمار می‏شوید.

چاقی

اگر بیشتر از نیاز بدن غذا بخورید این میزان اضافی غذا در بدن‏تان تبدیل به چربی می‏شود و در بدن باقی می‏ماند آنوقت بدن‏تان چاق می‏شود و به خوبی سایر بچه‏ها نمی‏توانید تحرک داشته باشید. ولی بعضی از افراد عمدا غذا زیاد می‏خورند تا چاق شوند. مثلا کشتی‏گیران برای اینکه بهتر مبارزه کنند و قوی باشند زیاد غذا می‏خورند تا سنگین‏وزن باشند.

وقتی به بدن آسیب می‏رسد چه باید بکنیم؟

هنگامی که بدن‏تان آسیب می‏بیند و یا بیمار می‏شوید، مواد موجود در غذاهایی که می‏خورید بدن‏تان را ترمیم می‏کند و به شما کمک می‏کند تا زودتر خوب شوید. خوردن غذا به بهبود شما کمک می‏کند.

آب

آب بدن را مرطوب نگه می‏دارد و باعث می‏شود تا عمل گردش خون بهتر انجام شود. اگر آب به اندام‏های بدنتان نرسد، بدن‏تان خشک می‏شود و اندام‏هایتان به خوبی کار نمی‏کنند. می‏توانید بدون غذا چند هفته زنده بمانید اما هیچ کس بدون آب بیشتر از چند روز دوام نمی‏آورد.

حادثه دیدگان دریا بیشتر از تشنگی می‏میرند زیرا آب دریا قابل آشامیدن نیست.

کسانی که در جاهای گرم کار می‏کنند، مانند: نانواها، به علت حرارت، زیاد عرق می‏کنند و بدن‏شان آب بیشتری از دست می‏دهند، پس باید آب بیشتری بنوشند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:آل بیت ع

مطالب مرتبط:

دیگر خجالت نمی کشم!

نخستین روز مدرسه

نیش زنبور خطر ناکه؟

كفش‌های نوی امیدكوچولو

حسادتهای مینا

سفارش های راننده نمونه اتوبوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.