تبیان، دستیار زندگی
پدران و مادران گرامی باید بدانند که :عزت نفس ، مانند مهارت تیراندازی ، نقاشی ، رانندگی و ... ، یک مهارت است . مهارتی که باید آ نرا آموخت و سپس با تمرین و پشتکار ، به تقویت آن پرداخت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزت نفسی برای تمام فصول

روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به نوجوانان (2)


پدران و مادران گرامی باید بدانند که  :"عزت نفس" ، مانند مهارت تیراندازی ، نقاشی ، رانندگی و ... ، یک "مهارت " است . مهارتی که باید آ نرا آموخت و سپس با تمرین و پشتکار ، به تقویت آن پرداخت .
نقاب  دیگر بودن

در این مقاله ، در ادامه ی مباحث روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به نوجوانان ، نکات دیگری را یادآور می شویم که دانستنش خالی از فایده نیست :

** "فخرفروشی و تکبر " ، عاملی است که دوستان نوجوانتان را از کنار او می راند . به او بیاموزید که اگر خود را علّامه ی دهر بداند و احساس کند که عقل کل است ، نمی تواند بر کسی تاثیر بگذارد . خودتان تواضع باشید تا او فروتنی را از شما یاد بگیرد.

** "ادب و نزاکت " را به نوجوانتان یاد دهید . به او بگوئید که رفتار مودبانه ، سبب می شود که او در اجتماع ، عزت نفس بیشتری داشته باشد.

** به فرزندتان یاد دهید که "خودش " باشد.  از نقاب های هفت رنگ "دیگر بودن " استفاده نکند ، مدام به دنبال " تائید گرفتن " از دیگران نباشد ، با آسانی از دیگران تاثیر نپذیرد .

** اگر فرزندتان سرگرم تماشای یک برنامه ی تلویزیونی است ، تا قبل از پایان آن برنامه ، شبکه را عوض نکنید .

** هیچ گاه او را تا دمِ در مدرسه نرسانید و به انتظار بیرون آمدنش از مدرسه پشت در نایستید . کاری نکنید که احساس کند هنوز بچه است و شما مثل بچه ها با او رفتار می کنید .

** هیچ گاه بی دلیل از او حمایت نکنید . این حمایت بی جا از جانب شما  ، باعث دلخوری او می شود . در این حالت ، او خودش را دست کم می گیرد و احساس عزت نفسش کاهش می یابد.

** هنگام بازدید از موزه یا نمایشگاه ، از فرزندتان بخواهید نظرش را در دفتر پیشنهادات و انتقادات آنجا بنویسد و به نام خود امضاء کند .

** در نمایشگاه های کتاب و نرم افزار ، ترتیبی دهید که فرزندتان ، امضاء یا دست خطی از یک هنرمند یا نویسنده داشته باشد .

** به او نگوئید  : "هیچ گاه از دیگران کمک نخواه ! " . به او یاد دهید که اگر کسی به او کمک کرد یا پیشنهاد کمک کردن به او داد ، آن را بپذیرد .

**درست کردن کلکسیون های خاص و منحصر به فرد ، عزت نفس نوجوانتان را افزایش می دهد .

** جلسات خانوادگی شبانه را فراموش نکنید . با هم صحبت کنید ، تا از نقطه نظرهای همدیگر آگاه شوید . اگر مشکلی در خانه به وجود آمده ، مسئله را مطرح کنید و از تمامی اهل خانه نظر بخواهید که : چگونه می شود مشکل را حل کرد ؟

به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید . بدون هماهنگی با او ، کمد لباس ها یا کشوی وسایل خصوصی اش را تمیز نکنید . در صورت امکان ، یک اتاق مستقل یا یک میز تحریر کنار اتاق نشیمن مخصوص به او اختصاص دهید

** به فرزندتان زیادی سخت نگیرید . مثلا اگر حوصله ندارد امشب آشغال ها را دم در بگذارد ، انعطاف به خرج دهید و این زحمت را بدون منت و غرولند خودتان انجام دهید ، یا به عهده ی فرد دیگری بگذارید . از فرزندتان نخواهید که همواره تابع نظم و انظباط مشخص و بی چون و چرای شما باشد . اما حواستان باشد اگر همین یک شب را به او فرجه داده اید ، فردا شب زیر بار تنبلی هایش نروید و قاطعیت معقول و معتدلی به خرج دهید .

** " تشکر کردن " را به او بیاموزید . به او بگوئید که در قبال کارهایی که برای او انجام می دهند ، سپاسگذاری کند .

**درست است که حالا فرزندتان قد کشیده ، پشت لبش سبز شده و صدایش کلفت شده ، ولی مانند  توصیه ی تکراری دوران کودکی ، در آغوش گرفتن و بوسیدن را فراموش نکنید .

** هیچ گاه لوح های تقدیر ، کارت های آفرین ، تشویق نامه ها و جایزه های فرزندتان را دور نیاندازید . در جعبه ای زیبا از آنها نگهداری کنید ، یا قابش کنید و به دیوار اتاقش بزنید.

** ساعت های زیادی پای برنامه های ویدئویی و رایانه ای نشستن ، روحیه ی فرزندتان را کسل و بی روح می کند .

نقاب  دیگر بودن

**در حیاط یا پارکینگ خانه ، تور والیبال یا بدمینتون نصب کنید ، یا چند تا میله ی آهنی را با فرزندتان به هم جوش دهید و یک دروازه ی کوچک درست کنید . هروقت فرصت شد ، با هم بازی کنید و از با هم بودن ، جهت ارتقای عزت نفس فرزندتان استفاده کنید . همه ی اعضای خانواده با هم به تمرین بدنسازی بپردازید . عرق کردنِ دسته جمعی ، نه تنها خانواده ها ، بلکه بدن ها را نیز قوی و استوار می کند .

** به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید . بدون هماهنگی با او ، کمد لباس ها یا کشوی وسایل خصوصی اش را تمیز نکنید . در صورت امکان ، یک اتاق مستقل یا یک میز تحریر کنار اتاق نشیمن مخصوص به او اختصاص دهید .

** به نوجوانتان بگوئید که : "تنهایی" بد نیست ، "احساس تنهایی" بد است .

** به او بگوئید که  :"یاد خداوند " ، همیشه آرامش بخش و اطمینان ساز است .

** "خوب لباس پوشیدن " را به او یاد دهید . به او بگوئید که نباید لباس های رسمی و مخصوص مهمانی ها را ، هنگام بازی و گردش بپوشد .  اینگونه است که همیشه خوش لباس و مرتب خواهد بود .

** یک تلسکوپ تهیه کنید و شب های ستاره باران ، همراه با فرزندتان به پشت بام بروید و از زیبایی ستاره ها بهره مند شوید.

** " شیوه های درست برنامه ریزی" و " مدیریت زمان " را به فرزندتان آموزش دهید .

** مهارت " تندخوانی "  ، مهارت مهم و ارزشمندی است که در دوره های خاصی از زندگی نوجوان ، مانند معجزه عمل می کند. این عامل ، سبب پیشبرد سریع موفقیت های او میگردد و یقینا عزت نفس او را ارتقاء می بخشد .

** یادگیری زبان انگلیسی  ، نوجوان را در بسیاری از مواقع بر دیگران برتری می بخشد و عاملی است که موفقیت او را در جنبه های مختلف تحصیلی و شغلی تضمین می کند .

** به دخترتان یا حتی به پسرتان ، آشپزی و شیوه ی درست کردن کیک و شیرینی و انواع ترشی و دسر را آموزش دهید . به فرزندتان چگونگی استفاده از ماکروفر و سرخ کن را یاد دهید .

هم صرفه جویی را به او بیاموزید ، هم از بدی های خسیس بودن به او بگوئید . اسراف و تبذیر را در کنار هم به او آموزش دهید . اینگونه است که او می تواند زندگی به دور از افراط و تفریط را از شما یاد بگیرد

** هیچ گاه ، در هیچ شرایطی ، حتی در اوج عصبانیت ، نوجوانتان را تحقیر نکنید و به او ناسزا نگوئید .

** به فرزندتان بیاموزید که درستی ، صحت و دقت را سرلوحه ی همه ی اعمل و رفتارش قرار دهد . از آموزش اعمالی چون زرنگ بازی ، رند بازی ، دودوزه بازی ، چابلوسی و تملق" جهت پیشبر کارهایش بپرهیزید.

** هم صرفه جویی را به او بیاموزید ، هم از بدی های خسیس بودن به او بگوئید . اسراف و تبذیر را در کنار هم به او آموزش دهید . اینگونه است که او می تواند زندگی به دور از افراط و تفریط را از شما یاد بگیرد  . به او بگوئید که خوب زندگی کردن ، همراه با قناعت و صرفه جویی است ، نه اسراف و زیاده خواهی . به او نشان دهید که  : می شود بهترین لباس را پوشید ،  می شود بهترین مسافرت را رفت ، می شود شاد و خوش زندگی کرد ؛ اما بدون اسراف و ولخرجی.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

حل مشکل با یک گپ دوستانه

با فرزندمان در مورد بلوغ حرف بزنیم

مصائب نوجوانی

فصل بحرانی زندگی

راز های خصوصی در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.