تبیان، دستیار زندگی
آنچه بیش از هر چیز برای یک پدر و مادر مهم است،فراهم سازی شرایطی است که کودکشان به بهترین شکل ممکن،رشد یابد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذهن کودکتان را فعال کنید


آنچه بیش از هر چیز برای یک پدر و مادر مهم است،فراهم سازی شرایطی است که کودکشان به بهترین شکل ممکن،رشد یابد.

روشی برای فعال سازی ذهن کودکان

شرایط لازم برای رشد مناسب کودک شامل تمامی ابعادی است که زندگی یک کودک را در برمی گیرند. یعنی شرایط روحی و روانی و شرایط جسمی یک کودک در طول دوران رشد او خصوصا در سالهای اول تولد،بسیار مهم است. اما در کنار این موارد یک بعد ویژه وجود دارد که توجه به ان موجب می شود تا شما یک فرزند باهوش و شاید در حد یک نابغه داشته باشید.پس با دقت به این نوشتار توجه کنید.

مسلما تربیت و رشد کودکان امروز با گذشته تفاوتهای بسیاری دارد.در گذشته توجهی که امروز نسبت به چگونگی به ابعاد هوش و تفکر کودک، وجود دارد،وجود نداشت. در گذشته هوش را به عنوان یک عامل ژنتیکی در نظر داشتند اما امروز علاوه بر این معیار،عامل محیط و فضایی که برای کودک وجود دارد،نیز تاثیر بالایی در رشد نبوغ و هوش کودکان دارد. این یک نظریه علمی است که توسط روانشناسان و محققین زیادی تائید شده است. این یعنی والدین این توانایی را دارند که در شکوفایی رشد ذهن و هوش کودکشان،نقشی موثر داشته باشند.

یک راه ساده و قابل دسترسی برای اغلب والدین این است که با تحریک ذهنی کودک با وسایل و ابزار مختلف، می توانند نقش زیادی در تقویت هوش او داشته باشند. این بدان معناست که علاوه بر عوامل ژنتیکی مواردی همچون فضای رشد و تربیت کودک،نوع تغذیه و سلامت او نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موارد در روزها و ماههای اول تولد شاید مهمتر از سایر اوقات باشد.این تاثیرگذاری آنچنان مهم و حساس است که حتی با پذیرش عوامل وراثتی و نقش تعیین کننده آن در میزان هوش کودک،هرگز نمی توانیم منکر نقش و تاثیر آموزش و نحوه ارتباط پدر و مادر بر ذهن کودک شویم. در واقع این به معنای اهمیت نقش والدین در راستای عامل ژنتیک در ارتقای هوش کودکان است. مثلا آموزشهایی که توسط والدین در قالب بازیهای متنوع و سرگرم کننده به کودکان داده می شود،تاثیر بسزایی در بالابردن مهارتهای هوش و نبوغ انها دارد.

در اولین سالهای زندگی کودک که مغز او مراحل مختلف رشد و تکامل را طی می کند،وجود یک برنامه ریزی دقیق برای اموزش مدون کودک لازم به نظر می رسد.از طرفی توجه والدین به حرکات و اعمال مختلف کودک،در بالابردن هوش او موثر است.

یک راه ساده و قابل دسترسی برای اغلب والدین این است که با تحریک ذهنی کودک با وسایل و ابزار مختلف، می توانند نقش زیادی در تقویت هوش او داشته باشند

لازم نیست فعالیت خاص و پیچیده ای از جانب والدین صورت گیرد.انچه مهم است انجام بازیهای بسیار ساده ولی هدفمند با کودک است.انجام بازیهای هوشی موجب ایجاد مداربندی های مغزی پیچیده و ضروری در مغز کودک می شود که این مساله موجب تقویت و رشد هوش کودک می شود. در حقیقت والدین از دوران جنینی یک کودک تا وقتی که کودک 6 سال و 11 ماه و 29 روز سن دارد،فرصت دارند تا همه تلاششان را در جهت تقویت هوش کودک صرف کنند. بعد از گذشت این مرحله، ذهن کودک مثل نرم افزاری عمل می کند که طی این مدت پردازش شده و اکنون آماده بهره برداری و استفاده است.

معمولا 10 تا  18 ماهگی زمان شکل گیری این ارتباطات مغزی در کودکان است. بنابراین تشویق شما با تاثیری که در کودک می گذارد به ازاد شدن موادی در مغز و تقویت این چرخه منجر می شود.درست در طرف مقابل این برخورد هر بی تفاوتی شما باعث تقویت نشدن ارتباطات مغزی کودک می شود و او را نسبت به انجام کارهای جدید،دلسرد می کند. (به نقل از حمید رضا حبیب اللهی.مجله شهرزداد)

روشی برای فعال سازی ذهن کودکان

آنچه مهم است اینکه والدین بدانند و باور داشته باشند که برای تقویت رشد هیجانی کودک لازم است اقداماتی صورت گیرد که چندان پیچیده و سخت نیست. اولین و شاید ساده ترین عمل ممکن این است که پدر ومادر نسبت به کوچکترین و جزئی ترین اعمال و رفتارهای کودکشان،واکنش نشان دهند.مثلا وقتی کودکی برای اولین بار کلمه ای را بیان می کند ممکن است مادر او از شدت هیجان به طور غیرارادی فریادی از روی خوشحالی بکشد. این یک حرکت پیش بینی نشده و غیرارادی است اما باعث ایجاد خوشحالی و ذوق زدگی در کودک می شود و علاوه بر این موجب تقویت ارتباطات قشر جلویی و بخش درونی مغز او که جایگاه احساسات است،می شود. با توجه به همین موارد است که به نظر می رسد برای هر پدر و مادری ضروری است که بدانند داده های آنها به کوکانشان چقدر مهم و سرنوشت ساز است. داده هایی که ممکن است به سادگی و در قالب یک بازی همچون کلاغ پر،به بچه ها منتقل شوند. بنابراین فراموش نکنیم که 6 سال اول زندگی کودک چقدر مهم و اثرگذار است.در این محدوده زمانی خصوصا تا 2سالگی در مغز کودک بالغ بر 300تریلیون ارتباط وجود دارد که اگر این ارتباطها از طریق سلولهای مغزی برقرار نشوند و مورد استفاده قرار نگیرند،با گذشت زمان غیر قابل استفاده خواهند شد.پس همانطور که می بینیم برای تقویت و اماده سازی بسترهای لازم برای رشد بهتر و مناسبتر هوش کودکان، نیازی نیست که به انجام روش های سخت و پیچیده دست زنیم. فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد هوش کودکان،کار سختی نیست و نیازی به فراگیری مهارتهای پیچیده و ویژه ای ندارد.بلکه با ارائه یکسری آموزش های روزمره و عادی مثل نگاه کردن به چشمان کودک با محبت و توجه،حرف زدن با کودک،درک کردن کودک و توجه کردن به تغییرات جزئی در رفتارهای جدید کودک،می تواند به عنوان عواملی مهم در جهت تقویت هوش کودکان عمل کند.

آنچه مهم است اینکه والدین بدانند و باور داشته باشند که برای تقویت رشد هیجانی کودک لازم است اقداماتی صورت گیرد که چندان پیچیده و سخت نیست. اولین و شاید ساده ترین عمل ممکن این است که پدر ومادر نسبت به کوچکترین و جزئی ترین اعمال و رفتارهای کودکشان،واکنش نشان دهند

همانطور که گفته شد حرف زدن با کودک عملی بسیار مهم است.پس از حرف زدن با کودک خود غافل نباشید چرا که فرمان های اولیه زبانی برای یک کودک بسیار مهم است. زبان عاملی است که در جهت موفقیت عملکرد ذهنی کودکان، نقش مهمی دارد.این بدان معناست که هر درک و استنباطی از زبان،به ایجاد توانایی کلامی و بیان درست کلمات توسط کودکان،کمک می کند. این می تواند فرصتی برای انجام یک تمرین ساده باشد.فرصتی برای تقویت هوش کودک.در واقع شما می توانید با صحبت کردن با کودکتان از همان دوران نوزادی،به تقویت هوش کلامی او کمک کنید. بیان تمامی این مطالب برای دریافت این مطلب است که بدانیم همه ما می توانیم با به کارگیری روش های ساده و قابل دسترسی،به تقویت هوش و نبوغ کودکانمان کمک کنیم.کافیست در این رابطه قدری تامل و حوصله به خرج دهیم.البته پیش از این کسب اطلاعات و آگاهی نسبی در رابطه با وضعیت رشد و تکامل کودک نیز می تواند مفید و موثر باشد.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

من باور دارم که تو می توانی

تنها شما خلاقش می کنید

بهترین پشتوانه ی فرزند شما

علائم پایین بودن عزت نفس در کودکان

ریز نبین خودتو

به خودت اعتماد کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.