تبیان، دستیار زندگی
هر چه انس و تعلق به دنیا بیشتر باشد، این فشارها بیشتر و هر چه تعلق به دنیا کمتر و به آخرت بیشتر باشد، این فشارها و وحشت ها کمتر خواهد بود. تنها مهذبین(کسانی تهذیب نفس داشتند و خودسازی کرده اند) واقعی از این مساله مستثنی هستند. علت آن هم انقطاع از دنیا، مأ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا همه فشار قبر دارند؟!

فشار قبر

با مرگ انقطاع روح از بدن، انسان به عالم برزخ وارد می شود و با نظام جدید، معیارها و احکام جدید و ناشناخته مواجه می شود. کسی که در زندگی دنیوی موفق به انقطاع از مادیات نشده است، انس ارتباط با نظام مادی، موجودات آن، ارزش ها و معیارهای آن، هنوز در قلب و روح او هست و اسیر دنیا و تعلقات آن می باشد.

با ورود به برزخ و نظام جدید و از دست دادن مأنوسات دنیوی، به وحشت می افتد. با از دست دادن آنچه با آنها مأنوس بود، موجودیت و بقای خود را با آنها و در آنها می دید و خلاء وجودی خود را با آنها پر می کرد، در فشار قرار می گیرد.

وضع خاصی در اول برزخ برایش پیش می آید که توأم با فشارها و ترس های فراوان است.

هر چه انس و تعلق به دنیا بیشتر باشد، این فشارها بیشتر و هر چه تعلق به دنیا کمتر و به آخرت بیشتر باشد، این فشارها و وحشت ها کمتر خواهد بود. تنها مهذبین(کسانی تهذیب نفس داشتند و خودسازی کرده اند) واقعی از این مساله مستثنی هستند. علت آن هم انقطاع از دنیا، مأنوسات آن و انس با عالم بالاتر است که به مجرد انتقال از دنیا به نظامی که با تمام وجود مشتاق آن بوده اند، نائل می شوند!(1)

پس این سختی ها و فشارها در تمام انواع مرگ ها(سوختن، غرق شدن، مرگ طبیعی و ...) وجود دارد، زیرا فشار به بدن مادی نیست، بلکه به بدن مثالی و برزخی می باشد که تابع روح است.

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «ضَغطة القبر للمومن کفارة لما کان منه من تضییع النعم»(3)؛ فشار قبر مومن، کفاره ی نعمت های از بین رفته است

خداوند برای مومنان خاص کاری می کند که آن تعلقاتشان به سادگی از آنها جدا شود، اما حقیقت این است که مطابق روایات متعدد، اکثر مومنان به خاطر برخی گناهانی که انجام داده اند، دچار فشار قبر می شوند.(2) به عنوان مثال، رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «ضَغطة القبر للمومن کفارة لما کان منه من تضییع النعم» (3)؛ فشار قبر مومن، کفاره ی نعمت های از بین رفته است.

یا هنگامی که ابو بصیر از امام صادق(علیه السلام) پرسید: آیا کسی از فشار قبر رهایی می یابد؟

فرمود:نعوذ بالله منها، ما اقل من یقلت من صغنطه القبر(4)؛ پناه بر خدا از فشار قبر، چه قدر کم هستند افرادی که از آن نجات می یابند.

پی نوشت ها:

1- محمد شجاعی، بازگشت به سوی خدا، ص 272- 270 .

2- حسین سوزنچی، زندگی پس از مرگ، ج 4 ،ص 67 .

3- شیخ صدوق، علل الشرایع، ص 309

4- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 6، ص 261.                                                          

    بخش اعتقادات تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.