تبیان، دستیار زندگی
اطلاع رسانی کامل از نحوه محاسبه هزینه تماس تلفنی میان ایران و عربستان در ایام حج تمتع می تواند تاثیر مثبتی در کاهش هزینه اقتصادی حجاج داشته باشد و بهتر است برای کاهش هر چه بیشتر این هزینه ها به تسهیلاتی که اپراتورهای موبایل درنظر گرفته اند توجه شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام سیمکارت برای حجاج با صرفه‌تر است؟


اطلاع رسانی کامل از نحوه محاسبه هزینه تماس تلفنی میان ایران و عربستان در ایام حج تمتع می تواند تاثیر مثبتی در کاهش هزینه اقتصادی حجاج داشته باشد و بهتر است برای کاهش هر چه بیشتر این هزینه ها به تسهیلاتی که اپراتورهای موبایل درنظر گرفته اند توجه شود. ...

اپراتورهای موبایل فعال در کشور همه ساله و همزمان با ایام حج تمتع با توافق با اپراتورهای فعال در کشور عربستان تسهیلاتی را برای مشترکان خود درنظر می گیرند تا هزینه مربوط به رومینگ زائران در تماسهای تلفنی که به طور قطع اجتناب ناپذیر است تا حدودی کاهش یابد.

سیم کارت

در این میان به حجاج توصیه می شود که با توجه به نرخهای اعلام شده از شبکه هایی استفاده کنند که هزینه های کمتری را برای آنها به همراه دارد و به توصیه های ضروری در این زمینه نیز توجه بیشتری داشته باشند.

تخفیف 80 درصدی همراه اول برای زائران

به گزارش مهر، اپراتور همراه اول برای کاهش هزینه مکالمات زائران بیت الله الحرام در ایام حج امسال، تعرفه مکالمات رومینگ با کشور عربستان را با اپراتور موبایلی – الاتحاد- تا 80 درصد کاهش داده است.

اگرچه امکان استفاده از سرویس رومینگ بین الملل برای تمامی مشترکان سیم کارتهای دائمی و اعتباری همراه اول در کشور عربستان فراهم شده اما با توجه به توافقات این اپراتور با اپراتور الاتحاد به مشترکان همراه اول توصیه می شود حتی المقدور از ارتباط رومینگ با اپراتور "موبایلی" عربستان استفاده کنند.

با تخفیف درنظر گرفته شده هزینه تماس مشترکان ایرانی با ایران و داخل عربستان بین اپراتور همراه اول و اتحاد عربستان 445 تومان، هزینه تماس دریافتی 167 تومان، هزینه ارسال پیامک 145 تومان و هزینه دریافت پیامک رایگان است و چنانچه مشترکان ایرانی از شبکه اپراتورهای الجوال (STC) و زین (Zain) عربستان استفاده کنند هزینه تماس با تعرفه عادی محاسبه شده که هزینه تماس دریافتی از طریق این اپراتورها 167 تومان، تماس داخلی 1005 تومان، هزینه تماس با ایران 2726 تومان و ارسال پیامک 460 تومان خواهد بود.

مشترکان باید توجه داشته باشند که سرویس رومینگ برای تمامی مشترکان دائمی و اعتباری همراه اول (به غیر از مشترکان سیمکارتهای 0910) به صورت پیش فرض فعال بوده و تنها با روشن کردن گوشی در کشور عربستان قابل استفاده است اما مشترکان سیم کارتهای با پیش شماره 0910 باید با مراجعه به مراکز خدمات مشتریان و پرداخت صورتحسابی با حداقل 200 هزار تومان ودیعه نسبت به فعالسازی این سرویس اقدام کنند.

تعرفه های رایگان ایرانسل برای زائران

به گزارش مهر، اپراتور ایرانسل امسال هزینه مکالمات و پیام‌های کوتاه دریافتی حجاجی که از سیم کارت‌های این اپراتور استفاده می‌کنند را رایگان اعلام کرد و تخفیفاتی نیز برای مکالمات حجاج ایرانی به ایران درنظر گرفته که این تخفیف ها برای استفاده از رومینگ با تمامی اپراتورهای فعال عربستان قابل استفاده است.

با توجه به تعرفه های رومینگ دو اپراتور تلفن همراه فعال در کشور – همراه اول و ایرانسل- و تخفیفهای ویژه درنظر گرفته شده به نظر می رسد استفاده از سیمکارتهای اعتباری این دو اپراتور در این ایام روش بهتری برای برقراری ارتباط با ایران و بالعکس خواهد بود و براین اساس به همراه بردن سیم کارت و موبایل شخصی از ایران ، به زائران توصیه می شود

براین اساس هزینه هر دقیقه مکالمه حجاج با ایران از طریق سیم کارت های ایرانسل، صرف نظر از اینکه از خدمات کدام یک از اپراتورهای عربستان استفاده می‌کنند 4017 ریال، هزینه هر دقیقه مکالمه با داخل عربستان 1305ریال و بهای ارسال هر پیام کوتاه 1400ریال تعیین شده است. ضمن آنکه حجاج مشترک سیم کارت‌های ایرانسل برای دریافت تماس و پیام کوتاه، هزینه ای پرداخت نخواهند کرد. همچنین ایرانسل برای نخستین بار امکان استفاده از خدمات اینترنت همراه – GPRS - را نیز در صورت انتخاب اپراتورهای "زین" و "موبایلی" عربستان برای مشترکانش فراهم کرده است.

تمامی مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل زائر خانه خدا، باید حداقل 24 ساعت قبل از خروج از کشور با شماره‌ گیری کد دستوری #1*111* از خط ایرانسل خود، سرویس رومینگ بین الملل را به طور رایگان بر روی خط ایرانسل خویش فعال کنند. همچنین حجاج در صورت نیاز می‌توانند پس از فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل با "مرکز خدمات مشترکین ویژه حجاج ایرانسل" به شماره 711 تماس گرفته و سئوالات و مشکلات احتمالی خود را با کارشناسان خدمات مشترکین ایرانسل مطرح و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

شارژ سیم‌کارت‌های ایرانسل حجاج نیز علاوه بر کارت شارژ از طریق روش‌هایی نظیر سرویس خط به خط، شارژ مستقیم، شارژ الکترونیک و شارژ اینترنتی ممکن خواهد بود.

جدول مقایسه ای تعرفه های همراه اول و ایرانسل در ایام حج

نحوه تماس

همراه اول با اپراتورهای الجوال و زین (ریال)

همراه اول با اپراتور الاتحاد (ریال)

ایرانسل با کلیه اپراتورهای عربستان (ریال)

تماس با ایران

2726044504017

تماس دریافتی از ایران

16701670رایگان

تماس با داخل عربستان

1005044501305

هزینه ارسال پیام کوتاه

460014501400

هزینه دریافت پیام کوتاه

رایگان

رایگان

رایگان

GPRS

نداردندارد

با اپراتورهای زین و موبایلی

تخفیف اپراتورهای عربی به زائران

سه اپراتور الجوال، الاتحاد و زین نیز ”‌ھ خدمات مخابراتی حجاج را در طول ایام مناسک حج تمتع امسال پوشش می‌دهند که در نرخ‌های اعلام شده توسط 2 شرکت الجوال و الاتحاد در برقراری مکالمات تلفنی تفاوتی وجود ندارد اما شرکت "زین" با اعلام نرخ‌های متفاوت‌تر نسبت به 2 شرکت دیگر، سعی در جذب مشتریان بیشتری از میان زائران بیت‌الله‌ الحرام دارد.

در این راستا زائران ایرانی می توانند از سیم کارتهای این اپراتورها – حتی الامکان سیم کارت اعتباری - نیز برای ایام حضور در کشور عربستان استفاده کنند که باید آن را با همکاری مدیران کاروانها تهیه کنند.

اما با توجه به تعرفه های رومینگ دو اپراتور تلفن همراه فعال در کشور – همراه اول و ایرانسل- و تخفیفهای ویژه درنظر گرفته شده به نظر می رسد استفاده از سیمکارتهای اعتباری این دو اپراتور در این ایام روش بهتری برای برقراری ارتباط با ایران و بالعکس خواهد بود و براین اساس به همراه بردن سیم کارت و موبایل شخصی از ایران ، به زائران توصیه می شود.

نکاتی برای استفاده از سرویس رومینگ در ایام حج

به گزارش مهر، سرویس رومینگ بین الملل سرویسی است که به مشترکان تلفن همراه اجازه می دهد تا از سیمکارت خود با همان شماره، در شبکه های مخابراتی کشورهای طرف قرارداد استفاده کنند.

سیم کارت

مبلغ رومینگ مکالمه برای مشترکان سیمکارت های دائمی سقف 200 دلار اعلام شده و اگر مشترکی بیش از این مبلغ مکالمه داشته باشد، تلفن همراهش قطع خواهد شد و تنها مشترکانی می توانند بیش از این مکالمه داشته باشند که مبلغی را به ودیعه بگذارند تا در مدتی که در سفر به سر می برند تلفن آنها قطع نشود.

مشترکان تلفن همراهی که قصد سفر به عربستان دارند باید برای برقراری تماس تلفنی به مقصد ایران، قبل از شماره مورد نظر کد کشور ایران (0098) را شماره گیری کنند. به این صورت که برای تماس با تلفن ثابت ایران مشترک باید شماره مورد نظر را به همراه کد شهر و  0098 و برای تماس با تلفن همراه ایران باید شماره تلفن همراه مورد نظر را با 0098 شماره گیری کنند.

مشترکان باید توجه داشته باشند که هزینه رومینگ با شماره‌گیری 0098 محاسبه خواهد شد و بنابراین هزینه‌ تماس‌های بدون پاسخ، شماره‌گیری اشتباه و شنیدن پیغام‌های صوتی رایج شبکه مانند " مشترک مورد نظر مشغول مکالمه است" یا "مشترک مورد نظر در دسترس نیست " به صورت رومینگ محاسبه و اخذ می‌شود.

اما توجه به این نکته نیز ضروری است که مشترکان در صورت روشن کردن تلفن همراه در عربستان به هیچ وجه هزینه ای برای سرویس رومینگ بین الملل متحمل نخواهند شد مگر در صورت شماره گیری و مکالمه با ایران یا برقراری ارتباط از ایران که منجر به ثبت مکالمات در سیستم صورتحساب شده باشد.

براین اساس به مشترکان موبایل توصیه می شود که چنانچه ارتباط مکالمات پایان یافت و یا به هر دلیل دیگر برقرار نشد و یا حتی در صورت شنیدن پیغام از سوی شبکه، حتماً با زدن دکمه قطع تلفن از قطع ارتباط مطمئن و سپس اقدام به شماره گیری مجدد کنند.

براین اساس هزینه هر دقیقه مکالمه حجاج با ایران از طریق سیم کارت های ایرانسل، صرف نظر از اینکه از خدمات کدام یک از اپراتورهای عربستان استفاده می‌کنند 4017 ریال، هزینه هر دقیقه مکالمه با داخل عربستان 1305ریال و بهای ارسال هر پیام کوتاه 1400ریال تعیین شده است.

در شبکه تلفن همراه ایران، اگر مشترکی تلفن همراه خود را بعد از مکالمه قطع نکند، حداکثر پس از یک ساعت ارتباط وی قطع خواهد شد؛ اما در کشور عربستان اینگونه نیست و ممکن است این ارتباط تا چندین ساعت برقرار باشد و در نتیجه مشترک هزینه بسیار زیادی را متحمل خواهد شد به همین دلیل به مشترکان توصیه می شود که از قطع مکالمه خود مطمئن شوند.

چنانچه ارتباط مشترک به هر دلیل برقرار نشد یا در حین انجام مکالمه ارتباط قطع شد و یا در صورت شنیدن هر پیامی، حتما از قطع ارتباط مطمئن و سپس اقدام به تماس مجدد کنند، چنانچه تماس اولیه قطع نشود برقراری ارتباط های همزمان موجب محاسبه هزینه های ناخواسته رومینگ خواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع :مهر