تبیان، دستیار زندگی
شهیدان از مصادیق بارز تقوا واخلاص هستند.آنان با پیمودن راه پرفراز ونشیب دنیا وگذشت از علایق دنیوی و هر آنچه که خاکیان، بدان علاقه مند هستند، نگاه به افلاک داشته و از فرش به عرش صعود نموده اند. محمد تقی، از جمله شهیدانی است که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت در عصر عاشورا

شهید عصر عاشورا محمد تقی نظری


شهیدان از مصادیق بارز تقوا واخلاص هستند.آنان با پیمودن راه پرفراز ونشیب دنیا وگذشت از علایق دنیوی و هر آنچه که خاکیان، بدان علاقه مند هستند، نگاه به افلاک داشته و از فرش به عرش صعود نموده اند. محمد تقی، از جمله شهیدانی است که..


شهادت در عصر عاشورا

شهید عصر عاشورا، افسر فرمانده دلاور اسلام

سرادر شهید: محمد تقی نظری

تولد: سال 1342

شهادت :6/12/1366

محل شهادت: میمک

شهادت: عصر عاشورای حسینی

شهیدان از مصادیق بارز تقوا واخلاص هستند.آنان با پیمودن راه پرفراز ونشیب دنیا وگذشت از علایق دنیوی و هر آنچه که خاکیان، بدان علاقه مند هستند، نگاه به افلاک داشته و از فرش به عرش صعود نموده اند. محمد تقی، از جمله شهیدانی است که در سال تولد انقلاب اسلامی «1342» در گوشه ای از خاک گرانقدر ایران«روستای مغانک، شهرستان الیگودرز» چشم به جهان هستی گشود.

گرمای آغوش پدر پذیرای وجود نازنینش شد و دردامن با محبت مادر درس عشق و وفاداری به اهل بیت(ع) را فرا گرفت. مادری که هیچگاه فرزندش را بدون «وضو شیر» نداد و هرگاه که قطرات شیر را در کام او فرو می ریخت با زمزمه های زیبا بین او وخاندان نبوت ایجاد علاقه می نمود. آنگاه که توان گویش وشنیدن را پیدا کرد، با تلاوت آیه هایی از قران مجید بوسیله مادر، روح و جانش باقرآن انس گرفت و آیه های نور در رگهای او جاری گشت.

برای آموختن فنون زندگی و علوم اجتماعی راهی دبستان روستا شد و دوره ابتدایی را با موفقیت سپری کرد. دوری راه و کمبود وسایل نقلیه برای تردد به شهر باعث شد تا از ادامه تحصیل باز ماند و در کنار پدر به کارهای کشاورزی مشغول شود. در سن «چهارده سالگی» تصمیم به ادامه تحصیل به صورت شبانه در شهرستان الیگودرز را گرفت و راهی مدرسه شبانه شد. پس از اتمام دوره راهنمایی تحصیلات خود را در دبیرستان نواب صفوی با موفقیت به پایان برد .

در تاریخ 12/6/1366 در منطقه میمک دریک نبرد جانانه چنان ضربه ای به دشمن متجاوز زد که پایه های فرماندهی آنان را در منطقه متزلزل ساخت در عصرروز عاشورای حسینی هدف تیر مستقیم دشمن بعثی قرار گرفت و با سلام و صلوات بر سالار شهیدان به کاروان شهدا پیوست

«شهید محمدتقی نظری» در دوران تحصیلی از دانش آموزان فعال و پرشوری بود که در محیط مدرسه در کنار انجام تکالیف درسی به فعالیت های دینی و اجتماعی می پرداخت. او از اولین افرادی بود که در دوران اختناق ستم شاهی عکس هایی از امام خمینی (ره)را با خود به روستا آورد و او را به مشتاقان ولایت و رهبری معرفی نمود. با آوردن اعلامیه های نهضت بزرگ اسلامی و توزیع آنها بین مردم روستا زمینه آشنایی آنها را با اهداف انقلاب اسلامی فراهم نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همکاری با جهاد سازندگی پرداخت و در ایجاد کتابخانه ای در روستای زادگاهش و برگزاری دعای کمیل در مسجد روستا پیش‌قدم شد. با فرمان امام(ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین از اولین کسانی بود که به عضویت آن شجره طیبه در آمد و در پشتیبانی از رزمندگان اسلام به تلاش و کوشش پرداخت. لکن همه این فعالیتها نتوانست روح پر جوش و خروش وی را آرام نماید.

از این رو تصمیم گرفت تا با پیوستن به ارتش جمهوری اسلامی ایران، آرزوها و اهداف خود را در ساختن ایرانی توانمند و با عزت تحقق بخشد.در آزمون ورودی دانشگاه افسری امام علی (ع)شرکت و به جمع دانشجویان آن مرکز تعلیم و تربیت درآمد. دوره آموزش نظامی را باموفقیت به پایان برد و با درجه ستواندومی به جمع لشکر 84 خرم آباد در آمد. وی ازتاریخ 3/12/1364 به مناطق نبرد حق علیه باطل روانه شد و باپذیرفتن فرماندهی گردان 139 درمنطقه عملیاتی سومار، به دفاع از حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

شهیدمحمد تقی نظری

در عملیات های مختلفی چون آزادسازی شهر مهران ومنطقه میمک از لوث وجود دشمن متجاوز، حضوری سبز داشت و با تمام توان در هدایت نیروهای تحت الامر اقدام می کرد. او نه تنها افسری شایسته و دلاور در میدان نبرد بود بلکه در عرصه زندگی اجتماعی و خانوادگی نیز الگویی برای اطرافیان به شمار می رفت. انسانی مهربان و دلسوز بود که ایمان، صداقت، وفای به عهد، دینداری و تقوا و دستگیری وی از مستمندان زبانزد عام و خاص بود و اخلاق منحصر به فرد وی او را از سایر اطرافیان متمایز می ساخت وی همیشه در صف اول کمک به هم نوع و ترویج فرهنگ دینمداری بود و متواضعانه با عشق به رهبری و امام زمان(عج) امور خود را پیش می برد.

در تاریخ 12/6/1366 در منطقه میمک دریک نبرد جانانه چنان ضربه ای به دشمن متجاوز زد که پایه های فرماندهی آنان را در منطقه متزلزل ساخت در عصرروز عاشورای حسینی هدف تیر مستقیم دشمن بعثی قرار گرفت و با سلام و صلوات بر سالار شهیدان به کاروان شهدا پیوست.

پیکر مطهرش به زادگاهش منتقل ودر میان حزن و اندوه فراوان دوستدارانش درکنار هشت تن دیگر از شهیدان و الا مقام دروستا آرام گرفت.

قسمتی از وصیتنامه شهید :

بسم الله الرحمن الرحیم

پروردگارا من تسلیم هستم در مقابل حقانیت تو خدایا بپذیر جان ناقابلم را که جز آن چیزی ندارم . تو گفتی انفاق کن، چیزی راکه بهتر از آن سراغ نداشتم در راهت انفاق کردم.

با سلام ودرود بی پایان به پیشگاه حضرت امام عصر عجل الله فرجه ونائب بر حقش امام امت که پرچمدار نهضت حسینی می باشد.

بسیار خوشحالم که این سعادت بزرگ نصیب شد که در کنار رزمندگان اسلام، برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن با دشمنان بعثی در حال نبرد هستم.

اگر لیاقت رسیدن به لقاء پروردگار را پیداکردم، خواهشمندم که با صبر وشکیبایی و شجاعت در مقابل دشمنان مقاومت کرده زیرا انسان به مصداق آیه « انا لله واناالیه راجعون» همه ما از خدا هستیم و به سوی او باز خواهیم گشت

از خداوند بزرگ مسئلت دارم که توفیق عنایت فرماید تاسربازی فداکار وخدمتگذاری صادق برای این مرز وبوم باشم...

اکنون که باجان و دل مشتاقانه در جبهه حق علیه باطل مشغول نبرد هستم، اگر لیاقت رسیدن به لقاء پروردگار را پیداکردم، خواهشمندم که با صبر وشکیبایی و شجاعت در مقابل دشمنان مقاومت کرده زیرا انسان به مصداق آیه « انا لله واناالیه راجعون» همه ما از خدا هستیم و به سوی او باز خواهیم گشت...

پس چه بهتر که این بازگشت بسوی حق،شهادت در راه معبود باشد...

محمدتقی نظری

25/3/65

جبهه مهران

یادش تا ابد در دل ها جاوید و ماندگار است

به روح پاک شهیدان صلوات

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس