تبیان، دستیار زندگی
پسرك من وقتی ازمدرسه برمی گرده، از اتفاقاتی كه افتاده حرفی نمی زنه ، باید كلی باهاش صحبت كنم و انواع ترفندها را بكار ببندم كه مثلاً بگوید، امروز تو مدرسه چی شد، یا تكلیف شبش چیه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر زبان کشی کوچولوها


پسرك من وقتی ازمدرسه برمی گرده، از اتفاقاتی كه افتاده حرفی نمی زنه ، باید كلی باهاش صحبت كنم و انواع ترفندها را بكار ببندم كه مثلاً بگوید، امروز تو مدرسه چی شد، یا تكلیف شبش چیه؟

زیر زبان کشی کوچولوها

آیا هنگامی که از فرزند خود درباره اتفاقات روزش در مدرسه سوال می کنید، احساس می کند که از او بازجویی می کنید؟ آیا شما می خواهید با زور از آن ها اطلاعات بگیرید؟ و...

اگر شما هم این مشكل را دارید، به ادامه مطلب توجه كنید.

اگر برای سوال هایی مانند این که «امروز چه یاد گرفتی»،«تکلیف شب داری»، «دوست جدیدی پیدا کردی»با جواب کوتاهی مانند بله و خیر مواجه می شوید، جای نگرانی ندارد.

نتایج بررسی ها نشان داده است، به کار بردن روش های برقراری ارتباط می تواند به شما کمک کند تا با فرزندان راحت تر ارتباط برقرار کنید.

خانواده ها با هم متفاوتند. هر كدام خصوصیات، رسوم، الگوهای فكری و روش هایی خاص برای برقراری ارتباط با یكدیگر دارند. پس نمی توان الگویی خاص و با قواعد مشخص را به عنوان «دستورالعمل داشتن خانواده موفق» به همه تعمیم داد. از طرف دیگر خانواده باید قوانین خاص خود و تعریف هایی نیز داشته باشد. همه ما دوست داریم چنین جوی بر خانواده مان حكمفرما باشد ولی با استرس هایی كه زندگی روزمره به ما تحمیل می كند به وجود آوردن چنین فضایی سخت تر می شود. بد نیست گاهی به تغییراتی كه منجر به بهبود فضای عاطفی خانواده می شود فكر كنیم. در ادامه این یاداشت سعی نموده ایم به یکی از مهمترین ابعاد ارتباط خانوادگی که ارتباط والدین با فرزندان است بپردازیم .با توجه به اهمیت آگاهی والدین از رفتارها و اندیشه های فرزند، سعی شده است به نحوه برقراری ارتباط موثر با فرزند و چگونگی اطلاع از وقایع روزانه ای که بر او گذشته اشاره نمائیم.

** حداقل نیم ساعت صبر کنید؛ پس از بازگشت از مدرسه معمولا فرزندان شما خسته، گرسنه و بی حوصله اند. بنابراین به جای بمباران کردن با سوال ها بگذارید کمی خستگی در کنند و چیزی بخورند.

** زمان و مکان مناسبی را برای گفتگو پیدا کنید و در کمال آرامش و خونسردی باب گفتگو را باز کنید.

** برای جلب اعتماد فرزند و اجتناب از این اندیشه در ذهن وی (می خواد ببینه من چه ها کردم و چه ها نکردم)،بهتر است از موضوعاتی  و جملاتی برای گفتگو استفاده کنید که بار معنایی خنثی داشته باشد. رعایت این مهم، بستری را برای اظهار و بیان وقایع اتفاق افتاده در طول روز  فراهم می آورد  و بدین طریق است که شما خواهید توانست با یک تیر دو نشان بزنید.

مثلا، امروز رفته بودم خرید، دیدم که ماشینم بنزین نداره و... .

** در انتخاب كلمات بیشتر دقت كنید .

نحوه صحبت كردن ما با بچه ها، خود بخشی از فضای عاطفی خانواده است كه می توان آن را به راحتی بهبود بخشید. در كنار كمك به كودكان خود، باید به آنان یاد دهیم احساسات خود را صادقانه بیان كنند. بنابراین باید مراقب لحن و عباراتی باشیم كه هنگام حرف زدن با آنها به كار می بریم

** فقط گفتگو کنید تمامی درهای نصحیت را ببندید. بدانید فعلا زمان مناسبی برای تربیت و انتقال ارزش ها نیست.

** به هنگام گفتگو خوب گوش دهید ؛ به محض این که فرزند شما مسئله ای مربوط به مدرسه را بازگو می کند، دست از کار بکشید و با توجه کامل به او گوش بدهید. به کوچک ترین اطلاعات به دست آمده اهمیت دهید. نشان دادن علاقه مندی باعث می شود، فرزندان بیشتر حرف دلشان را به والدین بازگو کنند.

** قضاوت و پیش داوری نکنید در قبال اشتباهات فرزندتان سکوت کرده و به شدت از انتقاد و سرزنش فرزندتان اجتناب کنید. برای متوجه ساختن او راجع به اشتباهاتش بهتر است از پرسش های معکوس استفاده کنید.مثلا،به جای این که بگوئید: او را ناراحت کردی، بگوئید: فکر می کنی با شنیدن حرفهای شما چه احساسی داشته باشد.

زیر زبان کشی کوچولوها

** دور انتقاد و سرزنش را خط بکشید. گاهی فراموش می كنیم كه كودكان تا چه اندازه انتقادات والدین را جدی می گیرند و عباراتی كه ما برای سرزنش آنها به كار می بریم چقدر بر احساس شان نسبت به خودشان تأثیر می گذارد. انتقاد از كودكان باید سازنده باشد و راه تغییر رفتار بدشان را به آنها نشان دهد.

** رازدار و محرم اسرار او باشید. احتیاط کنید: از بیان  دلمشغولی ها ی ذهنی و اشتباهات فرزندتان ،نزد دیگران حتی پدر یا مادر غایب حذر کنید.

** خود را علاقه مند نشان دهید؛ آن گونه که دوست صمیمی شما جویای روز شما می شود، جویای روز فرزند خود شوید. خود را به حرف های او علاقه مند نشان دهید.

** سوال ها را به یک بازجویی تبدیل نکنید، آیا اگر خود شما در چنین شرایطی قرار بگیرید، حاضر به جواب دادن هستید؟ پس بهتر است از تهدید کردن، سخنرانی، فضولی کردن و تذکر دادن دست بردارید.

** سوال هایی طرح کنید که نیاز به جوابی بیشتر از خیر یا بله داشته باشد؛ سوال هایی مانند این که «تکلیف شب داری؟» جواب های کوتاهی دارد. بنابراین سوال هایی طرح کنید که به جواب طولانی تری نیاز دارد.

** سوال ها را تکرار نکنید؛ یکی از ناراحت کننده ترین موضوعات، شنیدن سوالات تکراری مانند «روزت چه طور بود؟»می باشد. پس سعی کنید از خلاقیت خود بهره ببرید و به گونه ای سوال کنید که او متوجه علاقه مندی شما شود.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: روزنامه ایران/ میهن بلاگ همراه با اضافات و تغییرات

مطالب مرتبط:

لحظه به لحظه همراهش باشید

تربیت های به روزرسانی شده

مامانی هستی یا بابایی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.