• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1011
  • دوشنبه 1390/7/25
  • تاريخ :

کسانی كه بیماری پوستی دارند برای احرام چه كار باید بكنند ؟

پوست

سئوال:

شخصی به بیماری پوستی مبتلاست و به منظور اداء فریضه ی حج تمتع و یا عمره مفرده عازم سرزمین وحی می شود و می بایست در وقت مقرر مُحرم شود. اگر لباس احرام را بپوشد بیماری پوستی او در دستان و پاهای او نمایان می شود و به لحاظ اجتماعی و نگاه ترحم و سئوال برانگیز مردم او را با سختی و خجالت و... روبرو می كند . آیا بر فرض سئوال او می تواند پوشش مكملی را جهت استتار بیماری اش در كنار لباس احرام استفاده نماید یا خیر؟


حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی: اگر دوخته نباشد، اشكال ندارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی مدظله العالی: در فرض سوال نمی تواند از پوشش دیگری استفاده نماید.

 

حضرت آیت الله سبحانی مدظله العالی: می تواند مواضع مورد نظر را باباندپیچی كه دوخته نباشد پنهان كند.

 

حضرت آیت الله سیستانی مدظله العالی: اشكال ندارد.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مدظله العالی: استفاده از پوشش زائدبرلباس احرام،به منظوراستتاربیماری پوستی مورد نظر،درصورتی که ازنوع دوخته یا یاشبیه دوخته نباشداشکال ندارد و درصورتی که پوشیدن نوع دوخته ضرورت دارد،اشکال ندارد ولی موجب کفاره می شود وکفاره آن یک گوسفند است

حضرت آیت الله روحانی مدظله العالی: پوشیدن لباس غیر احرام فی نفسه جائز نیست ولی در صورتی كه ذكر شده در سئوال جائز است و اشكال ندارد.

 

حضرت آیت الله مظاهری مدظله العالی: می توانید طبق آنچه نوشته اید عمل كنید.

 

حضرت آیت الله مكارم شیرازی مدظله العالی: هرگاه بیمار باشد و نتواند لباس معمولى خود را در میقات از تن در آورد، كافى است نیّت احرام كند و لبّیك بگوید، و در صورت امكان لباسهاى معمولى را موّقتاً در آورد و لباس احرام بپوشد و محرم شود، و بعداً اگر ناچار است لباس معمولى خود را به تن كند، و اگر در میقات این كار ممكن نشد، و بعداً حال او براى پوشیدن لباس احرام مساعد شد، احتیاط واجب آن است كه اگر توانایى دارد به میقات برگردد، و مجدّداً احرام ببندد، و اگر بازگشت به میقات میّسر نبود، از همان جا لباس را عوض مى كند، و تجدید احرام لازم نیست.هرگاه محرم بر اثر سردى هوا، یا علّت دیگر، ناچار شود لباس دوخته بپوشد، این كار اشكالى ندارد، ولى اگر ممكن است، لباس دوخته را پایین و بالا كند و بر دوش بیندازد، و دست در آستین آن نكند، و احتیاط آن است كه آن را پشت و رو نیز بنماید، و اگر اضطرار به پوشیدن لباس دوخته به این نوع پوشش رفع نمى شود، مى تواند به طور معمولى لباس بپوشد.

 

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مدظله العالی: استفاده از پوشش زائدبرلباس احرام،به منظوراستتاربیماری پوستی مورد نظر، در صورتی که از نوع دوخته یا یا شبیه دوخته نباشداشکال ندارد و در صورتی که پوشیدن نوع دوخته ضرورت دارد،اشکال ندارد ولی موجب کفاره می شود و کفاره آن یک گوسفند است.

 

حضرت آیت الله شیخ مجتبی تهرانی مدظله العالی: در وقت مقرر باید محرم شود و لباس احرام را بپوشد و چون بیماری او جنبه اجتماعی دارد ،مجوز شرعی جهت پوشیدن پوشش مکمل ندارد و در صورت استفاده از آن کفاره دارد.

 

بخش احکام اسلامی تبیان

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
برخی استفتائات پیرامون نماز در حج(2)

برخی استفتائات پیرامون نماز در حج(2)

برخی استفتائات پیرامون نماز در حج
استفتائاتی در باب حج

استفتائاتی در باب حج

(1)استفتائات متفرقه پیرامون حج
احكام حج (مباحثی در باب حج)

احكام حج (مباحثی در باب حج)

نايب بايد بالغ باشد، پس حج نابالغ به جای ديگری کفايت نمي کند، البته در حجة الاسلام و حجهای واجب ديگر، هرچند آن بچه مميز باشد که خوب و بد را تشخيص دهد. بلی بعيد نيست که نيابت وی در حج مستحبی با اذن ولی صحيح باشد...
UserName