تبیان، دستیار زندگی
روز دوم آوریل سال 1805 میلادی -که به جرأت می توان او را بزرگ ترین نویسنده داستانی های کودکان دانست- در شهر اودنس دانمارک و در یک خانواده کم در آمد متولد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هانس کریستین آندرسن
هانس کریستین آندرسن

روز دوم آوریل  سال 1805 میلادی -که به جرأت می توان او را بزرگ ترین نویسنده داستانی های کودکان دانست- در شهر اودنس دانمارک و در یک خانواده کم در آمد متولد شد.

مادرش در خانه های مردم رختشویی می کرد و پدرش کفاشی کم سواد بود؛ اما بسیار علاقه مند به مطالعه داستان و نمایشنامه. و هانس را با نمایشنامه های بزرگ دانمارک و داستان های هزار و یک شب آشنا کرد.

آندرسن به ادبیات و تئاتر علاقه زیادی داشت و در همان بچگی برای خود صحنه تئاتر درست می کرد و آثار شکسپیر را با استفاده از عروسک های چوبی به عنوان بازیگران از حفظ بازی می کرد.

درسن چهارده سالگی به کپنهاگ رفت و به خاطر صدای زیبایش در تئاتر سلطنتی دانمارک استخدام شد. اما پس از مدتی صدایش را از دست داد و بیکار شد.

پس از آنکه مدرسه را در سن 24 سالگی به پایان رساند، به سرودن شعر و نوشتن داستان و نمایشنامه و طراحی و کاردستی با کاغذ و قیچی پرداخت.

در سال 1831 نخستین دیوان اندرسن انتشار یافت.

در سال 1833 وی به سفر پرداخت و از کشورهای فرانسه و ایتالیا دیدن کرد و مایه های لازم را برای خلق داستان معروفش به نام «بدیهه گو» فراهم آورد که در 1836 انتشار یافت.

در سال 1835 اثری بسیار متفاوت از آثار دیگرش- که به شیوه قصه گویی نوشته شده بود- منتشر شد. کتاب «افسانه های پریان برای کودکان» که اندرسن را جاودانه کرد.

علاقه و دلگرمی مردم بسیار موجب تشویق اندرسن بود به طوری که تا پایان عمر نزدیک به 157 قصه و داستان، 8 رمان، 800 قطعه شعر، 4 زندگی نامه، چند سفرنامه و تعداد بی شماری طراحی و کاردستی به شکل کاغذ و برش پدید آورد.

داستان های او به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده است.

آندرسن هیچ وقت ازدواج نکرد و خودش بچه ای نداشت، اما طبیعت و احساس کودکان را به خوبی درک می کرد.

او پیش از مرگش، به آهنگ سازی که موسیقی مراسم تدفینش را می ساخت، چنین گفته بود: «بیشتر کسانی که به مراسم تدفین من خواهند آمد، کودکان هستند. پس ضرب آهنگ موسیقی را با قدم های کوچک شان هماهنگ کن.»

پری دریایی، بندانگشتی، جوجه اردک زشت، ملکه ی برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید امپراتور از معروف ترین داستان هایی هستند که او نوشته است.

دوستداران آندرسن برای بزرگذاشت تلاش او در راه ادبیات کودکان و نوجوانان ، جایزه ای جهانی به نام جایزه هانس کریستین آندرسن بنیاد نهاده اند که دو سال یک بار به بهترین نویسندگان و تصویر گران کتاب های کودکان و نوجوانان داده می شود.

فرآوری:هدیه آقایان

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

میرزا علی اکبر صابر

دومین استاد بزرگ مینیاتور

پابلو نرودا در یک نگاه

غول آفرینش ادبی

آسمان در تلسکوپ گالیله

آمپر، دانشمند فرانسوی

داستان نویس تخیلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.