تبیان، دستیار زندگی
کارمندان اغلب وقت خود را در اداره می‌گذرانند و معمولاً غذاهای آماده، چرب و مملو از نمک مصرف می‌کنند، بنابراین در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فست‌فودها و بی‌تحرکی؛ قاتلان مرموز و پنهان کارمندان


کارمندان اغلب وقت خود را در اداره می‌گذرانند و معمولاً غذاهای آماده، چرب و مملو از نمک مصرف می‌کنند، بنابراین در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.

کارمند

تغذیه ارتباط مستقیمی با کارایی قشر کارمند که اتفاقاً درصد زیادی از جمعیت شاغلان کشور را هم تشکیل می‌دهند دارد.

همه‌ی کارشناسان و مشاوران تغذیه بر این باور هستند که تغذیه‌ی صحیح در بهبود کارکرد کارمندان، سلامت جسمی آن‌ها و در نتیجه سلامت روحی‌شان نقش پُررنگی دارد. البته اگر هر کدام از کارمندان به جدول غذایی خود رجوع کنند، با انبوهی از انواع غذاهای چرب و مضری که در طول روز کاری خود مصرف می‌کنند مواجه می‌شوند.

مصرف انواع پیتزا، ساندویچ، غذاهای طبخ شده در رستوران‌ها و تنقلات، بعضی از عادت‌های غذایی غلط رواج یافته در بین کارمندان است. اما بیشتر کارمندان اطلاع ندارند که در واقع با مصرف بی رویه و دایمی این دسته از غذاها باعث ابتلای خود به انواع بیماری‌های جسمی و روحی هستند.

چاقی، اختلالات استخوانی، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبی، روحی روانی و چاقی‌های موضعی تنها گوشه‌ای از بیماری‌هایی هستند که میزان ابتلا به آن‌ها در کارمندان بیشتر از هر قشر و دسته دیگری است.

کارمندان تمام انرژی خود را برای دریافت سرمایه صرف می‌کنند، در حالی که

در آینده‌ی نه چندان دور باید همین میزان سرمایه را صرف درمان و بازگرداندن سلامتی‌شان صرف کنند. بنابراین در این زمینه پیشگیری توصیه می‌شود

اما لازم نیست با خواندن این مطلب تنها استرس و افسردگی بگیرید که تا چند سال دیگر یا شاید چند ماه دیگر یکی از این بیماری‌ها انتظارتان را می‌کشند و تنها باید سعی در تغییر عادت‌های غذایی خود داشته باشید.

به همین بهانه با مصطفی نمکیان، کارشناس ارشد تغذیه گفت‌وگو کردیم که در ادامه توصیه‌های این مشاور تغذیه را می‌خوانید.

زندگی صنعتی، تغذیه سنتی

بزرگ‌ترین مشکل در این حوزه این است که صنعتی شده‌ایم اما تغذیه‌مان از رشد جامانده است؛ یعنی زندگی‌مان صنعتی شده در حالی که تغذیه‌مان هنوز سنتی است. شکل زندگی کارمندی باعث شده است که غذاهای آماده و انواع فست‌فودها به تعدد در وعده‌های غذایی جای بگیرند و این باعث افزایش درصد دریافت چربی و انرژی و به طبع آن چاقی، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها می‌شود.

زندگی در محل کار؛ آفت زندگی شهری

اصولاً کارمندان بخش زیادی از زندگی خود را در محیط کار می‌گذرانند و این مسأله باعث می‌شود از مصرف سبزیجات و میوه‌ی تازه دور بمانند. غذاهایی که استفاده می‌کنند اغلب حاضری و تهیه شده از بیرون و رستوران‌ها است؛ این غذاها معمولاً چرب هستند و نمک زیادی دارند. در کنار آن از نوشیدنی‌های پرکالری مثل نوشابه‌های قندی که میزان دریافت قند بدن را افزایش می‌دهند، استفاده می‌کنند.

چاقی، اختلالات استخوانی، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبی، روحی روانی

و چاقی‌های موضعی تنها گوشه‌ای از بیماری‌هایی هستند که میزان ابتلا به آن‌ها

در کارمندان بیشتر از هر قشر و دسته دیگری است

در نتیجه‌ی این فرایند میزان دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به حداقل خود می‌رسند. در نهایت این عادت‌های غذایی به همراه کم‌تحرکی و زندگی پشت میز نشینی زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی و مسایل مختلف دیگر می‌شود.

غذا داروی ماست

توصیه می‌کنم کارمندان به روز زندگی کنند، یعنی تغذیه‌شان از اولویت‌های زندگی‌شان باشد. غذا داروی ما است و دارو غذای ما. کارمندان تمام انرژی خود را برای دریافت سرمایه صرف می‌کنند، در حالی که در آینده‌ی نه چندان دور باید همین میزان سرمایه را صرف درمان و بازگرداندن سلامتی‌شان صرف کنند. بنابراین در این زمینه پیشگیری توصیه می‌شود.

میوه در محل کار

میان وعده میوه را فراموش نکنید

برای این مهم حتماً از میان‌وعده‌های میوه استفاده کنند و این برای کارمندان قابل انجام است چون در جای مشخص و ثابتی مشغول به کار هستند.

مصرف میان‌وعده میوه را در ساعت 10 صبح به صورت عادتی نهادینه شده برای خود تبدیل کنند.

حتماً سبزیجات تازه و سالاد را در وعده‌ی ناهار خود بگنجانند.

سعی کنند از غذاهای سالم و مقوی مثل نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه و نان و پنیر و مغز گردو استفاده کنند. کارمندان حتی می‌توانند از این نوع از غذاها هفته‌ای یک‌بار در وعده‌ی ناهار استفاده کنند.

سوءهاضمه در کمین

وقفه‌ای که در بین وعده‌های ناهار و صبحانه‌ی کارمندان پیش می‌آید بزرگ‌ترین مسأله است که باعث می‌شود کارمندان درگیر مشکلات تغذیه‌ای یا سوءهاضمه شوند، در صورتی که اگر در ساعت 10 صبح میان‌وعده‌ای مصرف کنند این مشکل برطرف می‌شود. شیر کم‌چرب نیز می‌تواند به عنوان میان‌وعده مصرف شود. جایگزین کردن خرما و کشمش به جای قند در اداره‌ها که ابتدا تصویب شد و بعد به فراموش سپرده شده اقدام به جایی بود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: همشهری

مطالب مرتبط:

بهترین غذاها برای محل کار!

میز کار یا میز ناهار؟

تغذیه سالم در محل کار

تأثیر زمان مصرف غذا بر وزن افراد

سه اصل برای داشتن تغذیه سالم

در محل کار هم صحیح غذا بخورید

برنامه غذایی کارگران چگونه باید باشد؟

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (Fast Foods)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.