تبیان، دستیار زندگی
ویندوز 8 فقط در 2 روز برگزاری كنفرانس BUILD كالیفرنیا به طور رسمی در معرض نمایش قرار خواهد گرفت، اما ما چه انتظاری از این سیستم جدید می‌توانیم داشته باشیم؟ در زیر به برخی قابلیت‌های این نرم افزار اشاره شده است؛ هر چند بعضی از اطلاعات هنوز كامل نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزایا و معایب ویندوز 8


ویندوز 8 فقط در 2 روز برگزاری كنفرانس BUILD كالیفرنیا به طور رسمی در معرض نمایش قرار خواهد گرفت، اما ما چه انتظاری از این سیستم جدید می‌توانیم داشته باشیم؟ در زیر به برخی قابلیت‌های این نرم افزار اشاره شده است؛ هر چند بعضی از اطلاعات هنوز كامل نیست.

مزایا و معایب ویندوز 8

اتصال به Kinect

اولین و مهم‌ترین كار مایكروسافت استفاده از یك الگوی رابط كاربری جدید برای اتصال به دیگر ابزارهای دیجیتال است، این رابط اغلب در اطراف صفحه نمایش لمسی قرار دارد. چندی پیش مایكروسافت رابط جدید خود را براساس رابط كاربری مترو از تلفن به ویندوز پی سی معرفی كرد كه به گفته یكی از دست‌اندركاران این شركت، این انتخاب می‌تواند به طور پیشفرض برای رابط كاربر ویندوز 8 نیز استفاده شود.

مجازی سازی جدید

با ویندوز 8 می‌توانید مجازی‌سازی را به سطح بعدی خود ببرید. مایكروسافت اعلام كرده است كه نسخه حرفه‌ای، سازمانی و نهایی از این سیستم عامل شامل تكنولوژی V هم می‌شود.

آیا قیمت سهام مایكروسافت كم می‌شود؟

وجود 2 نكته می تواند، قیمت سهام مایكروسافت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد: اول این كه تعداد زیادی از كاربران رایانه به روش‌های سنتی كارهایشان را انجام می‌دهند و علاقه به یادگیری روش جدید ندارند؛ بنابر این ویندوز 8 این عده را زیاد جذب خود نخواهد كرد. نكته دوم این كه به‌كارگیری ویندوز 8 در كارهای تجاری سیستم عامل جدید نیاز دارد كه كارایی را هم بالا ببرد كه این موضوع درباره‌ویندوز 8 در حد حدس و گمان است.

جوانب مثبت و منفی فروشگاه ویندوز 8

مایكروسافت فروشگاه ویندوز 8 را ارائه خواهد كرد كه در حقیقت آخرین سیستم عاملی محسوب می‌شود كه به این مجموعه می‌پیوندد. اپل و لینوكس خیلی قبل‌تر به این فروشگاه پیوسته بودند. حال آیا شركت‌ها مایل به استفاده از این سیستم عامل هستند؟ در اینجا مزایا و معایب داشتن فروشگاه ویندوز آورده شده است، در حالی كه نرم‌افزار به روش قدیمی(از طریق سی دی) می‌تواند نصب شود.

مزایا

مزایا و معایب ویندوز 8

ایجاد فروشگاه ویندوز روش جدیدی برای پیدا كردن و توزیع نرم افزار است. اكنون بیش از یك دهه از هك شدن وب سایت اصلی دانلود نرم‌افزار downloads.com می‌گذرد. میلیون‌ها نفر از مردم آموخته‌اند كه این منابع مورد اعتماد هستند؛ زیرا اینترنت در حال حاضر آنقدر وسیع و در عین حال مخرب شده كه پیدا كردن منابع قابل اطمینان برای دانلود نرم افزار بسیار مهم است.

اگر شما به بسته‌های بازی‌و حتی نرم افزاری كمپانی‌های بزرگ مانند Adobe، Microsoft و مانند اینها علاقه دارید، می‌توانید آنها را در Cnet پیدا كنید.

مایكروسافت می‌داند مردم به CNET اعتماد دارند. حتی شركت‌های كوچك‌تر نرم‌افزاری با خدمات تجاری خاص روی وب‌سایت‌شان می‌دانند كه بازدید از وب‌سایتی ناشناخته ممكن است به خودی خود به اندازه كافی برای قرار دادن دانلود یا خرید نرم‌افزار كافی باشد.

یكی از دلایلی كه downloads.com و دیگر وب سایت‌های مشابه، به دلیل توانایی بالای آنها در ارسال میلیون‌ها كاربر به‌سوی یك نرم‌افزار مفید واقع می‌شوند، وجود تعداد زیادی بازبینی مكتوب است كه توسط افراد مختلف نوشته شده و می‌توان در این گونه سایت‌ها به آن رجوع كرد. در ضمن امتیازبندی ستاره‌ای در این وب‌سایت‌ها می‌تواند كمك دیگری برای شما باشد. تمام اینها‌به طور قابل توجهی پیدا كردن نرم‌افزار مورد نیازتان را برای شما آسان‌تر می‌كند.

هر دوی اینها از مزایایی است كه فروشگاه App ویندوز به ارمغان می‌آورد این فروشگاه نه‌تنها مخزن نرم‌افزارهای سیستم عامل نسل بعدی مایكروسافت است، بلكه نرم‌افزارهای سیستم عامل ویندوز 7 و ویستا را هم عرضه می‌كند. از دیگر مزایای آن دسترسی سریع و آسان به مكان قابل اعتمادی است كه در آن نرم‌افزارهای مخرب وجود ندارند. برای مصرف كنندگان این یك مزیت بزرگ است.

نكات منفی

مزایا و معایب ویندوز 8

با این حال بسیاری از موفقیت‌های فروشگاه جدید ویندوز، به نحوه مدیریت مایكروسافت بستگی دارد. این مدل استاندارد فروشگاه نرم‌افزار توسط اپل ایجاد شده است، با وجود انتقادهای بسیاری كه به مایكروسافت و راه‌اندازی فروشگاهی تقلیدی از اپل وارد می‌شد، مایكروسافت از تصمیم خود چشم‌پوشی نكرد.

شركت‌های بزرگ نمی‌توانند از این استراتژی دور بمانند و قطعا در فروشگاه وب مایكروسافت شاهد نرم‌افزارهایی خواهیم بود كه از سوی شركت‌هایی همچون اپل، ادوبی، Autodesk و... تولید شده و حاضر شده‌اند سود خود را با مایكروسافت تقسیم كنند. در واقع فروشگاه نرم‌افزاری یك نوع بورس كالا است كه یك مالك دارد و آن مالك تنها 30درصد از سود را می‌خواهد و هر كسی حاضر است به‌جای هزینه‌های هنگفت بازاریابی و فروش و دردسرهای آن، این سود را با مایكروسافت تقسیم كند.

برخی معتقدند اگر در این اوضاع پرآشوب رقیبان مایكروسافت از جمله اپل (یا حتی گوگل) به خود تكانی داده و بازار كامپیوترهای شخصی را با سیستم عاملی مناسب اشباع كنند، دیگر مجالی برای مایكروسافت باقی نخواهد ماند! اگر تولیدكننده‌ای‌ مجبور باشد برای توسعه و بازنویسی نرم‌افزارهایش روی بستر جدید ویندوز سرمایه‌گذاری كند، چرا این سرمایه را صرف بازنویسی و انتقال كامل به سیستم عاملی دیگر معطوف ننماید؟! قطعا تمامی شركت‌های بزرگ نرم افزارهای ویندوزی، این روزها به همین موضوع فكر می‌كنند.

مایكروسافت در عرضه نرم‌افزارها هم نگرشی جدید پیدا كرده و قصد دارد از استراتژی بازاریابی ویندوز برای ارائه نرم‌افزارها نیز استفاده كند. اگرچه این كار برای كاربر مفید است، اما شیوه عرضه برنامه‌ها متحول خواهد شد و به احتمال زیاد همه آنها باید از كانال مایكروسافت عبور كنند. این مساله می‌تواند مانند AppStore یا اندروید ماركـت دست برنامه‌نویسان ایرانی را هم ببندد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: jamejamonline