تبیان، دستیار زندگی
پدر IT به چه کسی گفته می شود؟ کسی که طراح است و از نیروی لازمه برای ساخت یک محصول خلاقانه یا متحول کننده بر خوردار باشد. (البته در زمینه IT)...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدران IT


پدر IT به چه کسی گفته می شود؟ کسی که طراح است و از نیروی لازمه برای ساخت یک محصول خلاقانه یا متحول کننده بر خوردار باشد. (البته در زمینه IT)

حتما برای شما پیش آمده است که القابی چون پدر فیزیک، شیمی و ... را شنیده باشید اما آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که در زمینه IT نیز از القابی چون پدر IT استفاده می شود؟

در ادامه مطلب قبلی پدران IT  که در مورد:

1. ری تام لینسون  (Ray Tomlinson)

2. مایکل هارت (Michael Hart)

3. گری تورک  (Gary Thuerk)

4. اسکات فلمند (Scott Fahlman)

گفتگو کردیم، در ادامه مارک اندرسن ، یارکو اویکارینن  ، رابرت تپن موریس  ، دیوید بونت ، وارد کانینگ هم ، سی بر باشیا را به عنوان دیگر پدران IT معرفی می نماییم.

پدران it

پدر IT به چه کسی گفته می شود؟

کسی که طراح است و از نیروی لازمه برای ساخت یک محصول خلاقانه یا متحول کننده بر خوردار باشد. (البته در زمینه IT) شخصا آشنا شدن با این دسته از افراد که در سایت های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند جالب است، البته لازم به ذکر است، که این بررسی از سال 2008 آغاز شد و با نظرات گوناگون از سوی سایت های متعدد رو به رو شد آنچه که در ادامه می آید نام این افراد به همراه رزومه کوتاهی از آنهاست:

 مارک اندرسن  (Marc Andreessen)

مارک اندرسن کسی بود که دنیای وب گردی را متحول کرد. بدین صورت که به مرورگری نام موزاییک  ابداع کرد که بعد نامش به نت اسکیپ تغییر یافت. وی زمینه ساز مرورگرهای مدرن امروزی است.

نكته مهم در زمینه ساخت مرورگرها این بود كه تا آن زمان مرورگرها توانایی نمایش عكس به همراه متن را نداشتند و عكس‌ها را در فایل‌های جداگانه‌ای نشان می‌دادند.

اندرسن و همكارش مرورگری را برای نمایش مستندات HTML و با امكان نمایش عكس و متن در كنار یكدیگر طراحی كردند و نام Mosaic را بر آن نهادند.

وی پس از جنگ اول مرورگرها و شکست نت اسکیپ متمایل به کسب و کار های دیگر پیدا کرد و در پروژه هایی همچون نینگ، دیگ و توییتر سرمایه گذاری کرد.

یارکو اویکارینن  (Jarkko Oikarinen)

با عبارتChat  آشنا هستید؟ می دانید چه کسی آنرا پایه گذاری کرد؟

اولین برنامه پیام رسان جهت گپ و گفت اینترنتی را Jarkko Oikarinen به نام خود به ثبت رسانیده است. این اختراع که به IRC موسوم شد به هنگام جنگ اول عراق و قطع شدن شبکه های رادیویی و تلویزیونی شهرتی دو چندان یافت.

رابرت تپن موریس معروف است که اولین کرم را روانه اینترنت کرد

رابرت تپن موریس  (Robert Tappan Morris)

بعضی وقت ها افراد ترجیح می شوند مشهور شوند حتی اگر نامشان به بدی یاد شود البته این فرد عملکردش خیلی هم صدمه زننده نبود چون باعث شد باگ گیری در نت ایجاد شود به هر حال رابرت تپن موریس معروف است که اولین کرم را روانه  اینترنت کرد و زمانی که بازار اینترنت داغ شد اولین ویروس را روانه سایت ها کرد.

پدران it

دیوید بونت (David Bohnett)

دیوید بونت به همراه جان رزنر در سال 1994 شبکه اجتماعی GeoCities را ایجاد کردند. شبکه ای که افراد با عضویت در آن مشابه وبلاگ های امروزی می توانستند به رایگان برای خود صفحات اینترنتی بسازند. بدین صورت افراد زیادی از کاربران به سمت این سرویس روانه شدند و سایت های شخصی زیادی خلق شد. بعدها با ظهور شبکه های قوی تر ، این سرویس، جای خود را به نسل جدیدی از این سری شبکه ها داد و در سال 2009 به استثنای بخش اختصاصی کشور ژاپن برای همیشه تعطیل شد.

وارد کانینگ هم (Ward Cunningham)

حتما نام Wikipedia  را شنیده اید. کانینگ، برنامه نویسی آمریکایی بود که ویکی (wiki) را خلق کرد. محیطی برای تعامل و مشارکت بین افراد برای تولید محتوا که دایره المعارف رایگان ویکی پدیا یک نمونه معرفی شده و بزرگ آن است. نام ویکی یک کلمه مختص خطه هاوایی است که به معنای سریع می باشد.

سی بر باشیا ( Sabeer Bhatia)

فردی هندی که باشیا نام دارد و البته ساکن آمریکاست موسس سرویس محبوب ایمیل Hotmail است که استفاده از زبان HTML را در ایمیل های ارسالی بیش از پیش مرسوم کرد و توانست با رشد سرویس ایمیل خود محبوبیتی جهانی کسب کند. این سرویس در سال 98 میلادی توسط شرکت مایکروسافت به مبلغ 400 میلیون دلار خریداری شد.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

pcmag

readerszone

wikipedia

”The Intersection Problem”‌by: Scott E. Fahlman

مطالب مرتبط :

پدران IT  ( قسمت اول )