تبیان، دستیار زندگی
;شیراز" شیراز شهر گل و شعر و عروس شهرهای ایران است. این شهر که یکی از کهن ترین شهرها است ، مدتها مرکز ایران بوده است. اکثر جهانگردان دنیا از آن عبور کرده و درباره آن نوشته اند و همه متفق القول شیراز را شهری آباد ، ز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیراز

شیراز شهر گل و شعر و عروس شهرهای ایران است. این شهر که یکی از کهن ترین شهرها است ، مدتها مرکز ایران بوده است. اکثر جهانگردان دنیا از آن عبور کرده و درباره آن نوشته اند و همه متفق القول شیراز را شهری آباد ، زیبا و مرکز علم و تمدن دانسته اند و از خلق و خوی مردم آن ، آب و هوای مطبوع و از شعرا و فضلای آن دیار یاد کرده اند. نام این شهربا وجود شعرای بزرگی همچون حافظ وسعدی جاودانه گشته است . طبق اسناد، شواهد و آثار مکشوفه توسط باستان شناسان سابقه شهر شیراز به دوران پیش از اسلام می رسد، اما در دوره امویان با کاهش اهمیت شهر مهم استخر، کم کم شیراز رو به آبادانی گذاشته است. پر رونق ترین دوران شیراز در عهد صفویه و زندیه بوده و کریم خان زند آن را به پایتختی کشور برگزید.

شهر شیراز در حال حاضر مرکز استان فارس است که دارای فرودگاه بین المللی بزرگی است که از آن به طور روزانه و هفتگی پروازهایی به شهرهای داخلی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس انجام می شود . فاصله هوایی شیراز تا تهران 688 کیلومتر است.


آثار دیدنی و توریستی شیراز

دیدنی ها و آثار بر جای مانده در شیراز را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

1- آثار پیش از اسلام، که مهمترین آنها عبارتند از: تخت جمشید( در 58 کیلومتری شمال شهر شیراز، مجموعه ای از خرابه های قصر ساخته شده بر سکوی سنگینی قراردارد که یکی از اعجاب انگیزترین جایگاههای زمان قدیم را نشان می دهد) نقش رستم، پاسارگاد، نقش رجب، تخت رستم و شهر شاپور(بیشاپور)

2- آثار دوره اسلامی؛ که مهمترین آنها عبارتند از : آرامگاه حضرت میر سید احمد( معروف به شاهچراغ)، مسجد نو(یا مسجد اتابکی که به دستور اتابک سعد بن زنگی در سال 598 ه.ق ساخته شده) مدرسه خان( در سال 1024 ه.ق در زمان شاه عباس اول به دستور الله وردی خان و امام قلی خان والی فارس بنا شده )، بقعه هفت تنان، بازار وکیل( درسال 1187 ه.ق به دستور کریم خان زند به عنوان بخشی از طرح سلطنتی جهت پایتخت قرار دادن شیراز ساخته شده) حمام وکیل، نارنجستان قوام، باغ ارم، موزه پارس، باغ دلگشا، کلیسای ارامنه، بند امیر، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، مسجد جامع عتیق، باغ خلیلی ، دروازه قرآن، مقبره خواجوی کرمانی و باغ عفیف آباد( باغ گلشن).


باغ ارم

از بناهای نصیر الملک شیراز، باغ وسیعی است که سروناز آن شهرت جهانی دارد . در وسط باغ عمارتی سه طبقه وجود دارد که از لحاظ معماری، نقاشی، حجاری و کاشیکاری و گچبری شاهکار صنعت و هنر عهد قاجاریه است.


قسمتی از سقف بنای مشهور نارنجستان قوام در شهر شیراز

در این بنا بهترین و با ارزشترین نمونه های گچبری، کار روی چوب، خاتم کاری، آیینه کاری و نقاشی مربوط به قرن گذشته دیده می شود.


موزه پارس در شهر شیراز

این عمارت هشت گوش یکی از بناهای دوران زندیه است . این موزه در سال 1316 شمسی افتتاح گردیده است.

قسمتی از هنر کاشیکاری مدرسه خان در شیراز

این بنا درزمان شاه عباس اول درسال 1024 ه.ق احداث گردیده است.