تبیان، دستیار زندگی
چهار عامل خوشبختی اول نماز، دوم انفاقات واجب، سوم دوست خوب (رفت و آمد با انسان‌های شایسته) و چهارم ایمان به قیامت است. اگر کسی ایمان به قیامت داشته باشد جزء مجرمین قرار نمی‌گیرد علت اینکه آدم‌ها تبه کار می‌شوند ؛ «ذلک بما نسی یوم الحساب» چون حساب و کت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 عامل سعادت و بدبختی انسان‌ها


چهار عامل خوشبختی اول نماز، دوم انفاقات واجب، سوم دوست خوب (رفت و آمد با انسان‌های شایسته) و چهارم ایمان به قیامت است.

اگر کسی ایمان به قیامت داشته باشد جزء مجرمین قرار نمی‌گیرد علت اینکه آدم‌ها تبهکار می‌شوند؛ «ذلک بما نسی یوم الحساب» چون حساب و کتاب را فراموش می‌کنند.


ترک نماز
اولین عامل بدبختی: نماز نخواندن

از قرآن مجید برمی آید چهار عامل باعث سعادت انسان و چهار عامل باعث بدبختی او می‌شود خدای متعال در سوره مدثر گفتگوی انسان‌های بهشتی را با جهنمی‌ها نقل کرده است بهشتیان به جهنمیان رو می‌کنند که ؛ چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟

آن‌ها می‌گویند 4 عامل :

1 - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ » پایبند به نماز نبودیم .

2 - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ » به گرسنگان اعتنا نمی‌کردیم .

3 - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ » ما در جامعه فاسد هضم شدیم .

4 - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین » قیامت را هم نمی‌پذیرفتیم .(مدثر)

سقر کجاست؟

سقر یک وادی در جهنم است و چاهی است که اگر در آن چاه را بردارند جهنمی‌ها از شر آن چاه نمی‌دانند به کجا پناه ببرند، خود جهنم چقدر سخت است و این وادی چه سختی بیشتری دارد.

از بعضی از روایات بر می‌آید که این «و لم نک نطعم المسکین» اطعام مساکین نه انفاقات مستحب ؛ به عبارتی این آیه مربوط به پرداخت واجبات مالی اعم از زکات و خمس و ... می‌باشد

اولین پاسخ اهل دوزخ چیست؟

اولین جوابی که جهنمی‌ها و مجرمین می‌دهند می‌گویند ما نماز نمی‌خواندیم ما جز نمازخوان‌ها نبودیم. نماز خوان‌ها به مسجد می‌رفتند جماعت را داشتند یا در خانه‌شان نماز می‌خواندند ما اهل نماز نبودیم.

این یک جواب بود پس ما نتیجه می‌گیریم اولین عامل که انسان را جهنمی می‌کند بی نمازی است. اولین عامل که انسان‌ها را خوشبخت می‌کند با نماز بودن است. ( از نماز بی تفاوت عبور نکنیم )

دومین عامل بدبختی: توجه نداشتن به فقرا و مساکین

جواب دومی که این مجرمین می‌دهند «ولم نک نطعم المسکین» ما به فقرا و مساکین رسیدگی نمی‌کردیم دلمان نمی‌سوخت، همسایه‌مان گرفتار بود می‌گفتیم به ما چه ربطی دارد، از گرسنگی و بدبختی و بیچارگی می‌میرد ما به او اعتنا هم نمی‌کردیم ، می‌گفتیم : حتماً خدا خواسته به من بدهد ، به او ندهد !

از بعضی از روایات بر می‌آید که این «و لم نک نطعم المسکین» اطعام مساکین نه انفاقات مستحب ؛ به عبارتی این آیه مربوط به پرداخت واجبات مالی اعم از زکات و خمس و ... می‌باشد .

چهار عامل خوشبختی اول نماز، دوم انفاقات واجب، سوم دوست خوب (رفت و آمد با انسان‌های شایسته) و چهارم ایمان به قیامت است. اگر کسی ایمان به قیامت داشته باشد جزء مجرمین قرار نمی‌گیرد علت اینکه آدم‌ها تبه کار می‌شوند ؛ «ذلک بما نسی یوم الحساب» چون حساب و کتاب را فراموش می‌کنند

سومین عامل بدبختی: هم‌نشینی با گنه کاران

جواب سومی که می‌دهند «و کنا نخوض مع الخائضین» ما با آدم‌های دنیا زده، با آدم‌هایی که دین و اسلام را مسخره می‌کردند، با گناه کاران رفیق و هم‌نشین بودیم.

چهارمین عامل بدبختی:تکذیب روز قیامت

جواب چهارمی هم که می‌دهند«و کنا نکذب بیوم الدین» وقتی که می‌گفتند قیامتی است حسابی است بترسید ، معصیت نکنید ، گناه نکنید ؛ ما تکذیب می‌کردیم می‌گفتیم چه کسی از آن دنیا آمده است هر چه هست در همین دنیا است، چه کسی گفته که آخرتی است چه کسی گفته در قبر سوالی و جوابی است، ما تکذیب می‌کردیم «حتی اتانا الیقین» تا اینکه امروز یقین بر ما حاصل شد یعنی حالا که مرگ را چشیده‌ایم در جهنم آمده‌ایم در وادی سقر راه پیدا کرده‌ایم می‌بینیم که همه چیز راست بوده است.

عوامل خوشبختی و سعادت

چهار عامل خوشبختی اول نماز، دوم انفاقات واجب، سوم دوست خوب (رفت و آمد با انسان‌های شایسته) و چهارم ایمان به قیامت است.

اگر کسی ایمان به قیامت داشته باشد جزء مجرمین قرار نمی‌گیرد علت اینکه آدم‌ها تبه کار می‌شوند؛ «ذلک بما نسی یوم الحساب» چون حساب و کتاب را فراموش می‌کنند.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منبع :

بیانات حجت الاسلام ابراهیمی