تبیان، دستیار زندگی
توسعه قرار است پیش از هر چیز به رفع فقر بیانجامد. اما نحوه توزیع ثروت در غول اقتصادی آمریکا نشان می دهد که دنیا باید به دنبال محرک دیگری برای توسعه باشد. همان اقتصاد اخلاق محوری که این روزها درهیاهوی بحران مالی گم شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره توزیع ثروت آمریکایی


توسعه قرار است پیش از هر چیز به رفع فقر بیانجامد. اما نحوه توزیع ثروت در غول اقتصادی آمریکا نشان می دهد که دنیا باید به دنبال محرک دیگری برای توسعه باشد. همان اقتصاد اخلاق محوری که این روزها درهیاهوی بحران مالی گم شده است

ثروت آمریکایی

به نقل از رویترز، متحدان دموکرات باراک اوباما با تلاش برای افزایش مالیات میلیونرهای آمریکا می خواهند تعریف قشر ثروتمند را تغییر دهند.

هری رید رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا تاکید کرد زمان آن فرا رسیده که میلیونرها و میلیاردرها سهم منصفانه خود را برای کمک به رونق اقتصادی این کشور بپردازند.

طرح وی برای وضع مالیات اضافی 5.6 درصدی بر اشخاص با درآمد سالانه بیش از یک میلیون دلار با هدف تامین 450 میلیارد دلار برای طرح کلان کاهش بیکاری مورد نظر باراک اوباما ارائه شده است.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا پیش از این می خواست با دریافت مالیات بیشتر از افراد با درآمد سالانه بیش از 250 هزار دلار هزینه های برنامه مذکور را تامین کند. اوباما این روزها در سخنرانی های خود شرکت های بزرگ و میلیونرها را هدف گرفته و با مردمی که سه هفته است در وال استریت نیویورک قلب اقتصادی آمریکا دست به اعتراض زده اند همدردی می کند.

افزایش مالیات ثروتمندان وضع شکننده اقتصاد آمریکا را بدتر خواهد کرد. آنچه که باید ایجاد شود این است که افراد به سرمایه گذاری تشویق شوند

اوباما در این باره گفت اقدام این افراد نارضایتی عمومی از ساختار مالی آمریکا را منعکس می کند. نارضایتی ای که دامنه آن در مقیاس محدود به چند شهر دیگر از جمله واشنگتن نیز گسترش پیدا کرده است.

محوطه میدان آزادی شهر واشنگتن روز پنجشنبه شاهد تجمع فعالانی بود که توجه به خواسته های سنتی جناح چپ به ویژه پایان جنگ افغانستان، افزایش مالیات ثروتمندان و حمایت از حقوق کارگران را خواستار شدند.

جرالد شوئین ساکن واشنگتن می گوید این احساس کلی ایجاد شده که عوامل قدرتمندی مانند کمپانی های بزرگ و پول های کلانِ جناح محافظه کار حزب جمهوری خواه مسیر جامعه را تعیین می کنند. وی افزود 400 نفر در آمریکا سرمایه ای بیش از ثروت 150 میلیون نفر دیگر یعنی نصف جمعیت کشور دارند. فکر نمی کنم که برای درک عمق ماجرا باید بیشتر از این بدانیم. بیش از دو سال از پایان رکود در بزرگ ترین اقتصاد جهان می گذرد اما هنوز بیش از چهارده میلیون نفر در ایالات متحده بیکارند. با این وجود تعداد آمریکایی هایی که سالانه بیشتر از یک میلیون دلار درآمد دارند برای دو سال متوالی افزایش یافته است.

به نقل از رویترز، متحدان دموکرات باراک اوباما با تلاش برای افزایش مالیات میلیونرهای آمریکا می خواهند تعریف قشر ثروتمند را تغییر دهند

بنا بر آمار موجود سال گذشته  حدود هشت میلیون و 400 هزار خانوار در آمریکا درآمدی بیش از یک میلیون دلار داشته اند. یک استاد اقتصاد در آمریکا معتقد است افزایش مالیات ثروتمندان وضع شکننده اقتصاد آمریکا را بدتر خواهد کرد. وی افزود آنچه که باید ایجاد شود این است که افراد به سرمایه گذاری تشویق شوند. با مالیات گرفتن یا تهدید به مالیات گرفتن طبیعتا این سرمایه گذاری ها انجام نخواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان


خبرگزاری فارس