تبیان، دستیار زندگی
تقریبا همه ی پرندگان تخم گذارند. تخم دارای مقدار زیادی زرده و پوسته ی آهکی سخت است و برای رشد و پرورش جنین باید به میزان طبیعی گرم نگه داشته شود. و یا به عبارتی دیگر زیر پرنده خوابانده شود. Incubatied...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید مثل پرندگان

تولید مثل پرندگان

تقریبا همه ی پرندگان تخم گذارند.

تخم دارای مقدار زیادی زرده و پوسته ی آهکی سخت است و برای رشد و پرورش جنین باید به میزان طبیعی گرم نگه داشته شود. و یا به عبارتی دیگر زیر پرنده خوابانده شود. Incubatied

تولید مثل پرندگان

در تمام پرندگان به جز بوقلمون های بیشه ای یا مگاپد های استرالیا، مادر یا پدر و مادر هر دو به منظور تأمین دمای کافی روی تخم ها می خوابند.

تولید مثل پرندگان

جوجه های مرغ و بلدرچین،

اردک ها،

پرندگان ساحلی و عده ای دیگر زود رسPrecocial هستند. یعنی به هنگام از تخم بیرون آمدن اندام هایشان به صورت کاملی شکل گرفته است.

بدن از پر نرم پوشیده شده و می توانند به اطراف بدوند. در حالی که

جوجه های پرندگان خوش آواز، دارکوب ها و کبوتر ها و عده ای دیگر به هنگام بیرون آمدن از تخم، کور، برهنه و ناتوان هستند و باید در آشیانه تغذیه شوند و تحت مراقبت قرار گیرند. این گونه جوجه ها را آشیانه ای (دیر رس) Altricial گویند.

هر یک از گونه ها زمان تولید مثل ویژه ای دارند که معمولا چند هفته در بهار یا تابستان است.

ترشحات غدد درون ریز (غدد مترشحه داخلی) در کار تولید مثل مؤثر و لازم است و به نظر می رسد ترشح این غدد به طور مستقیم تحث تأثیر نور قرار دارد، زیرا اگر به طور تجربی پرندگان را در زمستان در معرض نور قرار دهیم؛ حتی با روشن کردن یک لامپ معمولی 40 واتی و با این کار در واقع طول روز را افزایش دهیم، فعالیت های مربوط به جفت گیری شدت گرفته و حتی مدت ها قبل از فرا رسیدن فصل معمول آن، تولید مثل آغاز می گردد.

زمان تولید مثل در بسیاری از گونه ها با صداهای ویژه ای که نرها به طور متناوب تولید می کنند، آغاز می شود و بسیاری از آنها در حضور ماده ها به اجرای نمایش می پردازند. تولید مثل پرندگان

تولید مثل پرندگان

هر پرنده ی نر مکانی Territory (زمین) را که برای یک جفت از هر نظر (پرورش جوجه و ...) مناسب باشد انتخاب کرده و از آن دفاع می کند.

تولید مثل پرندگان

کاکائی ها چوب بست سستی از شاخه های درخت درست می کنند. در فاخته، قمری و پرندگان دیگر ساختمان، بافته شده و لانه ای فنجانی شکل از گیاهان می سازند.  تولید مثل پرندگان

تولید مثل پرندگان

بسیاری از پرندگان خواننده و کولی خور King fisher و بعضی پرستو ها برای آشیانه ی خود در لبه ی رودخانه ها تونلی حفر می کنند.

دارکوب ها حفره ای شبیه کدو در درخت به وجود می آورند. و برخی پرستو ها آشیانه هایی از گل و لجن می سازند.

جغد ها، پرندگان آبی رنگ Bluebirds چرخ ریسک ها و بعضی دیگر از حفره های طبیعی یا ساختگی منجمله جعبه های ساخت انسان جهت آشیانه خود استفاده می کنند.

میانگین تعداد تخم هایی که یک ماده در یک دوره ی تخم گذاری Clutch می گذارد. در بین گونه هایی که جاده های امنی آشیانه دارند از همه کمتر و میان آنهایی که آشیانه های زمینی آنها در معرض خطرات بزرگ قرار دارد، از همه بیشتر است.

تولید مثل پرندگان

  1. مورها Murres و کبوتر های دم نواری فقط یک تخم،
  2. فاخته های سیاهرنگ Mourning doves  2 تخم،
  3. باز های بزرگ 2 تا 3 تخم،
  4. بیشتر پرندگان زمینی کوچک، 3 تا 5 تخم و
  5. بلدرچین های کوچک امریکای شمالی Bob white و
  6. بلدرچین های کالیفرنیا 14 تخم می گذارند.

پوسته ی تخم در جغد ها و دارکوب های سفید، در سینه سرخ های آبی ساده و در بسیاری گونه ها به رنگ خاکی با خال ها و لکه ها و رگه های تیره تر می باشد.

تولید مثل پرندگان
تولید مثل پرندگان

تخم های پرندگان ساحلی و بعضی دیگر که در جاهای برهنه لانه دارند، دارای رنگ های حفاظتی یعنی تقریبا به رنگ معمولی محیط است.

شکل معمولی تخم پرندگان از نظر رنگ و اندازه، و بعضی ویژگی های دیگر با هم متفاوت است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی