تبیان، دستیار زندگی
در این مدل سازی مداری شامل مقاومت و باتری را مشاهده می‏كنید. همچنین برقراری قوانین كریشهف نیز در این مدار دیده می شود. اگر عدد نشان داده شده توسط آمپرسنج مثبت باشد، جریان از طرف + وارد آمپرسنج شده و از طرف - خارج می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حل مساله

در مدل سازی زیر مداری شامل مقاومت و باتری را مشاهده می‏كنید. همچنین برقراری قوانین كریشهف نیز در این مدار دیده می شود. برای این منظور، مجموع افزایش پتانسیل و كاهش پتانسیل را در مدار با هم مقایسه كنید. آیا با هم برابرند؟

اندازه مقاومت و باتری را تغییر دهید (برای این منظور به وسیله ماوس روی دو انتهای سبز رنگ مقاومت یا روی انتهای باتری تقه بزنید). پس از اعمال هر تغییر در مقاومت یا باتری، به اندازه جریان توجّه كنید. آیا امكان دارد اندازه جریان منفی شود؟ منفی شدن اندازه جریان نشانگر چه نكته‏ای است؟

آیا می‏توانید مقادیر باتری‏ها را طوری تغییر دهید كه اندازه نشان داده شده توسط ولت‏متر منفی شود؟

به نظر شما منفی شدن اندازه ولت‏متر نشانگر چه موضوعی است؟

شما می‏توانید بخشی از تمرین‏های كتاب را به كمك این مدل سازی حل كنید.

تحلیل ٦مدار با قوانین كریشهف

   
 تذكر: اگر عدد نشان داده شده توسط آمپرسنج مثبت باشد، جریان از طرف + وارد آمپرسنج شده و از طرف - خارج می‏شود. برعكس اگر عدد اندازه‏گیری شده توسط آمپرسنج منفی باشد، می‏توان نتیجه گرفت كه جریان از طرف - وارد آمپرسنج شده و از طرف + آن خارج می‏شود.    به همین نحوه اگر عدد نشان داده شده توسط ولت‏متر مثبت باشد آنگاه طرف + ولت‏متر پتانسیلی بیشتر از طرف - آن دارد و بالعكس اگر عدد نشان داده شده توسط ولت‏متر منفی باشد آنگاه طرف + ولت‏متر پتانسیلی كمتر از طرف - آن دارد.

تحلیل مدار :

نام گذاری قطعات مدار بر این اساس می‏باشد: R برای مقاومت، I برای جریان، E برای نیرو محركه هر باتری. اگر قطعه‏ای در قسمتی خاص (شاخه ای) از مدار قرار گیرد، نام آن شاخه به عنوان زیرنویس آن درج خواهد شد.

اكنونقانون ولتاژ كریشهف را برای حلقه ABCDEF به كار می‏بریم. از آنجا كه فرض كردیم تمام جریان ها از بالا به پائین می‏باشند، می‏توان برای دو سر مقاومت‏ها علامت + و - قرار داد. مجموع تمام افزایش پتانسیل‏ها در حلقه ABCDEF را برابر مجموع تمام كاهش پتانسیل‏ها قرار می‏دهیم، به نتیجه زیر می رسیم:

تحلیل ٦مدار با قوانین كریشهف


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مجید محسنی

تنظیم: نسیم گنجی منش