تبیان، دستیار زندگی
«زیر تیغ»؛ سریالی که آماده می‌شود تا زمستان به خانه‌هایمان بیاید هر چقدر چهره‌اش متفاوت‌تر می‌شود، بیشتر به دل می‌نشیند، استاد ظاهر شدن در نقش‌های متفاوت است و همین متفاوت بودن است که از او و ایفای نقش‌هایش در ذهن خاطره‌ای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت پرویزخان به جعبه جادو


«زیر تیغ»؛ سریالی که آماده می‌شود تا زمستان به خانه‌هایمان بیاید

هر چقدر چهره‌اش متفاوت‌تر می‌شود، بیشتر به دل می‌نشیند، استاد ظاهر شدن در نقش‌های متفاوت است و همین متفاوت بودن است که از او و ایفای نقش‌هایش در ذهن خاطره‌ای ماندگار به جای می‌گذارد، خاطره‌ای که هر وجهش را زیبایی ایفای یک نقش ساخته است.

از تئاثر تا سینما و تلویزیون، حضورش همیشه مترادف استقبال مخاطبان بوده است، مخصوصاً از سالهایی که از یک هنرپیشه خلاق و کمی تا قسمتی ناشناخته به هنرمندی توانا و صد البته شناخته شده تبدیل شد.

حالا قرار است باز هم به تلویزیون بیاید و در خانه‌هایمان ما را به تماشای «اوس محمود» مجموعه تلویزیونی «زیرتیغ» عادت بدهد و لحظات زیبایی را برایمان خلق کند.

پرویز خان وارد می‌شود

زندان قصر دیگر زندان نیست، دارد تبدیل به مکان دیگری می‌شود، آن هم در نقطه‌ای از تهران که نه شمال است و نه جنوب و شرق و نه البته غرب، یک جای نزدیکی‌های مرکز شهر، خیلی نزدیک هم که نه، همین دورو برهای مرکز شهر.

حالا که زندان قصر، دیگر زندان نیست، پس می‌تواند تا اطلاع ثانوی به خیلی چیزهای دیگر تبدیل شود، مثلاً بشود جایی که قبلاً بوده، تا «اوس محمود» داستان ما «زیرتیغ» برود و برای ما که می‌خواهیم بنشینیم توی خانه و زل بزنیم به صفحه تلویزیون تبدیل به آدم دیگری شود، مثل تمام این سالها که او مدام در مقابل چشم‌های ما آدم‌های مختلفی شده است که شاید با پرویز پرستویی واقعی هیچ نسبتی نداشته‌اند.

چشم‌هایتان را ببندید در «آژانس شیشه‌ای» تصورش کنید یا در «دلیلی با من است» یا در «روبان قرمز» یا «مومیایی» یا ... فرقی نمی‌کند کجا باشد و کی باشد، آنقدر تواناست که بخوبی از پس ایفای هر نقشی بر می‌آید و مدام حافظه ما را لبریز از نام‌هایی می‌کند که در قالب آنها ساعت‌ها و روزها و شب‌ها زیسته است.

فعلاً هم که دارد در قالب «اوس محمود» زندگی می‌کند تا مجموعه تلویزیونی جدیدی که محمدرضا هنرمد در حال ساخت آن است جان بگیرد و آماده نمایش شود، پس تا اطلاع ثانوی سکوت کنید تا تمرکز آقای بازیگر به هم نخورد.

خیلی هم البته لازم نیست سکوت کنید، آقای بازیگر آنقدرها هم به تمرکز و از این حرف‌ها احتیاج ندارد. کارش را فوت آب است، نمایش «فنز» را اگردیده باشید، حتماً فهمیده‌اید این مساله را، اگر هم ندیده‌اید، خوب ندیده‌اید و کاری نمی‌شود کرد، جز حسرت خوردن، اما زیاد ناراحت نباشید، حسرت هم نخورید، مثل ما آماده شوید از زمانی که فعلاً دقیقاً مشخص نشده (احتمالاً زمستان امسال پخش می‌شود) به تماشای مجموعه جدیدی با بازی او و تعداد دیگری از هنرپیشه‌های مطرح این سال‌ها بنشینید.

مجموعه‌ای با عنوان «زیرتیغ»

«زیرتیغ» وقتی شکل گرفت که سید علی‌اکبر محلوجیان متن سریال را نوشت و اسلامی به عنوان تهیه کننده، متن را به محمدرضا هنرمند داد و هنرمند هم پس از خواندن متن از کار استقبال کرد تا پس از «کاکتوس» بار دیگر به دنیای تلویزیون بازگردد و با خودش هنرمندانی چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، آتیلا پسیانی، سیاوش طهمورث و ... را هم دوباره به تلویزیون بکشاند.

پرویز پرستویی اما در این جمع مثل خود هنرمند در حوزه تلویزیون کم کار است، اما به قول خودش گاهی وقت‌ها دلش برای مخاطبان تلویزیون تنگ می‌شود و اگر پیشنهاد خوبی باشد، می‌پذیرد. «زیر تیغ» هم قطعاً پیشنهاد خوبی بوده که پرستویی پذیرفته و حاضر شده در آن به ایفای نقش بپردازد.

سخت‌گیری پرستویی، زبانزد خاص و عام است و همین باعث می‌شود تا اشتیاق ما برای دیدن هنرنمایی او دو چندان شود.

تلویزیون مدتی است که پنجره‌های جدیدی را به سمت مخاطبانش گشوده است و از تغییر کیفی و کمی بخش‌های خبر گرفته تا پخش فیلم‌های سینمایی و حتی نوع پخش بازی‌های فوتبال جام جهانی که فعلاً تب آن داغ داغ است، در عرصه سریال سازی نیز همین اتفاقات در حال رخ دادن است، شاهدش همین مجموعه زیر تیغ است که همه شواهد و قرائن فعلاً از تولید یک کار متفاوت و البته دیدنی حکایت می‌کند. تهیه‌کننده «زیرتیغ» کسی است که تهیه کنندگی سریال‌هایی چون «رعنا» به کارگردانی داوود میرباقری در کارنامه‌اش وجود دارد، محمدرضا هنرمند هم اگر چه کم کار است در حوزه تلویزیون، اما هر وقت دست به کار شده، حاصل تلاشش دیدنی از آب درآمده مثل مجموعه کاکتوس‌ها.

بازیگران هم که اظهر من الشمس هستند، پرستویی، متعمدآریا، پسیانی، طهمورث و ...

می‌ماند داستان سریال که گویا از این قرار است. دو دوست به نام‌های محمود و جعفر چند سال در کنار هم در یک کارخانه کار می‌کنند و روابط خانوادگی هم با هم دارند. به خاطر تحکیم این رابطه دختر و پسرشان را به عقد هم در می‌آورند.

محمود سرپرست انبار کارخانه می‌شود و بعد به اتهام دزدی دستگیر می‌شود، این مساله رابطه محمود و جعفر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و...

داستان و نوع روایت «زیر تیغ» را دست‌اندر کارانش متفاوت و البته پیچیده (از نوع خاصش) تعریف می‌کنند و تمایلی برای لو دادن خیلی از چیزها ندارند تا زمانی که کار کامل شود. با این حال می‌شود حدس زد که این مجموعه با رویکردی انتقادی به جامعه امروز می‌پردازد. پرویز پرستویی هم اگر چه از متن، کارگردان و همه چیز راضی است، اما قضاوت در مورد کارش را به زمان کامل شدن اثر موکول می‌کند.

«زیر تیغ» به احتمال قوی از آن سریال‌هایی می‌شود که خیلی‌ها را راضی می‌کند، خصوصاً آنهایی که از روزمره شدن و پایین آمدن سطح برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون درگذشته انتقاد می‌کردند؛ چرا که یک مجموعه حرفه‌ای در کنار هم جمع شده‌اند تا این کار سرانجام بگیرید. مراحل مختلف تولید سریال «زیر تیغ» احتمالاً تا پایان تیرسال جاری ادامه می‌یابد و این سریال احتمالاً در زمستان امسال پخش می‌شود.

ما که چند بار چشممان را بستیم و پرویزخان پرستویی را در هیات جدیدش تصور کردیم، حاصل هم شد روز شماری بیشتر برای دیدن این سریال.

لینک:

پرویزپرستویی ، حبیب رضایی و مهتاب نصیرپور دراولین پروژه سینمایی رحمانیان