تبیان، دستیار زندگی
دوران عقد یکی از زیباترین و به یاد ماندنی ترین دوران زندگی مشترک است که در عین زیبایی، حادثه خیز و پر از دام و بلا است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب های دوران عقد


دوران عقد یکی از زیباترین و به یاد ماندنی ترین دوران زندگی مشترک است که در عین زیبایی، حادثه خیز و پر از دام و بلا است. در واقع رفتار نسنجیده دختر و پسر یا خانواده های آنها در این دوران می تواند عامل مهمی در ایجاد اختلافات زناشویی و در نهایت دوری زوج جوان از همدیگر باشد. چیزی که نتیجه ای جز یک زندگی سست و کاغذی ندارد.

آسیب های دوران عقد

اگر شما هم در آستانه این مرحله از زندگی تان هستید یا همین حالا جزو عقد کرده ها به حساب می آیید، این مطلب را بخوانید تا درک روشن تری از آسیب های این دوره به دست آورید.

1. ذهنیت نادرست

خیلی از افراد به واسطه برخی باورهای نادرست که در جامعه ما شکل گرفته است در مورد مادر زن، مادر شوهر، خواهر شوهر و... ذهنیت های نادرستی دارند که این خود عامل ایجاد بسیاری از مشکلات است. این باور و نگاه به افراد باید اصلاح شود.

در واقع افراد باید به خانواده همسرشان حق بدهند که از فرزندشان حمایت های شدید عاطفی و معنوی کنند. این حمایت ها به دلیل این است که خانواده ها گمان می کنند که رابطه عاطفی شان با فرزندشان قطع شده است. مهارت فرد باید در این باشد که به والدین همسرش ثابت کند که نه تنها فرزندشان را از آنان نگرفته است بلکه با وجود او، فرزند دیگری هم نصیبشان شده است.

2. یادآوری گذشته

از یادآوری تنش های احتمالی در دوره نامزدی درباره مهریه، خرید، جشن و... با ذکر «لَااِلَه اِلَّا اَلله» بپرهیزید. یادآوری این مسائل کار شیطان است تا بین شما بغض و کینه ایجاد کند.

اِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیطَانُ اَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَدَاوَهَ وَ البَغضَاءَ (مائده، آیه 91)

از یادآوری خواستگاران یا خانم هایی که به خواستگاریشان رفته اید، نیز بپرهیزید. متاسفانه برخی از پسرها در این دوره، افزون بر این، از ارتباطات قبلی خود با  جنس مخالف می گویند و به آن افتخار هم می کنند که بسیار خطرناک است.

آسیب های دوران عقد

3.وسوسه ها

تنوع طلبی از حالات انسان است و او را از قانع بودن به داشته هایش باز می دارد. به همین دلیل افراد باید تلاش کنند تا با این حالت مبارزه کرده و اجازه ندهند که مسائل جزئی و کم اهمیت آنها را وسوسه و در اصل انتخاب دچار تردید کند یا به جدایی بکشاند. اشکالات جزئی در همسر (اثر زخمی کوچک بر پوست بدن) یا عمل نکردن خانواده فرد مقابل به برخی قول و قرارهای مادی نمی تواند دلیل موجهی بر جدایی باشد.

4.مقایسه

آسیب مهم دیگر این دوران مقایسه همسر با دیگران است که باید به شدت از آن پرهیز کرد. یادتان باشد که شما فقط نقاط مثبت دیگران را می بینید و از نقاط منفی آنان اطلاعی ندارید؛ همان گونه که دیگران فقط نقاط مثبت شما و همسرتان را می دانند و از نقاط منفی تان آگاه نیستند.

5. توقعات بی جا

نگرش های آرمانی و شاعرانه در ازدواج درست نیست. در دوره عقدبستگی، تعهدات جدی ایجاد نمی شود؛ پس انتظار شما نیز باید در همین حد باشد.

توقع توجه کامل همسر به شما و بریدن از خانواه، توقع قطع ارتباط کامل با دوستان دوران مجردی، توقع اطاعت از شما و بی توجهی به نظر والدین و... هیچ کدام توقعات بجایی نیستند.

6. قهر و بی اعتنایی

از قهر با همسر خود و بی اعتنایی به او بپرهیزید. تغییر مثبت با ارتباط سازنده میسر است، نه با قهر.

فرآوری: اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: گلبرگ زندگی، حسین دهنوی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.