تبیان، دستیار زندگی
همه انسان‌ها در طول تاریخ، صرف نظر از ایدئولوژی و رویکرد دینی و غیردینی در پی کسب آرامش و شادابی و نشاط بوده‌اند. برخی از راه تحصیل مال ، گروهی از طریق کسب مقام و مدرک و عده‌ای با ریاضت و ترک دنیا.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های کسب آرامش در خانواده


همه انسان‌ها در طول تاریخ، صرف نظر از ایدئولوژی و رویکرد دینی و غیردینی در پی کسب آرامش و شادابی و نشاط بوده‌اند. برخی از راه تحصیل مال ، گروهی از طریق کسب مقام و مدرک و عده‌ای با ریاضت و  ترک دنیا.....

در مقاله ی قبل با عنوان بروشور یک زندگی شاد به دو مورد از عواملی که به افزایش احساس شادی در زندگی خانوادگی می انجامد اشاده کردیم و در این مقاله با ما همراه باشید با عوامل دیگر:

قدرشناسی

شاهکلید شادی در خانواده

قدر آنچه را که دارید بدانید. همین امروز چشم‌هایتان را ببندید و در تخیل خود فرض کنید کسی را که بسیار دوستش دارید از دست داده‌اید. چه حالی پیدا می‌کنید؟ حال چشم‌ها را باز کنید آن عزیز را در زندگی خود می‌یابید. فرض کنید مرده بود اما به زندگی با شما بازگشت. آیا نباید شاکر باشید و قدرشناس؟ اگر همین امروز دردی در وجود خود حس کنید و به پزشک مراجعه کنید و خدای نکرده! پزشکان بگویند مشکل خونی دارید و هر از چند گاهی باید خونتان عوض شود چه حسی پیدا می‌کنید؟ حال اگر مدتی بعد اطلاع پیدا کنید که به طور معجزه آسایی مشکل خونی شما رفع شده؟ آیا به سجده نمی‌افتید و احساس شادی و شعف نمی‌کنید؟ انرژی نمی‌گیرید؟ باید حتماً به درد و رنج گرفتار شوید تا قدر سلامتی و آرامش را بدانید و درک کنید و لذت ببرید؟ کم نیستند افرادی که برای درک و شکر نعمت‌ها، باید آن‌ها را از دست بدهند.

آیا ما هم باید مرگ و تلخی و رنج‌های شکننده را از نزدیک لمس کنیم تا قدرشناس نعمت‌ها و موهبت‌های فراوانی که بر سر و رویمان  فرو ریخته باشیم؟

بیایید قیمت گنج‌ها و داشته‌های امروزمان را دریابیم و شکرگذار باشیم تا فردا با از دست دادن آن‌ها  نادم و پشیمان نشویم. که پشیمانی نه تنها سودی ندارد، بلکه حسرت و آه و ناله‌های سرد و در نتیجه افسردگی و غم و اندوه‌های پایدار به دنبال دارد.

زندگی در اکنون

همان‌طور که گاهی امروز افسوس دیروز را می‌خوریم. مبادا فردا هم افسوس امروز را بخوریم. پس امروز را دریابید. چرا بعضی همیشه با خاطرات گذشته زندگی می‌کنند دیروز نیست. فردا نیست. امروز هست. دو نیست را فدای یک هست نکنید. امروز را با شادی و انرژی و موفقیت سپری کن که هم آینده‌ات توأم با شادی و موفقیت باشد. هم گذشته‌ات چون امروز برای فردا. دیروز دیگری است. امروز را در کنار همسر و عزیزان خود خوب دریابید تا در آینده افسوس هدر دادن انرژی عمر را نخورید. می‌گویند: پیران با گذشته زندگی می‌کنند و جوانان با آینده، زندگی را از کودکان بیاموزید که با حال زندگی می‌کنند. نه حسرت گذشته و نه حرص آینده در ذهن و زندگی جوان جایی ندارند. امروزت را که خوب دریابی و خوب بسازی و شاد و پرتلاش باشی فردایت نیز ساخته می‌شود.

بیایید قیمت گنج‌ها و داشته‌های امروزمان را دریابیم و شکرگذار باشیم تا فردا با از دست دادن آن‌ها نادم و پشیمان نشویم. که پشیمانی نه تنها سودی ندارد، بلکه حسرت و آه و ناله‌های سرد و در نتیجه افسردگی و غم و اندوه‌های پایدار به دنبال دارد

شوخ طبعی

خیلی جدّی نباشید. خشک باشید می‌شکنید. شوخ طبعی هنر است. باید آن را آموخت. شوخ طبعی، باعث شادی خود و دیگران می‌شود. کینه و کدورت را از بین می‌برد. نشانه دوستی و صمیمیت است. موجب گرمی و حلاوت روابط می‌شود. از نشانه‌های مؤمن است.

رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: مؤمن شوخ و زنده دل است و منافق سخت و غضبناک (بحار – ج 77  ص 153)

امام صادق(ع) از یکی از اصحاب خود پرسید شوخی شما با هم چقدر است؟ عرض کرد: اندک. فرمود: این‌گونه نباشید. مزّاح بودن و شوخ طبعی از حُسن خلق است همانا بدین وسیله شادی و سرور را در قلب خود داخل می‌کنید.

شاهکلید شادی در خانواده

البته نباید در شوخی افراط کرد. مکان و زمان شوخی را باید در نظر داشت – چنانچه فرموده‌اند شوخی در بین قبور و قبرستان در هنگام تشییع جنازه و نیز در برابر مصیبت دیدگان از بی خردی است.

شوخی نباید موجب تحقیر و تمسخر، و توأم با توهین، غیبت و ر نجش کسی شود.

رسول خدا(ص) می‌فرماید: من شوخی می‌کنم و اهل مزاح هستم اما حرف باطل و بیهوده نمی‌گویم»

همچنین تصریح فرموده‌اند: کسی که مؤمنان را شاد کند همانا مرا شاد کرده و کسی که مرا شاد سازد همانان از سوی خداوند عهدی برای خویش گرفته است و چنین کسی در قیامت در امنیت و آسایش است (بحار ج 74 ص 413)

بخش مهمی از مشکلات و معضلات زندگی زناشویی را با شوخ طبعی و جدّی نگرفتن می‌توان حل کرد.

یک قاضی دادگاه خانواده می‌گفت: پس از بررسی چهار هزار پرونده‌ی طلاق به این نتیجه رسیدم که ریشه بسیاری از جدایی‌ها و طلاق‌ها، امور سطحی و قابل اغماض و بچه‌گانه ای می‌باشد که می‌شود با برخوردی توأم با مزاح و خنده و شوخ طبعی هنرمندانه از آن‌ها گذر کرد و زندگی با حرارت و حلاوت توأم نمود و از حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد.

خندیدن

می‌گویند خنده آنتی بیوتیک عفونت‌های روحی و روانی است خنده 15 ماهیچه از ماهیچه‌های بدن را به حرکت در می‌آورد. و همچون نرمش و ورزشی کششی که از مفیدترین ورزش‌هاست، موجب تقویت جسم و روح انسان می‌شود.

خنده در کنترل فشار خون و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش اشتها و هضم غذا و کارکرد سالم ریه‌ها نقش بسیار مفید و مؤثری دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که در گروه و جمع خانواده و عزیزانمان هستیم سی برابر بیشتر از زمانی که تنها هستیم می‌خندیم.

خنده اعتماد به نفس را تقویت، روابط اجتماعی را پایدارتر، درگیری و اختلافات را به شدت کاهش داده و موجب صمیمیت و آرامش بیشتر می‌شود

پزشکان می‌گویند: 95 درصد بیماری‌های جسمی ریشه در بیماری‌ها و ناآرامی‌ها روحی و روانی دارد و خنده بخش مهمی از ناآرامی‌ها و اضطراب‌های روانی انسان را خنثی می‌سازد و آرامش روحی و روانی بر بهداشت و سلامت جسم تأثیری مستقیم دارد.

خنده را با خانواده و عزیزانتان تقسیم کنید. فرزندان و همسر ما از ما تنها سقف و سفره نمی‌خواهند از ما نوکر و غلام نمی‌خواهند از ما پدر و همسری مهربان و خندان و شاداب و پر انرژی می‌خواهند. خنده را همچون نقل و نبات بر سر و روی اعضای خانواده‌تان بپاشید. فراموش نکنید  فرزندان شاد و سرحال و پرتلاش محصول خانواده‌های موفق و پرنشاط اند.

شاهکلید شادی در خانواده

در ضرب‌المثل‌های اسپانیایی آمده است: هر بار که انسان می‌خندد، یک میخ از تابوتش جدا می شود. البته مطالبی را که درباره شوخ طبعی گفته شد درباره خنده نیز باید تداعی شود. چرا که خنده نیز نباید پیامدهای تلخ و آزاردهنده ای داشته باشد. خنده باید آثار مثبت مذکور را داشته باشد.

با خنده و شادی انرژی متراکم کودکان و نوجوانان به طور سالم و سودمند تخلیه شده و به والدین و خانواده خود علاقمند شده وقتی علاقمند شدند از آنان تأثیر می‌پذیرند و با آنان همراهی می‌کنند و در برابر والدین نمی‌ایستند. جاذبه خانواده برایشان گواراتر از جاذبه‌های کاذب خارج از خانواده می‌شود.

اگر می‌خواهیم فرزندانی سالم و صالح و اهل دین و دانش داشته باشیم. باید دین و ارزش‌های دینی را با شادی و خوش خلقی و شادابی توأم کنیم.

نوجوانانی که نسبت به ارزش‌های دینی بی اعتنا یا کم توجه می‌باشند، یکی از دلایل عمده‌اش ارائه خشک و خشن دین و به عبارتی دفاع بد از ارزش‌های از سوی والدین می‌باشد.

احمد رزاقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

خانواده یا سردخانه؟

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد

لحظاتی ناب برای والدین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.