تبیان، دستیار زندگی
در حكومت جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف قرآن، محور زندگی بشر قرار می ‏گیرد. حضرت علی علیه ‏السلام فرموده است: « در آن هنگام كه مردم قرآن را به رأی خود تفسیر كنند، مهدی آراء و نظر مردم را تابع قرآن قرار خواهد داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

حكومت واحد جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف، پاسخی ‏به نگرانی بشر از آینده‏ خود است. شیعیان، آینده‏ روشنی را برای زندگی انسان پیش بینی می‏ كنند و امید به زندگی در قالب «انتظار فرج‏» به زندگی شیعیان، معنا و گرمی می‏ بخشد.


امام زمان

با دقت در دعوت و آموزه ‏های اسلام، به خوبی می توان دریافت كه هدف‏ آن متحد كردن ملت ها و برداشتن دیوار امتیازات و اعتبارات لغو و بی ‏اثر و برقرار كردن كلمه‏ واحد و همكاری و ارتباطی است كه ریشه و پایه آن، كلمه توحید و ایمان و عقیده به آن است. اسلام می ‏خواهد تمام اختلافات و جدایی‏ ها را كه به نام‏ های گوناگون پدید آمده، با عقیده‏ توحید از میان بردارد. اختلافات نژادی، طبقاتی، ملی، وطنی، جغرافیایی، مسلكی، حزبی و زبانی همه باید از میان برود و سبب امتیاز و افتخار نباشد؛ حتی باید اختلافات ‏دینی هم كنار گذاشته شود و همه باید تسلیم فرمان خدا باشند: « بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه ای که پذیرفته ما و شماست پیروی، کنیم: آنکه جز خدای را نپرستیم و هیچ چیز را شریک او نسازیم و بعضی از ما بعضی دیگر را سوای خدا به پرستش نگیرد اگر آنان رویگردان شدند، بگو: شاهد باشید که ما مسلمان هستیم».(1)

در حكومت جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف دین اسلام، تنها دین حاكم بر جهان خواهد بود؛ چنان‏ كه دین و سیاست نیز از هم تفكیك ناپذیرند و بلكه سیاست و حكومت، در خدمت دین و اهداف متعالی آن است، در صورتی كه در وضعیت جهانی ‏شدن، دین و مخصوصاً اسلام، جایگاه روشنی ندارد

حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آیات و روایات

« وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ‏»؛ « در زبور داوود نوشته ‏ایم كه صالحان از بندگان من، وارث زمین خواهند شد».(2)

طبرسی در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه، از امام باقر علیه ‏السلام نقل کرده كه آن حضرت فرمود: « آنان، همان یاران حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف در آخرالزمان ‏اند».(3)

« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ « خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند، وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند، همچنان که مردمی را که پیش از آن ها بودند جانشین دیگران کرد و دینشان را که خود برایشان پسندیده است، استوار سازد و وحشتشان را به ایمنی بدل کند مرا می پرستند و هیچ چیزی را با من شریک نمی کنند و آن ها که از این پس ناسپاسی کنند، نافرمانند».(4)

در این آیه‏ شریفه، سه وعده‏ صریح به مؤمنان وارسته و دارای عمل صالح داده شده است:

1. استخلاف در زمین؛ یعنی حكومت در كل كره‏ زمین، به عنوان نمایندگی خدا كه حكومت‏ حق و عدالت است.

2. تمكین دین؛ یعنی نفوذ معنوی و حكومت قوانین الهی بر تمام پهنه‏ زمین.

3. تبدیل خوف به امنیت؛ یعنی برطرف شدن تمام عوامل ترس و ناامنی و جایگزاین شدن امنیت كامل و آرامش در همه‏ کره زمین.

در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه از امام زین العابدین علیه ‏السلام نقل شده است که فرمود: « این گروه به خدا قسم! همان پیروان ما هستند كه خداوند به وسیله‏ مردی از خاندان ما، این موضوع را تحقق می ‏بخشد و او، مهدی این امت است».(5)

« هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون» ؛ « خداوند، رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا دین حق او، بر همه‏ ادیان غالب آید. هر چند مشركان به این كار راضی نباشند».(6)

در روایت آمده كه امام علی علیه ‏السلام هنگام تلاوت این آیه از یاران خود پرسید: « آیا این پیروزی حاصل شده است؟». گفتند: «آری». فرمود: « نه! سوگند به كسی كه جانم به دست اوست! این پیروزی آشكار نمی ‏شود، مگر زمانی كه هیچ آبادی روی زمین باقی نماند، مگر آنكه صبح و شام بانگ لا اله الا الله از آن به گوش رسد».(7)

از این آیات و روایات به روشنی استفاده می ‏شود كه:

1. سرانجام صالحان‏ هستند كه وارث كل زمین‏ می شوند، نه شرق یا غرب، جنوب یا شمال آن.

2. افراد شایسته جانشین پیشینیان در كل كره‏ زمین ‏اند و قدرت‏ شان در همه جای عالم ظاهر می شود.

3. دین اسلام غالب بر همه‏ ادیان، در جای جای كره‏ زمین حاكم خواهد شد.

4. همه‏ این ‏ها در عصر ظهور حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف واقع خواهد شد.

بنابراین حكومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حكومتی جهانی خواهد بود و این حكومت واحد جهانی، جزء وعده ‏های الهی است كه تخلف ندارد؛ زیرا «انَّ اللّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ» .(8)

تفاوت های حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با جهانی سازی

از این نکته ارزشمند نباید غافل شد که حكومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف را نمی توان منطبق با جهانی شدن دانست؛ هر چند اگر جهانی ‏شدن به صورت طبیعی خود پیش رود، می ‏تواند زمینه ‏ساز آن حكومت‏ باشد.

1. حكومت واحد جهانی اسلامی، تحت رهبری افراد صالح و وارسته و شخصیت ‏های برجسته‏ دینی كه معصوم از خطا و یا تالی تلو معصوم‏ اند، ایجاد می‏ شود و قانون خدا در آن جامعه حاكم است، ولی حكومت واحد جهانی پیشنهادی بشر تحت نظر و اشراف قدرتمندان و زورمداران و ستمگران ایجاد می ‏شود. در حكومت واحد جهانی و در خانواده‏ بزرگ بشریت كسانی كه اسیر هوای نفس‏ هستند و از لحاظ اخلاقی، منحط و ذلیل‏ و نمی ‏توانند فراتر از تعصبات خود عمل كنند و بسیار مغرور و ظالم و متعصب‏ اند و همه‏ بشریت را در خدمت ‏خود می ‏بینند، دارای امتیازی به نام «حق وتو» هستند که سبب می‏ شود جهان را به دوران دیكتاتوری اول برگردانند و قانون جنگل را حاكم كنند كه هر كس زورش بیشتر است، باقی بماند و ضعیف‏ ترها نابود شوند.

2. در حكومت جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف دین اسلام، تنها دین حاكم بر جهان خواهد بود؛ چنان‏ كه دین و سیاست نیز از هم تفكیك ناپذیرند و بلكه سیاست و حكومت، در خدمت دین و اهداف متعالی آن است، در صورتی كه در وضعیت جهانی ‏شدن، دین و مخصوصاً اسلام، جایگاه روشنی ندارد.

3. در حكومت جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف قرآن، محور زندگی بشر قرار می ‏گیرد. حضرت علی علیه ‏السلام فرموده است: « در آن هنگام كه مردم قرآن را به رأی خود تفسیر كنند، مهدی آراء و نظر مردم را تابع قرآن قرار خواهد داد».(9) بنابراین در عصر حكومت امام مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف محور همه چیز و همه آراء و عقاید قرآن خواهد بود، در حالی كه در وضعیت جهانی شدن، نه تنها قرآن در جامعه‏ بشری محور نیست؛ بلكه كوشش می ‏شود كه قرآن از صحنه خارج شود و اگر هم در برخی از جوامع حضور كم‏ رنگی دارد، سعی می ‏شود كه آیات قرآن را طبق نظر خود تفسیر كنند.

4. حكومت جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر محور توسعه‏ اخلاقی، اجتماعی و امنیتی استوار است، در حالی كه جهان كنونی ما از بحران معنویت در رنج است و امنیت نیز چه در سطوح فردی و چه سطوح عمومی و ملی و جهانی، به خطر افتاده است و از طرفی آنچه به عنوان اهرم قدرت است، برای كشورهای قدرتمند به رسمیت‏ شناخته شده است.

حكومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر اساس عدل و قسط اداره می ‏شود و جایی از كره زمین نیست كه در آن عدل گسترده نشود. رسول خدا صلی ‏الله علیه ‏و آله فرموده است: « مردی از اهل بیت من خروج می‏ كند كه اسم او، اسم من و خلق او، مانند خلق من است. زمین را از عدل و قسط پر می‏ كند، همان‏گونه كه از ظلم و جور پر شده است

5. توسعه‏ علمی، از ویژگی ‏های بارز حكومت جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف است. در حدیث‏ امام صادق علیه ‏السلام می ‏خوانیم: « علم و دانش، بیست و هفت ‏حرف است. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش‏ نبود و مردم تاكنون جز آن دو حرف را نشناخته ‏اند، اما هنگامی كه قائم ما قیام كند، بیست و پنج‏ حرف دیگر را آشكار و در میان مردم منتشر می ‏سازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می‏ كند تا بیست و هفت‏ حرف، كامل و منتشر گردد».(10) در حالی که در عصر جهانی ‏شدن، دانش پیشرفته در انحصار كشورهای خاصی است و این كشورهای از انتقال آن به كشورهای دیگر جلوگیری می‏ كنند.

6. در حكومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف مؤمنان، به دور حضرت اجتماع می‏ كنند و از افراد فاسق و فاجر و كافر در آن حكومت اثری نیست. در حالی که در جهانی شدن، مؤمنان واقعی جایگاهی ندارند و اطراف حاكمان و قدرتمندان را افراد هواپرست و لاابالی گرفته ‏اند. آنان اساسا حكومت و سیاست را از دین جدا می ‏دانند و به تعبیر دیگر، در این نوع حكومت جایی برای مؤمنان نیست.

7. حكومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر اساس عدل و قسط اداره می ‏شود و جایی از كره زمین نیست كه در آن عدل گسترده نشود. رسول خدا صلی ‏الله علیه ‏و آله فرموده است: « مردی از اهل بیت من خروج می‏ كند كه اسم او، اسم من و خلق او، مانند خلق من است. زمین را از عدل و قسط پر می‏ كند، همان‏گونه كه از ظلم و جور پر شده است».(11)

اما حاكمان در حكومت‏ های عصر جهانی ‏شدن، خود از ستمگران اند و چنان در زمین عمل می ‏كنند كه گویا دشمن عدل ‏اند و اساساً اینكه قبل از آمدن حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف جهان پر از ظلم و ستم می ‏شود، در همان عصر جهانی شدن است كه ظلم فراگیر در زمین تحقق پیدا می ‏كند.(12)

پی نوشت:

1. آل عمران: 64.

2. انبیاء: 105.

3. بحارالانوار، ج 57، ص 229.

4. نور: 55.

5. بحارالانوار، ج 51، ص 81.

6. صف: 9.

7. تفسیر مجمع البیان، ج 9، ص 463.

8. رعد: 31.

9. نهج البلاغه، خ 138.

10. سفینه البحار، ج2، ص227.

11. نهج‏البلاغه، خ 138.

12. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: سایت اندیشه قم، مهدویت، قیام و حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.