تبیان، دستیار زندگی
در این جا با طرز ساخت آتش رنگی آشنا می شوید که ضمن انجام آن، گاهی موفق و گاهی با شکست روبرو خواهید شد و این خود یک تفریح بزرگ است!...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

آموزش ساخت یک اجاق بامزه با آتش رنگی

شاید شما هم جزو کسانی باشید که تمام مجله های قدیمی و روزنامه ها را زیر و رو کرده اید تا صفحه هایی پر رنگی را پیدا کنید و به داخل آتش بیندازید تا آتش رنگی تولید شود چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

در این جا با طرز ساخت آتش رنگی آشنا می شوید که ضمن انجام آن، گاهی موفق و گاهی با شکست روبرو خواهید شد و این خود یک تفریح بزرگ است چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چگونه می توان به طور صحیح و دور از خطر، آتش رنگی ساخت  چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

در این جا لیستی از مواد رنگی و دستورات ساده برای ساخت آتش رنگی جمع آوری شده است:

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟مواد رنگی خشک را به درون آتش پرتاب کنید.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ خرده های چوب را در محلول الکلی مواد رنگی غوطه ور کنید.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ خرده های چوب را در یک محلول آبی مواد رنگی غوطه ور کرده و اجازه دهید تا خشک شوند.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ با مواد رنگی، میوه ی کاج، خاک اره یا چوب پنبه آماده کنید.

در این جا به هر ماده ای که با انداختن آن در آتش، رنگ آتش تغییر کند، ماده ی رنگی خواهیم گفت و در انتها نام این مواد را لیست کرده ایم.چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

در حالت کلی، هیچ نسبت خاصی برای مخلوط کردن مواد رنگی با آب یا آتش وجود ندارد. آن قدر پودر ماده ی رنگی به آب یا الکل باید اضافه شود تا در آن ها کاملا حل شود (تقریبا نیم کیلوگرم ماده ی رنگی به 3/5 لیتر آب).

سعی نکنید که رنگ ها را با هم مخلوط کنید چون ممکن است که با این کار فقط رنگ زرد معمولی از شعله ی آتش خود را ببینید. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

اگر می خواهید که آتش چند رنگه داشته باشید، چند میوه ی کاج که هر کدام از آن ها با یک ماده ی رنگی مجزا مشخص شده است، در آزمایش خود به کار ببرید یا مخلوطی از خاک اره های رنگی خشک شده را در سرتاسر آتش پخش کنید.

چگونه میوه ی کاج یا خاک اره برای زیبا تر کردن آتش خود تهیه کنیم چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

این کار ساده است   چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

به یاد داشته باشید که این پروژه را جداگانه برای هر رنگ انجام دهید. می توانید بعدا میوه های کاج یا خاک اره ی خشک را با مواد رنگی مختلف ترکیب کنید چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

  1. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ در یک سطل بزرگ آب بریزید. مقدار آب مورد استفاده طوری باید باشد که بتواند خاک اره ها یا میوه های کاج و یا چوب پنبه های به درد نخور را خیس کند. اگر مواد رنگی شما به شکل مایع هستند، به مرحله ی 3 بروید.
  2. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ اگر نمی توانید مواد رنگی را حل کنید، آن ها را به هم بزنید. در مورد خاک اره یا چوب پنبه ها ممکن است مقداری چسب هم احتیاج داشته باشید که باعث چسبیدن اجزا به هم شده و تکه های بزرگ تری از آن ها را تشکیل می دهد.
  3. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟میوه های کاج، خاک اره یا چوب پنبه را به مواد رنگی اضافه کنید. این مواد را به هم بزنید تا یک لایه ی صاف به دست آید.
  4. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ اجازه دهید تا مخلوط شما به مدت چند ساعت یا در طول شب در مواد رنگی غوطه ور شود.
  5. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ مواد را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود. می توانید از کاغذ نیز برای خشک کردن مواد استفاده کنید که آن ها هم باعث تولید آتش رنگی خواهند شد.

چگونه چوب های گرد تهیه کنیمچگونه آتش رنگی درست کنیم؟

مراحل 1 و 2 بالا را دنبال کنید و یک کنده ی چوب را دور ظرف فلزی (ظرف فلزی بزرگ، کنده ی کوچک) قرار دهید و مخلوط را روی کنده ی چوب بریزید و پهن کنید. دستکش محافظ مناسبی را برای حفاظت دستانتان به دست کنید. اجازه دهید تا این کنده ی چوب خشک شود. اگر از روزنامه استفاده می کنید، می توانید کاغذ را به مواد رنگی آغشته کنید.

آتش سبز احتیاجی به هیچ ماده ی شیمیایی که پیدا کردن آن سخت باشد، ندارد.

نکاتی برای این که به ذهن  بسپارید:

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ عنصر سدیم همیشه با شعله ی زرد معمولی می سوزد. حضور این عنصر می تواند هر رنگ دیگری را از بین ببرد. اگر مخلوط خشک مواد رنگی یا میوه های کاج/خاک اره های رنگی می سازید، باید از هر ماده ی رنگی که شامل سدیم است، اجتناب کنید.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ اگر از مواد رنگی که با الکل ساخته شده اند، استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که الکل قابل اشتعال است. اگر قبل از استفاده اجازه ندهید که الکل آن ها بخار شود، باید خیلی محتاط باشید.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ هیچ گاه آتش باربیکیو را رنگی نکنید چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ مواد رنگی می توانند شعله های قشنگی تولید کنند اما ممکن است غذاها را سمی کنند.

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟ مواد رنگی را از دسترس کودکان دور نگه دارید و آن ها را با احتیاط حمل کنید و به اخطارهای مواد شیمیایی احترام بگذارید. اخطارهای روی مواد شیمیایی را بخوانید.

در زیر لیستی از مواد رنگی آورده شده است. بیش تر آن ها را می توانید در خواربار فروشی یا فروشگاه های مواد غذایی، خشک شویی ها یا در قسمت مواد پاک کننده تهیه کنید.

سولفات مس را می توانید در موادی که در استخرها به کار می رود، جستجو کنید (در آب به صورت رقیق شده وجود دارد).

کلرید پتاسیم به عنوان جایگزین نمکی به کار می رود و ممکن است در قسمت ادویه جات آن را پیدا کنید.

نمک های سولفات دار و منیزیمی (نمک خارجی)، براکس و کلرید کلسیم ممکن است در مواد پاک کننده یا خشک شویی ها پیدا شوند. چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

موادی مانند کلرید استرنسیوم نیز ممکن است در فروشگاه هایی که وسایل آتش بازی می فروشند، پیدا شود.  چگونه آتش رنگی درست کنیم؟

ماده شیمیایی 

رنگ

کلرید لیتیوم 

قرمز پر رنگ

کلرید استرنسیوم قرمز
کلرید کلسیم (پودر کلر دار سفید کننده)نارنجی
کلرید سدیم (نمک خانگی) یا کربنات سدیم زرد
براکس (بورات سدیم) 

سبز مایل به زرد

سولفات مس یا اسید بوریک سبز
کلرید مس

 آبی

سولفات پتاسیم یا نیترات پتاسیم 

بنفش

کلرید پتاسیم ارغوانی
سولفات منیزیم (نمک سولفات دو منیزیمی)سفید

چگونه آتش رنگی درست کنیم؟  چگونه آتش رنگی درست کنیم؟


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: خدیجه آلچالانلو - تنظیم: یگانه داودی