تبیان، دستیار زندگی
62سال پیش در روز اول اكتبر سال 1949 میلادی مائوتسه تونگ، رهبر حزب كمونیست چین از بالكن شهر ممنوع، دربار سابق امپراتوران چین در شهر پكن كه بر میدان «تیان آن من» مشرف است،تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام كرد.با به قدرت رسیدن مائوتسه تونگ جنگ داخلی طولانی‌مدت چ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمهوری‌خلق‌چین چگونه متولد شد؟


 62سال پیش در روز اول اكتبر سال 1949 میلادی مائوتسه تونگ، رهبر حزب كمونیست چین از بالكن شهر ممنوع، دربار سابق امپراتوران چین در شهر پكن كه بر میدان «تیان آن من» مشرف است،تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام كرد.با به قدرت رسیدن مائوتسه تونگ جنگ داخلی طولانی‌مدت چین خاتمه یافت.

جمهوری‌خلق‌چین -مائو تسه تونگ

مائو تسه تونگ، رهبر حزب كمونیست چین و چانگ كای چك، رهبر حزب ملِی‌گرای كومینتانگ بیش از 30 سال با یكدیگر جنگیده بودند. سرانجام با شكست چانگ كای چك او ناگزیر می‌شود به جزیره فرمز (تایوان امروزی) فرار كند و در آنجا حكومتی به نام جمهوری ملی چین را تاسیس می‌كند.

مائوتسه تونگ 55 ساله رهبر فاتح به ریاست جمهوری چین دست می یابد و نزدیكترین یارش، چوئن لای نخست‌وزیر چین می‌شود.

ثبات بازیافته این تصور را ایجاد كرد كه همانگونه كه در گذشته تقریبا هر 300 سال یك بار بعد از یك دوران طولانی هرج و مرج یك سلسله جدید امپراتوران چین به قدرت می‌رسید، اكنون نیز اوضاع آرام خواهد شد.

این ثبات فقط ظاهر ماجرا بود. كشتار مخالفان رژیم كمونیستی و عواقب ناشی از مصادره زمین‌ها موجب قربانی شدن میلیون‌ها نفر از مردم چین شدند.

علاوه بر این مائوتسه تونگ در دوران قدرت خود طرح‌هایی مانند «جنبش صدگل»، «جهش بزرگ به جلو» و «انقلاب فرهنگی» را در پیش گرفت كه در جریان هر یك از آنها ده‌ها میلیون چینی بی‌گناه جان خود را از دست دادند.

با مرگ مائو در سال 1976 میلادی رهبران براگماتیك تحت رهبری دنگ شیائوپینگ ظهور كردند كه به دوران فاجعه‌بار چین خاتمه دادند و امید یك زندگی بهتر در این كشور پهناور و پرجمعیت آرام آرام تحقق گرفت و چین از انزوای دوره مائو خارج شد.

علاوه بر این مائوتسه تونگ در دوران قدرت خود طرح‌هایی مانند «جنبش صدگل»، «جهش بزرگ به جلو» و «انقلاب فرهنگی» را در پیش گرفت كه در جریان هر یك از آنها ده‌ها میلیون چینی بی‌گناه جان خود را از دست دادند

به این ترتیب، در روز اول اكتبر سال 1949 میلادی مائوتسه تونگ، رهبر فاتح حزب كمونیست از بالكن دربار سابق امپراتوران چین در شهر پكن كه بر میدان «تیان آن من» مشرف بود تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام كرد.

پس از تاسیس جمهوری خلق چین و به قدرت رسیدن مائو ، ده‌ها میلیون چینی بر اثر سیاست‌های غلط او جان خود را از دست دادند تا اینكه با مرگ مائو و به قدرت رسیدن رهبران پراگماتیك برگ تازه‌ای در تاریخ این كشور پهناور و پرجمعیت گشوده شد كه امروز نتایج مثبت آن در زندگی مردم چین كاملا ملموس است.

از آن پس روز اول اكتبر به روز جشن ملی در چین كمونیست تبدیل شد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع :‌ جام جم