تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه در برخی از خانواده ها تلفن همراه ابزاری برای جاسوسی از یکدیگر شده؛ در برخی از خانواده ها اعضای خانواده به خصوص زن و شوهر ها خود را مجاز می دانند که در غیاب همسرشان، گوشی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزاحمان خانگی

چگونه بر اعتیاد خود به تلفن همراه غلبه کنیم؟


متاسفانه در برخی از خانواده ها تلفن همراه ابزاری برای جاسوسی از یکدیگر شده؛ در برخی از خانواده ها اعضای خانواده به خصوص زن و شوهر ها خود را مجاز می دانند که در غیاب همسرشان، گوشی همراه وی را چک کنند و طبیعتا در میان چنین افرادی مشاهده هر نوع شماره ناشناس یا ....

مزاحمان خانگی

بسیاری از مردم، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی را لازمه زندگی در دنیای امروز می دانند. اما آیا واقعا ما نیاز داریم تا این حد از این وسایل استفاده کنیم؟ آیا این اندازه وسواس فکری برای ارسال پیامک، ایمیل و یا صحبت کردن با تلفن همراه برای ما و جامعه مان مفید است؟ به نظر می رسد که حتی تلفن همراه حریم های خصوصی زندگی ما را هم در معرض تهدید قرار داده است. تا مدتی قبل که تلفن همراه به این شکل جنبه همه گیر پیدا نکرده بود، وقتی افراد قصد صحبت با همسر، فرزند، همکار و .. را داشتند سعی می کردند مکانی خلوت و دنج را پیدا کرده و در کمال صبر و حوصله با هم به گفتگو بپردازند و صحبتهایی را که ضرورت نداشت اطرافیان بشنوند را با هم در میان بگذارند اما امروزه با پر رنگ تر شدن حضور تلفن همراه در زندگی افراد به نظر می رسد که تمام رهگذران خیابان، مسافران یک تاکسی و .. مجازند که صحبتهای ما را به طور کامل شنیده وبه آن اشراف یابند.

حتی متاسفانه در برخی از خانواده ها تلفن همراه ابزاری برای جاسوسی از یکدیگر شده؛ برای مثال در برخی از این خانواده ها اعضای خانواده به خصوص زن و شوهر ها خود را مجاز می دانند که در غیاب همسرشان، گوشی همراه وی را چک کنند و طبیعتا در میان چنین افرادی مشاهده هر نوع شماره ناشناس یا پیامک مرموز، جرقه ای برای آغاز یک کشمکش خانوادگی است. اما با وجود تمام مضراتی که تلفن همراه گاه برای همه ما ایجاد کرده به نظر می رسد که وابستگی ما روز به روز به این مزاحم خانگی بیشتر و بیشتر شده و حتی در برخی از افراد به شکل اعتیاد درآمده است.

اگر شما و  یا هر کسی که می شناسید از تلفن همراه و مزاحمتهایش رنج می برید در ادامه پیشنهاد هایی برای شکستن این اعتیاد و عادت ناپسند ارائه خواهیم کرد:

** به صورت حساب گوشی خود نگاه کنید. چه مقدار پیامک ارسال کرده اید؟ چند دقیقه صحبت کرده اید و یا ایمیل فرستاده اید؟ صرف نظر از مقدار پولی که باید بپردازید به زمانی که صرف تلفن همراه کرده اید توجه کنید. اگر یک بار به این موضوع توجه نمایید خواهید دید چه بخش عظیمی از زندگی تان توسط این وسیله در حال بلعیده شدن است.

** پیامک های ارسالی را مجددا بخوانید.آیا با انبوهی از اظهار نظر های" بله، بسیار خوب، جالبه! و.. " مواجه نمی شوید؟ ویا اطلاعات مهمی را از این طریق رد و بدل کرده اید؟؟

با وجود تمام مضراتی که تلفن همراه گاه برای همه ما ایجاد کرده به نظر می رسد که وابستگی ما روز به روز به این مزاحم خانگی بیشتر و بیشتر شده و حتی در برخی از افراد به شکل اعتیاد درآمده است

** هنگامی که مشغول استفاده از تلفن همراه هستید حواستان به اطرافیان تان نیز باشد. آیا فرزند شما مرتبا شما را در حالی که یک دستتان کنار صورت تان است و راه می روید نمی بیند؟ آیا شما اقوام و دوستانی را که مقابل شما نشسته اند را به هنگام ارسال یک پیامک یا پاسخ یک تلفن فراموش نکرده اید؟

** از استفاده تلفن همراه در مکان های عمومی پرهیز کنید. افرادی که به تلفن همراه اعتیاد دارند بی ادب ترین افراد روی کره زمین هستند! صحبت کردن شان چیزی شبیه غرش های متوالی  و پیاپی است این افراد با صدایی بلندتر از آنچه برای صحبت کردن با شخصی که در کنارشان است صحبت می کنند. افراد دور و بر شما نمی خواهند شنونده حرف های شما باشند. شما باعث آزار و اذیت دیگران هستید و بدون اجازه و سر زده وارد فضای خصوصی اطرافیان تان برای شنیدن حرف های شما شده اید. به گوشه ای بروید و اجازه دهید بقیه افراد در آرامش باشند و یا بعد از اتمام خریدتان و خروج از مغازه با تلفن خود صحبت کنید.

مزاحمان خانگی

**  در جاهای همگانی تلفن خود را همراه نبرید. مثلا آن را در اتومبیل خود بگذارید. آیا واقعا لازم است موقعی که در رستوران هستید و پیش خدمت در حال گرفتن دستور غذاست و یا هنگامی که می خواهید اجناس خود را از قفسه فروشگاه بر دارید و دست هایتان کاملا پر است با تلفن همراه صحبت کنید؟ آیا لازم است درست وقتی که در سالن ورزشی یا سینما هستید به تلفن خود جواب دهید؟ نکته مهم  این است که " شما آنقدر که فکر می  کنید تماسهایتان ضروری نیستند!!" هر کسی می تواند در مدت 30 دقیقه یا یک ساعت خرید کند، ورزش کند، موهایش را اصلاح کند و یا غذایش را میل کند. حتی مهمترین آدم های دنیا نیز از پیام گیر صوتی استفاده می کنند. اجازه دهید پیام های مذکور ضبط شوند و شما در یک فرصت مناسب با آنها تماس بگیرید.

** توجه خود را روی شخصی که مقابل تان است معطوف کنید این شخص ممکن است صندوقدار، گارسون، پزشک شما، آرایشگر، متصدی بانک و یا کودک و همسرتان باشد. تجارت و کار خود را برای بیرون از این مکان بگذارید. داشتن آرامش حق هر کسی در جامعه است و اشخاص معتاد به تلفن همراه خطری بزرگ و جدی برای این حق مسلم افراد هستند. آنها از شنیدن فریاد های کاری یا تجاری شما چیزی عایدشان نمی شود!!!!

** با برنامه ریزی و زمانبندی درست، استفاده خود از تلفن همراه را محدود کنید. در طول روز زمانهای مشخص و محدودی را برای استفاده از تلفن همراه ، ارسال پیامک، برقراری تماس  و یا شنیدن پیام های صوتی خود اختصاص دهید.

این که تکنولوژی امکان مکالمه 24 ساعته را برای شما فراهم کرده به مفهوم امکان دسترسی تمام وقت به شما و استفاده دائم از تلفن همراه نیست. یک جدول تهیه کنید و با حساسیت فراوان آن را اجرا کنید

** هدف تکنولوژی ارتقا و گسترش زندگی شماست نه محدود و کنترل کردن آن. وقتی که یک وسیله الکترونیکی مانند رایانه، بازی های رایانه ای و یا تلفن همراه از ارتباطات شخصی شما مهم تر گردند و تمام توجه و انرژی شما را به خود اختصاص دهند شما نیازمند تجدید نظر در رفتارتان هستید!!!

اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید حتما با یک روان شناس مشورت داشته باشید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

بیوه اینترنتی!؟

از دنیای مجازی به خانه برگرد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.