تبیان، دستیار زندگی
با نمایش آثار دیده‌نشده‌ی 14 هنرمند نامی، تاریخ تصویرسازی ایران مرور شد چهل‌ویك‌ سال تصویرگری در نمایشگاهی با عنوان "تصویرسازی" و "كاریكاتور نمایشگاهی" با نمایش بیش از یك‌صدو23 اثر از هنرمندان كاریكاتوریست و تصویرگر برجسته‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهل‌ویك‌ سال تصویرسازی



با نمایش آثار دیده‌نشده‌ی 14 هنرمند نامی، تاریخ تصویرسازی ایران مرور شد

چهل‌ویك‌ سال تصویرگری در نمایشگاهی با عنوان "تصویرسازی" و "كاریكاتور نمایشگاهی" با نمایش بیش از یك‌صدو23 اثر از هنرمندان كاریكاتوریست و تصویرگر برجسته‌ی ایران، در گالری‌های تودرتوی "مان هنر نو" تهران به‌نمایش گذاشته شد.

تصویرسازی كتاب كودكان، كتاب بزرگ‌سالان، آنان‌كه می‌اندیشند و می‌خوانند، آنان‌كه می‌خندند و می‌گریند، طرح جلد مجلات آنان‌كه برای خود می‌سازند، آنان‌كه آهسته می‌گویند و آنان‌كه فریاد می‌كنند، تصاویر ساختند از زندگی، از مفهوم زندگی و برداشت زندگی، دربرگیرنده‌ی آثار بزرگان تصویرسازی، گرافیك و كاریكاتور ایران است.

در این نمایشگاه كه روز چهارشنبه 24 خرداد در محل این موزه برپا شد، آثار گرافیكی و كاریكاتوری ارایه‌شده، فارغ از موضع ادبی و ژورنالیستی، عناصر تشكیل‌دهنده‌ی زبان تصویر را حكایت می‌كند.

خط ، كیفیت و تركیب‌بندی آن، رنگ و قلم به‌عنوان ابزاری كه حس خط را منتقل می‌كند، نقطه‌ی مشترك این آثار است.

اردشیر محصص، كامبیز درم‌بخش، داوود شهیدی، توكا نیستانی،‌ محمدعلی بنی اسدی، ‌احمدرضا دالوند،‌ وحید نصیریان، هومن مرتضوی، ركنی حائری‌زاده، مرجان وفائیان،‌ علی چیت‌ساز، گلبانو مقدس، پدرام حاج‌باشی و مرتضی ممیز خواسته‌اند تا قدرت 41 ساله تصاویر را با چشمان پربرقشان مرور كنند و آن‌چه كه از گذشته تا اكنون تصویرسازی ایران - سال‌های 1346 تا 1385 - ، ‌دوران شكوفایی ، بحران، انقلاب و پیروزی را داشته‌ایم، به‌نمایش بگذارند.

این هنرمندان، در آثارشان مفاهیم آبستره و درعین‌حال طنز را به‌عنوان كیفیت بیانی همراه دارند.

آثار تصویرسازی اردشیر محصص از مجموعه‌ی شخصی جواد مجابی امانت گرفته شده است؛ این آثار متعلق به آغاز دوره‌ی كاری او در نشریه‌ی كتاب‌هفته‌ی دهه‌ی 50 ، مجله‌ی جهان‌نو و نیز دوره‌ای است كه نخستین نمایشگاه و كاریكاتورهای نمایشگاهی‌اش را در گالری قندریز تهران به‌نمایش گذاشت؛ آثاری كه به اذعان منتقدان، روشنفكری شخصی و تعهد از منظر اجتماعی، به‌حساب می‌آیند و حالت نقاشی و طنزی را كه بعدها به ‌آن رسید، ندارند.

در این نمایشگاه هم‌چنین تصویرسازی‌های سال‌های دور زنده‌یاد مرتضی ممیز نیز عرضه شده كه عموما در نشریه‌ی كتاب هفته‌ی دهه‌ی 50 شمسی، و سال‌های فعالیتش در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، منتشر شده‌اند.

اما بخش جداگانه‌ای نیز برای كامبیز درم‌بخش تعریف شده؛ موزه‌ی گرافیك میزبان بیش از ده‌ها اثر تصویرسازی این هنرمند معاصر و پیش‌كسوت كاریكاتور ایران است.

"مان هنر نو" سه ماه پیش، بیش از یك‌صد اثر این هنرمند را خریداری كرده بود تا به‌گنجینه‌ی آثار دایمی‌اش بیافزاید؛ آثار به‌نمایش‌درآمده در موزه‌ی گرافیك این محل، از این مجوعه‌ی یادشده انتخاب و عرضه شده است.

طراحی‌ و گرافیك‌های درم‌بخش كه طی سال‌های عمر پركار فعالیتش با تكنیك های متنوع و مختلفی خلق شده، به بیش از 10 هزار اثر می‌رسد؛ این آثار تاكنون در ایران به‌نمایش درنیامده است.

برگزاركنندگان نمایشگاه تعدادی از آثار وی را از مجموعه‌ی شخصی ‌او به‌امانت گرفته و با انتخاب از میان یك‌صد اثر گنجینه‌ی دایمی‌اش حاصل سال‌ها كار كامبیز درم‌بخش را عرضه‌كرده‌اند.

درم‌بخش می‌خواهد این آثار را به‌صورت كتاب نیز منتشر كند.

كلیه‌ی كارهایی كه ارایه ‌شده‌اند، به استثنای آثار اردشیر محصص - هنرمند طراح و كاریكاتوریست مقیم آمریكا كه به‌خاطر بیماری پاركینسون قادر به فعالیت تازه‌ای نیست - و زنده‌یاد مرتضی ممیز، جدید هستند.

بنا بر این گزارش، "مان هنر نو" هم‌چنین تصویرگران و طراحان را فراخواند‌ه است تا آثارشان را برای نمایش هم‌زمان با 40 سال تصویرسازی، به این محل ارایه كنند.

هیچ یك از آثاری كه در این مجموعه عرضه می‌شوند، قابل فروش نیستند.

این نمایشگاه تا 21 تیرماه سال‌جاری برپاست.

مروری بر آثار وحید نصیریان - فیلم و عكس-، مروری بر آثار عكاسان جوان، طراحی صنعتی و معماری - مروری بر طراحی صنعتی اروپا و آمریكا -، كارگاه كشف و خلق معرفی استعدادهای جوان تصویرسازی، به همراه نمایشنامه‌خوانی "هنر" - یاسمینا رضا، نمایش 20 فیلم، معرفی و آثار ساموئل بكت به‌مناسبت یك‌صدمین سال تولد این هنرمند به روایت تهیه‌كنندگان انگلیسی و كانال چهار تلویزیون انگلیس، دیگر برنامه‌های این مركز هم‌زمان با برپایی نمایشگاه یادشده است.


لینک:

آلبوم تصاویر

هنرهای تجسمی