تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان این مدرسه راهنمایی، با حضور پر تعداد خود، در چندین بخش از ششمین جشنواره، موفق به کسب رتبه‌های برتر گردیدند. خانم‌ها فاطمه سادات افجه‌ای، یاسمن تقوی، عارفه اکبرزاده، حانیه سادات موسوی با راهنمایی سرکار خانم زهرا بکایی، پژوهشی درباره....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

پژوهشگران نوجوان این راهنمایی، با حضور پر تعداد خود، در چندین بخش از ششمین جشنواره، موفق به کسب رتبه‌های برتر گردیدند.

غرفه

خانم‌ها فاطمه سادات افجه‌ای، یاسمن تقوی، عارفه اکبرزاده، حانیه سادات موسوی با راهنمایی سرکار خانم زهرا بکایی، پژوهشی درباره «طراحی و ساخت رباتی با قابلیت ارسال صدا و تصویر از یک مکان به مکان دیگر» انجام داده بودند. به گفته این پژوهشگران :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

«در ابتدای پروژه قصدمان این بود که یک ربات جاسوس بسازیم، اما به دلیل موانع زیادی که بر سر راهمان بود از قبیل : اندازه کوچکی که ربات باید داشته باشد، قابل رویت نبودن آن و ...، در راه ساخت یک رباتی با قابلیت کنترل و ارسال صدا و تصویر از یک مکان به مان دیگر قدم گذاشتیم. برای این کار ابتدا قطعاتی را برای ساخت بدنه ربات تهیه نمودیم، سپس با چند طرح ابتدایی شروع به کار کردیم. با سنجیدن معایب و مزایای طرح‌های پیشنهادی بهترین آنها را انتخاب و ساخت ربات را شروع کردیم، پس از تمام شدن ساخت بدنه، دوربینی با فرستنده RF روی آن نصب کردیم و ساخت ربات انجام شد.

ما در این پژوهش یادگرفتیم که ربات باید دارای بدنه‌ای مستحکم و مقاوم باشد تا بتواند وزن قطعات را تحمل کند و در حین راه رفتن از محور خارج نشود.»

برای مشاهده این تحقیق می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

«طراحی و ساخت موتور جت اسکی» موضوع پروژه خانم‌ها فاطمه داوری، عسل طاهری و مریم حاجی عمو عصار به راهنمایی سرکار خانم آزادمهر بود. به گفته این دانش آموزان :

«ما در این پژوهش توانستیم با قرار دادن یک پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به عنوان موتور، یک جت اسکی بسازیم، همچنین فهمیدیم که وزن بدنه قایق در دو طرف موتور باید مساوی باشد تا جت اسکی مسیر مستقیم طی کند.»

برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه «ساخت ماکت هواپیمای خورشیدی جهت بررسی تأثیر رنگ منبع نور و فاصله آن تا سلول خورشیدی روی انرژی تولید شده» که توسط خانم‌ها فاطمه صفاری نطنزی، ساراحاج ابراهیمی، صبا سمیعیان و بهناز جواهریان به راهنمایی سرکار خانم حوریه زارعی بود.

آخرین موضوع ارائه شده در این غرفه «بررسی تاثیر تغییر زاویه بین پاهای ربات راه رونده بر سرعت حرکت آن» بود که توسط خانم‌ها زهرا صالح پور و فاطمه مصلائی پور به راهنمایی سرکار خانم سمیه میرزمانی انجام شده است. این پژوهشگران با این فرضیه‌ها پژوهش خود را آغاز نموده‌اند :

ـ سرو موتور چیست؟

ـ چگونه می‌توان آن را تبدیل به مدلی کرد که بدون برنامه‌نویسی کار کند؟

ـ سرعت حرکت این ربات را تا چه میزان می‌توان بر حسب تغییر زاویه افزایش داد؟

به گفته این پژوهشگران : «ما می‌خواهیم با ساخت یک ربات پا به عرصه رباتیک بگذاریم و تا حدودی با علم رباتیک آشنا شویم و مهارتی در ساخت یک ربات راه رونده پیدا کنیم و با اندازه‌گیری میزان تغییر سرعت، بر حسب تغییر زاویه بین پاها، یک پروژه تجربی را تجریه کنیم. در پایان به این نتیجه رسیدیم که هر چه زاویه بین پاهای ربات بیشتر باشد، سرعت حرکت آن بیشتر می‌شود.»

برای مشاهده مراحل انجام این پژوهش می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی مجتهده بانو امین

سمینار

«ساخت پنجره‌ای که قابلیت نورپردازی داخل خانه را داشته باشد» موضوع سمینار خانم‌ها فاطمه آژدانیان، نفیسه باقری و سودابه عسگری داریان به راهنمایی سرکار خانم نفیسه جلال بود. در این سمینار بیان شد که:

«هدف ما در این پروژه این است که بتوانیم با استفاده از طرح‌های سنتی ایرانی پنجره‌ای با استفاده از شیشه‌های مشبک رنگی  بسازیم  که  فتوسل  و سنسور حساس به  نور طوری در آن  تعبیه شده باشد که  بتواند نور خورشید را در روز ذخیره کند و در شب با استفاده از نورپردازی آن را به داخل خانه هدایت کند.

در واقع ما می‌خواهیم با استفاده از تکنولوژی روز معماری اصیل ایرانی را برای بار دیگربه خانه‌هایمان باز گردانیم و تمدن ایران و ایرانی را به جهانیان نشان دهیم.»

اگر علاقه‌مند به این موضوع هستید، می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

خانم‌ها عطیه میرزایی، فاطمه تقوایی و زهرا جعفری به راهنمایی سرکار خانم مریم صائمی در سمیناری با موضوع «بررسی میزان تأثیر پارامترهای درگیر در تولید جریان در قانون فارادی» به تشریح نتایج پژوهش‌های خود پرداختند. در نتیجه‌گیری این پژوهش آمده است که :

«ما با انجام آزمایش به این نتیجه رسیدیم که یکی از عوامل موثر بر القای الکتریسیته تعداد آهنرباهاست (قوی بودن آهنرباها)، زیرا ما هر چه قدر به تعداد آهنرباها می‌افزودیم مقدار ولتاژ تولید شده بیشتر می‌شد.

همچنین به یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش تولید برق پی بردیم.آن عامل تعداد دور سیم می‌باشد که ما در آزمایشمان به این نتیجه رسیدیم که هر چه تعداد دور سیم‌ها بیشتر باشد مقدار ولت تولید شده نیز بیشتر می‌شود.

و آخرین یافته ما در این آزمایش‌ها تاثیر سرعت حرکت آهنربا بر تولید جریان و ولتاژ بود. و به این نتیجه رسیدیم که هرچه آهنربا را سریع‌تر بچرخانیم ولتاژ بیشتری تولید می‌شود.»

برای مشاهده آزمایش‌های انجام شده، و مراحل انجام کار می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

«طراحی و ساخت متر لیزری با استفاده از روابط مثلثاتی» نیز موضوع  پژوهش خانم‌ها ریحانه جعفری، ریحانه استاد آقا و زینب شهرزاد به راهنمایی سرکار خانم مریم صائمی بود. این پژوهشگران موفق به کسب رتبه برتر در این دوره از جشنواره شدند. برای مشاهده این پژوهش می‌توانید فایل آن را از اینجا دانلود نمائید.

خانم‌ها زهرا روزبه و ساره شهاب الدین نیز به راهنمایی سرکار خانم میر زمانی بر روی موضوع «بررسی میزان تأثیر روش‌های افزایش خلاقیت بر روی خلاقیت اعضای گروه» پژوهش کرده بودند. به گفته این دانش آموزان :

«هدف ما از این تحقیق این است که بتوانیم در پایان پروژه دیدگاه جدیدی نسبت به پیرامون‌مان داشته باشیم و خلاقانه فکر کرده و خلاقانه عمل کنیم و بتوانیم به دیگران پیشنهاد کنیم که کدام روش زودتر خلاقیتمان را افزایش می‌دهد.»

برای مشاهده نتایج این تحقیق می‌توانید آن را از اینجا دانلود نمائید.

خانم‌ها مهشاد حمزه‌لو، رویا آستانه و مهدیه سادات طاهانژاد، به راهنمایی سرکار خانم سمانه باذلی محبوب یکی دیگر از گروه‌های این راهنمایی بودند که موفق به کسب رتبه برتر شدند. موضوع پژوهش این پژوهشگران «بررسی میزان تاثیر محلول‌های شیمیایی ضدحریق موجود، در دیر سوز شدن پارچه‌ها جهت تهیه دستگیره آشپزخانه با مقاوم‌ترین محلول» بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نتایج به دست آمده می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید.

آخرین سمینار ارائه شده توسط این پژوهشگران درباره «بررسی امکان سنجی ساخت یک ترمیم کننده گیاهی برای برطرف کردن ترک‌های کف پا» بود که توسط سرکار خانم حسنا علی اکبر یزدی، زهرا سادات ضیایی و زهرا سادات نورانی به راهنمایی سرکار خانم سمانه باذلی محبوب بود. در این پژوهش آمده است که :

«پوست اولین بافت در جسم است كه وظیفه دفاع بدن را بر علیه عوامل خارجی گوناگون به عهده دارد. یكی از مهم‌ترین اعضای بدن پا است. قطعاً شنیده‌اید كه قلب دوم انسان در پاهای او است. ترك در پاشنه پا، نشانه این است كه توجه لازم و كافی نسبت به سلامت پاهای‌تان ندارید ما این موضوع را در اطراف خود و بچه‌های هم سن وسال خود دیدیم وتصمیم گرفتیم برای درمان آنها این موضوع را انتخاب کنیم.»

اگر تمایل دارید که درباره یافته‌های این پژوهش بیشتر بدانید، می‌توانید فایل آن را از اینجا دانلود نمائید.

شما می‌توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان دبستان مجتهده بانو امین

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان مجتهده بانو امین

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی