تبیان، دستیار زندگی
جنگ نرم که سال های سال در اغلب کشور های اسلامی بالاخص کشور ایران آغاز گشته، اینک وارد فاز جدیدی گشته است؛ فازی که در آن به دور از پنهان کاری، آشکارا به فرهنگ مردم یک جامعه حمله می شود که نمونه ی بارز آن شبکه های ماهواره ای همچون فارسی1 و بی بی سی فارسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتذال رسانه ای برای افغان ها


 جنگ نرم که سال های سال در اغلب کشور های اسلامی بالاخص کشور ایران آغاز گشته، اینک وارد فاز جدیدی گشته است؛ فازی که در آن به دور از پنهان کاری، آشکارا به فرهنگ مردم یک جامعه حمله می شود که نمونه ی بارز آن شبکه های ماهواره ای همچون "فارسی1" و "بی بی سی فارسی و عربی" می باشد که اغلب فارسی زبان بوده و مختص کشورهای اسلامی مانند ایران، افغانستان، دبی و پاکستان است.


افغانستان-ماهواره

امروزه کشورهای غربی به جنگ ‌های رسانه ‌ای بیش از جنگ ‎های نظامی توجه می ‌کنند و از این طریق به جای صَرف هزینه های هنگفت جنگ نظامی ، با ایجاد جنگ روانی هم به هدف خود یعنی تصرف کشور مورد نظر نایل می آیند و هم وجهه ی خود را در سطح جهان حفظ می کنند زیرا به تدریج از کشتار و خونریزی کناره می گیرند . این جنگ (جنگ نرم) که سال های سال در اغلب کشور های اسلامی بالاخص کشور ایران آغاز گشته ، اینک وارد فاز جدیدی گشته است ؛ فازی که در آن به دور از پنهان کاری ، آشکارا به فرهنگ مردم یک جامعه حمله می شود که نمونه ی بارز آن فعالیت شبکه های ماهواره ای همچون ، "فارسی1" ، "زمزمه" ، "بی بی سی فارسی و عربی" و ... می باشد که اغلب فارسی زبان بوده و مختص کشورهای اسلامی مانند ایران ، افغانستان ، دبی و پاکستان است.

روحیه استعماری کشورهای غربی و اهمیت منطقه خاورمیانه باعث شد که کشورهای خاورمیانه چشم طمع خود را به خاک کشورهای منطقه بدوزند و از طریق جنگ سخت و نرم سعی در ایجاد استعنمار نو و فرانو در این مناطق کنند در این میان یکی از کشورهایی که طی این جریان بیشترین خسارت را پرداخت کرده ، افغانستان می باشد که البته همسایگی ایران نیز خود دلیل مهمی درکنار سایر دلایل برای هجمه به این کشور محسوب می شود. افغانستان کشوری اسلامی و درعین حال سنتی است که در جریان جنگ آمریکا و ایجاد دخالت های سران غربی در امور داخلی ، این کشور با تعارضات شدیدی روبرو گشته ، تعارضاتی که عمدتأ در پسِ چهره ی جنگ نرم صورت می گیرند . جنگی که با هدف قرار دادن افکار و عقاید مردم به مبارزه ی خاموش برخاسته و به نرمی عمل می نماید و تا به حال ضربات سهمگینی بر پیکره ی فرهنگ و اعتقادات مردم افغانستان وارد کرده است.

البته باید توجه داشت از آنجایی ‎که برخی رسانه‎ ها از سوی کشورهای غربی پشتیبانی می ‌شوند در نتیجه مجبور هستند در راستای اهداف و عقاید این کشورها عمل نمایند و برای خوشامد بیگانگان ، فرهنگ و عقاید مردم جامعه ی (افغان ها) خویش را زیر پا گذارند.

آمریکا از ابتدا در کنار جنگ سخت برای به دست اوردن هر چه بیشتر کشور افغانستان سعی کرد تا از طریق جنگ نرم نیز این مهم را پی گیری کند  و صد البته که جنگ نرم از جنگ نظامی مهمتر می نمود چون حتی در صورت خروج نیروهای این کشور از مرزهای افغانستان در فرهنگ مردم ان باقی خواهد ماند و سلطه خود را حفظ خواهد کرد. اما این تهاجم فرهنگی که از همان ابتدا از کیوسک های روزنامه فروشی تا رسانه در همه جا وجود داشت حال در رسانه های این کشور شکل خاصی به خود گرفته است.. در پروژه ی جدید آمریکا (جنگ نرم) در افغانستان اولین قدم ، پخش برنامه‌ های مبتذل و مخالف با اسلام توسط بسیاری از شبکه‎های تلویزیونی این کشور‎ می باشد ، البته این روند از نظر اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه ، قابل قبول نیست و آنها تا به حال این مخالفت را به صورت‌ های گوناگونی نشان داده اند لیکن تاثیری حاصل نشده است ، در واقع برخی رسانه ‌ها بدون در نظر گرفتن اعتقادات دینی مردم افغانستان با هدف دین ستیزی و تخریب فرهنگ فعالیت می ‌کنند و با پخش برخی برنامه‎ های غیر اخلاقی تلاش دارند تا فرهنگ برهنگی را در این جامعه جایگزین  فرهنگ سنتی و اسلامی نمایند.

افغانستان-ماهواره

البته باید توجه داشت از آنجایی ‎که برخی رسانه‎ ها از سوی کشورهای غربی پشتیبانی می ‌شوند در نتیجه مجبور هستند در راستای اهداف و عقاید این کشورها عمل نمایند و برای خوشامد بیگانگان ، فرهنگ و عقاید مردم جامعه ی (افغان ها) خویش را زیر پا گذارند.

اخیرا طی جلسه ای ، بخش ‎هایی از این فیلم‎ ها و برنامه‎ های مبتذل که از 17 شبکه ی تلویزیونی افغانستان در بخش "مانیتورینگ" (Monitoring)یا کنترل رادیو و تلویزیون ملی افغانستان به ثبت رسیده ، با حضور اعضای شورای علما ، دادگاه عالی ، پارلمان و شورای عالی رسانه‎ ها ، به مسئولان این 17 شبکه ی تلویزیونی در حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور پخش شد و نسبت به ادامه پخش چنین برنامه‌ هایی به مسئولان این رسانه‎ ها هشدار جدی داده شد.

هم اکنون حدود 30 شبکه ی تلویزیونی ، بیش از 100 فرستنده ی رادیویی و صدها رسانه ی مکتوب در افغانستان فعالیت دارند . با این ‌که آزادی بیان در قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان تصویب شده است اما به نظر می ‎رسد این تضمین به معنی آزادی مبتذل رسانه‎‎ ای و عبور از خطوط قرمز ارزش ‌های دینی ، ملی و فرهنگی نیست و به باور کارشناسان عرصه ی خبرنگاری افغانستان ، در صورتی که این فضای آلوده ادامه یابد ، در کنار انحراف جوانان و بازماندن آنان از تحصیل و دانش ، ضربه ی غیر قابل جبرانی به فرهنگِ اصیل دینی و ملی افغانستان وارد خواهد شد و این همان هدف غایی جهان خواران غربی است که سال ها برای نیل به آن همت گماشته و به واکاوی فرهنگ کشورهای هدف ، پرداختند.

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: وعده صادق / مشرق