از نظر متحدان جبهه ضد اسلامی، تحمیل یك جنگ اقدامی بود كه می توانست انقلا ب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را به شكست بكشاند و این شجره طیبه را از ریشه بركند. شرایط ناشی از پیروزی انقلا ب اسلامی و فروپاشی نظام منحط ستم شاهی ووضعیت ارتش جمهوری اسلامی كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یگانی با 48000 شهید


از نظر متحدان جبهه ضد اسلامی، تحمیل یك جنگ اقدامی بود كه می توانست انقلا ب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را به شكست بكشاند و این شجره طیبه را از ریشه بركند. شرایط ناشی از پیروزی انقلا ب اسلامی و فروپاشی نظام منحط ستم شاهی ووضعیت ارتش جمهوری اسلامی كه در حال تحول و تبدیل شدن به یك ارتش اسلامی بود و از سویی با دسیسه ها واقدامات عناصر نامطلوب تضعیف شده بود، این خیال واهی را واقعی جلوه می داد


یگانی با 48000 شهید

اسلامی در ایران دشمنان اسلام كه شاهد طلوع و حیات دوباره آفتاب درخشان اسلام در دهه های پایانی قرن حاضر بودند، درصدد برآمدند تا ابتدا با كنترل و هدایت جریانات سیاسی و نفوذ بر آنها این انقلاب الهی را به انحراف بكشانند.جبهه ضد اسلامی و ضد انقلا بی، كودتا و ایجاد آشوب و ناامنی در استان ها را نیز تجربه كرد اما امت مسلمان و بیدار و آگاه ایران به یاری خداوند منان و به رهبری حضرت امام(ره) آتش فتنه ها را خاموش نمود.

از نظر متحدان جبهه ضد اسلامی، تحمیل یك جنگ اقدامی بود كه می توانست انقلا ب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را به شكست بكشاند و این شجره طیبه را از ریشه بركند. شرایط ناشی از پیروزی انقلا ب اسلامی و فروپاشی نظام منحط ستم شاهی ووضعیت ارتش جمهوری اسلامی كه در حال تحول و تبدیل شدن به یك ارتش اسلامی بود و از سویی با دسیسه ها واقدامات عناصر نامطلوب تضعیف شده بود، این خیال واهی را واقعی جلوه می داد.

سرانجام رژیم عراق پس از مقدمه چینی ها وایجاد تشنج در روابط دو كشور و تلاش در مشوش نمودن اذهان سازمان ها و نهادهای بین المللی، درتاریخ 25 شهریور 1359 به طور یك جانبه عهد نامه 1975 را لغو و متعاقبا در تاریخ 31 شهریور 1359 حمله گسترده و همه جانبه را به مرزهای ایران آغاز نمود. ارتش متجاوز عراق كه به قصد تصرف چند روزه به ایران آمده بود به مدت 34 روز در پشت درواز ه های خرمشهر ماند.

مقاومت نیروهای مردمی و ایثارگری رزمندگان اسلا م سبب شد تا نیروهای متجاوز عراق با وجود موقعیت های اولیه نه تنها نتوانستند به اهداف اولیه خود دست یابند بلكه حركت و پیشروی آنها متوقف و سد گردیدو این فرصتی مغتنم برای نیروهای مدافع بود تا درمرحله بعد او را به عقب برانند و مناطق اشغالی را باز پس گیرند.

یك روز بعد از عزل بنی صدر، عملیات فرمانده كل قوا، خمینی روح خدا در منطقه دارخوین و شرق كارون با شركت یگان هایی از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلا ب اسلامی اجرا شد كه در نتیجه آن، نیروهای متجاوز عراق از جنوب آبادی سلیمانیه و محمدیه در شرق كارون به عقب رانده شدند.

یك روز بعد از عزل بنی صدر، عملیات فرمانده كل قوا، خمینی روح خدا در منطقه دارخوین و شرق كارون با شركت یگان هایی از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلا ب اسلامی اجرا شد كه در نتیجه آن، نیروهای متجاوز عراق از جنوب آبادی سلیمانیه و محمدیه در شرق كارون به عقب رانده شدند

در عملیات پیروزمندانه ثامن الا ئمه(ع) كه در 5 مهر ماه 1360 با شركت یگان هایی از ارتش و سپاه و در لبیك به پیام حضرت امام(ره) مبنی بر شكست حصر آبادان انجام گرفت. نیروهای عراقی به غرب رودخانه كارون عقب رانده شدند و محاصره آبادان شكسته شد. پس از عملیات ثامن الا ئمه(ع) تدبیر عملیات فرماندهان و مسئولا ن ارتش و سپاه بر این اساس قرار گرفت تا با انجام عملیات های برق آسا نیروهای دشمن را در یك منطقه منهدم نمایند و با اتكا به موانع طبیعی و صرفه جویی در قوا نیروهای آزاد شده را در جای دیگر به كار گیرندو روند عملیات را به گونه ای تنظیم و اجرا كنند كه سرنوشت جنگ هر چه زودترتعیین شود. با تشریك مساعی فرماندهان ارتش وسپاه طرح های دوازده گانه كربلا تهیه و به تصویب شورای عالی دفاع رسید، پیوستگی طرح های قید شده و آینده نگری موجود در آنها سبب شد تا نیروهای رزمنده اسلا م در كمتر از 8 ماه پس از عملیات ثامن الا ئمه(ع) موفق شدند با عملیات های < طریق القدس> ، < فتح المبین> ، < بیت المقدس> ، < كربلا ی 1 و 2 و 3> نیروهای عراقی را از بیشتر مناطق اشغالی بیرون برانند.

یگانی با 48000 شهید

شكست های پیاپی عراق درمنطقه آبادان و خرمشهر آمال باطل و توسعه طلبانه عراق را جهت كنترل خلیج فارس و منابع عظیم اقتصادی آن بر باد داد، به طوری كه با مهار شدن پیشروی ارتش عراق و اتخاذ وضعیت پدافندی حكومت بعثی ریاكارانه مساله صلح وحل اختلا ف از طریق مذاكرات سیاسی را عنوان كرد.

بدین ترتیب با وجود توفیق نسبی كه ارتش عراق با اشغال خرمشهر ومحاصره آبادان در روزهای نخست تجاوز به دست آورده بود، با تلاش جان بر كفان ارتش و سپاه، وضعیت تهاجم نیروهای عراقی به كلی متوقف شد. ماشین جنگی متجاوز پشت مواضع پدافندی نیروهای مسلح ایران زمین گیر شد و در سه مرحله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید از لوث وجود دشمنان پاكسازی شد و بیش از پنج هزار كیلومتر ازخاك میهن اسلامی از تسلط اجانب آزاد گردید. نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران درطول 8 سال دفاع مقدس آن چه در توان داشتند برای دفع تجاوز و كسب پیروزی و افتخار انجام دادند و شاهد ثابت این امر واقعیتی است كه حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلا ب اسلامی و فرماندهی كل قوا در دیدار فرماندهان و پرسنل ارتش بر آن تاكید فرمودند: اگر ارتشی در میدان باشد كه جنگ را در میدان های واقعی نبرد تجربه نكند این ارتش یك ارتش واقعی نیست. لا اقل یك ارتش سرافراز نیست اما آن ارتشی كه جنگ رابا پوست و استخوان خود آن هم نه یك روز و دو روز بلكه بیش از 8سال لمس می كند. این یك ارتش آبرومند و سرافراز است.

 پس از عملیات ثامن الا ئمه(ع) تدبیر عملیات فرماندهان و مسئولا ن ارتش و سپاه بر این اساس قرار گرفت تا با انجام عملیات های برق آسا نیروهای دشمن را در یك منطقه منهدم نمایند

ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماموریت و وظایف الهی خود شهدای بسیاری را تقدیم اسلا م كرد. شهیدان گرانمایه ای كه در اجرای فرمان حق و و در طلب قسط قیام كردند و به مصاف با اصحاب شیطان برخاستند و با تیغ ستم سوز خود لا شه ظلمانی كفر را از هم شكافتند و پای بر حلقوم كفار فشردند.

گواه صادق بر این مدعا تقدیم بیش از 48000 شهید و 200 هزار جانباز ارتش جمهوری اسلامی است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس