تبیان، دستیار زندگی
رزمنده‏هاى ما در طول جنگ، این روایات را عملاً تفسیر كردند و نشان دادند كه یارى حضرت در هر عصر و هر زمانى ممكن است؛ هر چند آن زمان، پر از گناه و معصیت باشد و بر تمام آن روایات مهر صحّت زدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاران آخرالزمانی امام عصر(عج)

بازخوانی ویژگی های شهدای دفاع مقدس از منظر روایات


رزمنده‏هاى ما در طول جنگ، این روایات را عملاً تفسیر كردند و نشان دادند كه یارى حضرت در هر عصر و هر زمانى ممكن است؛ هر چند آن زمان، پر از گناه و معصیت باشد و بر تمام آن روایات مهر صحّت زدند.


دفاع مقدس

یكى از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازى براى نسل منتظر و یاوران حضرت مى‏باشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداكارى نیاز دارد تا به كمك‏هاى فیزیكى و معنوى آن، انقلاب را به پیش ببرند.

حكومت جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالى‏فرجه الشریف نیز از این قاعده مستثنا نیست و مسلماً به كمك یاران و همراهى مخلصانه نیاز دارد.

روایات، ویژگى‏هاى خاصى براى یاران حضرت ذكر مى‏كنند كه با تفكر در آن‏ها و تشخیص میزان انطباق خودمان بر این ویژگى‏ها، مى‏توانیم بفهمیم در این مبارزه جهانى، چه جایگاهى داریم. آیا ما نیز در خیل سپاه حضرت هستیم یا مقابل آن حضرت، صف مى‏كشیم؟

برخى گمان مى‏كنند ویژگى‏هایى كه در روایات، براى یاران حضرت ذكر شده، ویژگى‏هایى كاملاً استثنایى است و اگر در روایات آمده است: «مردانى كه قلب‏هایشان چون پاره‏هاى آهن است یا این كه «هر مرد از آن‏ها، قوت چهل مرد را دارند» یا روایاتى كه خبر از مناجات‏هاى خالصانه در دل شب‏ها و جنگیدن شجاعانه در روزها مى‏دهند، همه این‏ها را كسى نمى‏تواند دارا باشد؛ به ویژه در این مقطع زمانى كه مردم غرق مادیات شده‏اند و هركسى به فكر منافع شخصى خود است؛ ولى دفاع مقدس ما ثابت كرد حتى در عصرى كه عصر ظلم و ستم است، باز هم مى‏توان این ویژگى‏ها را كسب كرد. به عبارتى دیگر رزمنده‏هاى ما در طول جنگ، این روایات را عملاً تفسیر كردند و نشان دادند كه یارى حضرت در هر عصر و هر زمانى ممكن است؛ هر چند آن زمان، پر از گناه و معصیت باشد و بر تمام آن روایات مهر صحّت زدند.

شهداى ما، بهترین مصداق براى این ویژگى‏ها هستند؛ مصداق‏هایى كه سال‏هاى نه چندان دور در همین كوچه‏هاى زمینى كنار ما زندگى مى‏كردند؛ ولى‏اكنون آسمانى شده‏اند. شهداى ما، مصداق (یجاهدون فى‏سبیل‏الله) هستند؛ آنان نمونه بارز «زبرالحدید» هستند، مصداق بارز «من انصاره و اعوانه» هستند، آنان مصداق (اشدّاء على‏الكفار رحماء بینهم) هستند، شهداى ما الگوهاى مناسبى براى مهدى باوران و مهدى یاوران هستند.

یكى از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازى براى نسل منتظر و یاوران حضرت مى‏باشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداكارى نیاز دارد تا به كمك‏هاى فیزیكى و معنوى آن، انقلاب را به پیش ببرند

شهداى ما ویژگى‏هاى زیادى از ویژگى‏هاى یاران امام عصر علیه‏السلام را داشتند كه در ذیل به دو نمونه از آن‏ها اشاره مى‏كنیم.

الف. روحیه شهادت‏طلبى

روحیه شهادت‏طلبى و هدیه جان در راه جانان، در جبهه‏ها موج مى‏زد؛ چون با آگاهى و بصیرتى كه داشتند، یقین پیدا كرده بودند پا در راهى گذاشته‏اند كه حق است.

اگرما شنیده‏ایم مولاى متقیان، امیرموءنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام مى‏فرماید: «یاوران مهدى شهادت را مى‏طلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا كشته شوند» دفاع مقدس ما این واقعیت را ملموس‏تر كرد و در معرض تماشاى خیل منتظران قرار داد، تا بتوانند شهادت‏طلب باشند.

این كه شهید زین‏الدین فرمانده دلاور لشكر على‏ابن ابى‏طالب علیه السلام در اولین برخوردها با همسرش مى‏گوید: «شما باید بدانید من قبلاً ازدواج كرده‏ام. من با جبهه و جنگ ازدواج كرده‏ام و شما همسر دوم من هستید. انتهاى راه من، شهادت است و اگر جنگ تمام شود و من شهید نشوم، هر كجا كه جنگ حق بر ضدباطل باشد، مى‏روم تا شهید شوم نشان دهنده روحیه شهادت‏طلبى او و امثال او است.

دفاع مقدس

برخى از شهدا، آن قدر شیفته شهادت بودند و با دعا و راز و نیاز با خداوند و توسل به امام معصوم علیه السلام این تمنا را داشتند و به سبب صفاى باطن خود، به این معرفت رسیده بودند كه نحوه شهادت و زمان و مكان شهادت خودشان را مى‏دانستند و به رفقاى همرزم خود اعلام مى كردند؛ براى نمونه سردار رشید اسلام، عبدالحسین برونسى فرمانده تیپ 18 جوادالائمه علیه السلام كه در رشادت و ایثارگرى زبانزد بود، قصه شهادتش آن قدر برایش روشن بود كه به همرزم‏هایش گفته بود: «اگر من در فلان تاریخ و فلان جا شهید نشوم، به مسلمانى من شك كنید». یكى از همرزمان او مى‏گوید: چند روز قبل از عملیات بدر، توى چادر فرماندهى نشسته بودیم.... یك دفعه گفت: «اخوان! این عملیات، دیگه عملیات آخر منه...» پرسیدم: «حاجى! چى شده كه این روزها همه‏اش از شهادت حرف مى‏زنى؟»... گریه‏اش كمى آرام گرفت. ادامه داد: «مطمئنم توى این عملیات مهلتى را كه برام مقرر كردن تا روى این زمین خاكى زندگى كنم. تموم مى‏شه؛ باید برم.»

همچنین حاج قاسم میرحسینى جانشین فرمانده لشكر ثارالله كه قبل از عملیات كربلاى چهار رفقایش نگران این بودند كه آسیب نبیند، مى‏گفت: «نترسید. توى این عملیات شهید نمى‏شوم. حتى مجروح هم نمى‏شوم.» ولى در شب عملیات كربلاى پنج اشاره به پیشانى‏اش كرد و گفت: «تیر، این جاى من مى‏خورد و من شهید مى‏شوم»... و همان شد كه گفت.

ب. محكم و استوار و مبارز بودن

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «همانا دل هر مردى از ایشان (یاوران مهدى) از پاره‏هاى فولاد، محكم‏تر و استوارتر است. اگر به كوه‏ها بگذرند، كوه‏ها هم در هم فرو مى‏ریزند.

امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «راد مردانى كه قلوبشان سخت‏تر از سنگ، چون پاره‏هاى آهن است، بدون هیچ شك و تردیدى به ذات خداوند.

در این دو روایت، صفاتى مانند مقاوم بودن، مبارز بودن، ایمان قوى و.... وجود دارد كه دفاع مقدس الگوهاى خوبى در این زمینه معرفى مى‏كند. جاى جاى‏جبهه‏هاى جنگ، رزمنده‏ها حیدرگونه مى‏جنگیدند و خستگى به خود راه نمى‏دادند. خاطرات شهدا، پر است از نخوابیدن‏هاى متوالى و مبارزه‏هایى كه با قلم قابل وصف نیستند.

مولاى متقیان، امیرموءنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام مى‏فرماید: «یاوران مهدى شهادت را مى‏طلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا كشته شوند»

شهید خرازى ده‏ها بار مجروح مى‏شود و بنا به نقلى‏ بعد از 27 بار مجروحیت به شهادت مى‏رسد. نقل شده است كه به سبب یكى از مجروحیت‏هایش دكتر 45 روز به او استراحت داده بود و او را به خانه آورده بودند. هنوز عصر نشده بود كه گفت: «بابا! من حوصله‏ام سر رفته» گفتم: «چه كار كنم؟» گفت: «من را ببرید سپاه تا بچه‏ها را ببینم». بردمش، تا ساعت ده شب خبرى‏از او نشد. ساعت ده تلفن زد و گفت: «من اهوازم، بى‏زحمت داروهایم را بدهید یكى بیاورد.»

شهید مهدى باكرى در وصف پاسدار مى‏گوید: «پاسدار یعنى كسى كه كار كند و بجنگد؛ خسته نشود، نخوابد.» و واقعاً خودش هم همین‏طور بود. این‏ها همه نشانه‏هاى استوارى آنان بود و این استوارى و مقاومت و مجاهدت چقدر زیبا توسط شهدا در جاى جاى جبهه‏ها به نمایش گذاشته شد.

با توجه به این كه فرهنگ مهدویت با بیانى مختصر به معناى «زندگى مهدوى و امام زمان پسندانه» مى‏باشد، یكى از جلوه‏هاى زیباى این زندگى، واكنش مقابل ظلم و ظالمان مى‏باشد. این جلوه زیبا، در دوران جنگ تحمیلى، بیشتر ظهور یافت؛ چرا كه ملت ایران، مقابل زورگویى‏هاى استكبار جهانى و همچنین مقابل دست نشانده استكبار در منطقه، خیزش عظیمى انجام داد. آحاد ملت ایران بسیج شدند.

این خیزش، داراى یك پشتوانه بسیار قوى بود كه عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام كه در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبهه‏ها نمى‏شدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمى‏كردند

این خیزش، داراى یك پشتوانه بسیار قوى بود كه عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام كه در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبهه‏ها نمى‏شدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمى‏كردند و این چنین پاى در شط خون نمى‏گذاشتند. فرهنگ مهدویت به جبهه‏ها رونق مى‏بخشید و دفاع مقدس نیز با جلوه‏هاى متنوع خود، فرهنگ مهدویت را پربارتر و عمیق‏تر كرد.

ان‏شاءالله خداوند به ما و تمام منتظران واقعى‏توفیق عنایت فرماید تا با تأسى به سیره عملى شهدا كه یاران آخرالزمانى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف مى‏باشند، زمینه ظهور حضرتش را بیش از پیش فراهم كنیم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : سایت خبری انصار حزب الله