تبیان، دستیار زندگی
کویرها جاذبه های ناشناخته کشور ما هستند که در تمام دنیا اسم و رسم آنها به گوش می خورد اما کمتر گردشگر ایرانی را می توانید پیدا کنید که چمدانش را به مقصد یک سرزمین خشک و بی آب و علف ببندد و راهی کویرهای مرکزی ایران شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک پیشنهاد داغ برای تعطیلات پاییزی
جندق، آرمیده‌ كنار كویر


کویرها جاذبه های ناشناخته کشور ما هستند که در تمام دنیا اسم و رسم آنها به گوش می خورد اما کمتر گردشگر ایرانی را می توانید پیدا کنید که چمدانش را به مقصد یک سرزمین خشک و بی آب و علف ببندد و راهی کویرهای مرکزی ایران شود. حتی این روزها که تورهای کویرگردی زیادی به راه می افتد، باز هم نمی توان این ژانر از گردشگری را جزو پرطرفدارترین ژانرهای داخلی به حساب آورد.

اما اگر شما هم جزو گردشگران ماجراجویی هستید که برای سفرهای آخر هفته تان به دنبال یک مقصد متفاوت و جذاب می گردید، ما سفر به جندق را به شما پیشنهاد می کنیم.

جندق، آرمیده‌ كنار كویر

جندق از توابع شهرستان خور است که در 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد. برای سفر به جندق از 2مسیر می توانید راهی شوید: یك مسیر از سمت شاهرود است. كسانی كه از این مسیر سفر می‌ كنند 50 كیلومتر پس از مصر به جندق می ‌رسند و مسیر دیگر نیز از سوی نائین می گذرد و بیشتر كسانی كه از مناطق مركزی ایران قصد سفر به مناطق شمالی ‌تر را دارند از این راه سفر می‌ كنند. بنابراین اگر از سفر مشهد بر می گردید، می توانید سر راه مسیرتان را از شاهرود به جندق کج کنید و اگر از شمال کشور برمی گردید گزینه بهتر شما مسیر نائین است.

ریگ جن به مثلث برمودای ایران معروف است و به دلیل ویژگی های خاص و خطرناکی که دارد، به هیچ عنوان سفر تنهایی یا سفر با افراد کم تجربه به این منطقه پیشنهاد نمی شود

جندق از شمال به کویر بزرگ، از غرب به کویر ریگ جن و سلسله کوه های جندق، از جنوب به بیابان های اطراف خور و از شرق به حاشیه جنوبی دشت کویر محدود می شود. شهری كویری که آسمانش منجمان و علاقه ‌مندان به ستاره‌ ‌شناسی را به خود جذب می کند. به خصوص این روزها که هوا هنوز برای بیرون خوابی های شبانه مناسب است!

جندق، آرمیده‌ كنار كویر

جندق به معنی «حاشیه كویر و زمین صاف» است. در این شهر متوسط بارندگی كمتر از 100میلی‌ متر براورد می شود و این یعنی جندق همیشه با مشکل کم آبی رو به رو است. با این حال این شهر از محصولات كشاورزی بی ‌نصیب نیست. گندم و جو از مهم ‌ترین محصولاتی است كه در این منطقه پرورش پیدا می ‌كند و مشهور است كه زعفران این منطقه بهترین و با كیفیت ‌ترین زعفران ایران است.

در سفر به جندق فرصت دارید تا شترسواری را تجربه کنید. به جز این، حیات وحش جندق هم با كل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، كبك و تیهو و پاقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ جذابیت های خاصی به منطقه می دهد

بارش در جندق اگرچه ناچیز است اما در بخش‌ هایی از مناطق پیرامونی این شهر پوشش گیاهی خاصی وجود دارد و درختان و درختچه‌ هایی مقاومی مثل تاق، گز، روناس، اشنو، بادام كوهی، خارشتر، مارچوبه، شیرین بیان و... به چشم می خورند.

جندق در زمان های گذشته در مسیر شاه راه ارتباطی کاروان گذر جندق به بیدستان قرار داشته و کاروان هایی که از سمت جنوب ایران قصد عزیمت به ری و شمال کشور را داشته اند، قبل از عبور از دریای کویر در جندق اتراق می کردند.

جندق، آرمیده‌ كنار كویر

در سفر به جندق فرصت دارید تا شترسواری را تجربه کنید. به جز این، حیات وحش جندق هم با كل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، كبك و تیهو و پاقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ جذابیت های خاصی به منطقه می دهد.

جندق، آرمیده‌ كنار كویر

اگر سفر به جندق خیلی به مذاقتان خوش آمد، می توانید از همان جا برنامه سفر به ریگ جن را هم بچینید که در نزدیکی جندق قرار دارد و وجه ماجراجویانه سفرتان را به اوج می رساند. ریگ جن به مثلث برمودای ایران معروف است و به دلیل ویژگی های خاص و خطرناکی که دارد، به هیچ عنوان سفر تنهایی یا سفر با افراد کم تجربه به این منطقه پیشنهاد نمی شود.

جندق، آرمیده‌ كنار كویر
جندق، آرمیده‌ كنار كویر

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان