تبیان، دستیار زندگی
در این وانفسای آخرالزمانی که حفظ دین از نگاه داشتن آتش در کف دست نیز سخت‎تر است، کار مبلغ دین بسیار دشوارتر خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانیت در قاب شیشه ایی
روحانیت ,تلویزیون ,هنر

در این وانفسای آخرالزمانی که حفظ دین از نگاه داشتن آتش در کف دست نیز سخت‎تر است، کار مبلغ دین بسیار دشوارتر خواهد بود

نگاهی به برنامه‎‎های تلویزیون در سال‎‎های اخیر نشان می‎دهد که مدیران سازمان صدا و سیما به برنامه‎‎های گفت‎وگو محور اعم از سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حتی خبری و گاه سرگرمی و سریال‎‎ها توجه ویژه‎ای داشته‎اند و علاقه خاصی به این نوع از برنامه‎‎های مخاطب محور پیدا کرده‎اند. ماه مبارک رمضان امسال هم از این قاعده مستثنی نبود، تعدد برنامه‎‎های گفت‎وگومحور و سریال‎‎های مناسبتی و غیرمناسبتی در این ایام نشان از علقه مدیران شبکه‎‎های تلویزیون داشت.

با سریال‎‎های مناسبتی و اتفاقا در بسیاری مواقع بی‎تناسب کاری نداریم که مجالی دیگر می‎خواهد و مقالی دیگر. در کنار هیاهوی ارواح و شیاطین سریالی ماه مبارک رمضان امسال، بر پشت بام شبکه دو سیما، گروهی سر بر آسمان بلند کرده و برنامه‎ای ساختند که با آن شب‎‎های ماه مبارک رمضان در گروه معارف این شبکه، رنگ و بوی آسمانی به خود گرفت و روشن شد.

«شب‎‎های روشن» نام برنامه‎ای جُنگ مانند بود که در سری برنامه‎‎های گفت‎وگومحور تلویزیون قرار می‎گرفت و مانند دیگر برنامه‎‎های این‎چنینی مجری‎ای داشت و کارشناسی و بعضا همراه و هم‎قدمی از مردم و مهمانان برنامه. زمان نامناسب و شب‎‎های نه چندان روشن برنامه‎‎های متعدد تلویزیونی، فرصت خوبی برای رخ‎نمایی «شب‎‎های روشن» نگذاشته بود، ولی با گذشت چند شب اندک اندک این برنامه هم مخاطبان خود را پیدا کرد و سری در میان سر‎ها بلند کرد و رویی نشان داد.

نگارنده خود توفیق داشت گوشه‎ای از پشت بام شب‎های روشن بایستد و نظاره‎گر تلاش و دست‎اندرکاران برنامه باشد، ولی این همراهی دلیلی بر نگارش این یادداشت نبوده و نیست. این یادداشت عرض احترامی است به دوست عزیزی که شجاعانه فضای جدیدی در عرصه تولید برنامه‎‎های دینیِ گفت‎وگومحور همراه با کارشناس روحانی گشود. حجت‎الاسلام زائری در طی این سال‎‎های اخیر نشان داده است که هم فضای رسانه را خوب می‎شناسد و هم آشنا به شأن و جایگاه روحانیت است، همچنین می‎داند چگونه با شجاعت تبلیغ دین را با ابزار نوین ارتباطی درآمیزد و مخاطب خود را جذب مفاهیم والای تبلیغی خود کند.

از میان صفت‎‎های مختلفی که می‎شد برای جناب دکتر زائری به‎کار برد شجاعت را بیشتر پسندیدم، چراکه تنها خلاقیت و هوش و کاربلدی و آشنایی ایشان به فنون رسانه‎ای نیست که اسباب ایجاد فضا‎های جدید می‎شود. تهور و شجاعت در آزمودن شیوه‎‎های نوین، گردنه‎ای است که هرکسی را توان گذشتن از آن نیست. شکی نیست عبور از چنین گذرگاهی لغزش‎‎هایی را نیز به‎همراه دارد، چنان‎که خود نگارنده نیز گاه زبان تند و تیز نقد بر آقای زائری عزیز گشوده‎ و شاید خوانندگان محترم هفته‎نامه پنجره نیز به‎خاطر بیاورند که چنین بوده است. اما همین منتقد خود شاهد بوده است که جناب زائری بسیار بیشتر از دیگران شجاعت قبول اشتباهات خود و تحمل انتقادات دیگران را دارد.

در این وانفسای آخرالزمانی که حفظ دین از نگاه داشتن آتش در کف دست نیز سخت‎تر است، کار مبلغ دین بسیار دشوارتر خواهد بود. در آشفته بازار مکاره دنیای آخرالزمان که جنجال رسانه‎‎های شهوت و قدرت گوش عابران دنیا را پر کرده است؛ شیوه تبلیغ و ترویج مفاهیم و شعائر الهی بسیار خطیر و مهم‎تر از هر زمان دیگری خواهد بود. چنان‎که در رقابت میان شبکه‎‎های تلویزیونی خودمان با دنیای شهرفرنگ‎‎های ماهواره‎ای و اینترنتی؛ گاه دیده می‎شود که برنامه‎سازان محترم صدا و سیما هرچند سعی و تلاش خود را برای ساختن برنامه‎ای مناسب خرج می‎کنند، ولی در عمل در ورطه تقلید و شبیه‎سازی شبکه‎‎های رنگارنگ ماهواره‎ای می‎افتند و گاه کفه ترازوی اجناس بنجل وارداتی را سنگین می‎کنند. تولید برنامه دینی در این شرایط چنان سخت می‎نماید که سازندگان این نوع برنامه‎‎ها ساده‎ترین راه را برمی‎گزینند: برنامه‎ای روحانی‎محور.

حضور روحانیت در برنامه‎‎های تلویزیونی اتفاق بزرگی بود که بعد از انقلاب با زیرکی و شجاعت حجت‎الاسلام قرائتی رقم خورد و این بزرگ هنوز هم پرچمدار شیوه خاصی از برنامه‎سازی دینی در تلویزیون مانده است. شیوه‎ای که در سال‎‎های بعد توسط حجت‎الاسلام راستگو برای کودکان ادامه یافت، ولی علی‎رغم همه شیوایی و زیبایی برنامه‎‎های جناب راستگو، بعد از مدت‎‎ها آهسته آهسته به کنج عزلت شبکه‎‎های معارفی سیما فرستاده شد. در باقی موارد به‎جز چند مورد کوتاه و استثناء معمول حضور بزرگواران روحانی در شبکه‎‎های تلویزیونی یکسان و شبیه به هم و بر اساس همان قاعده کارشناس دینی شکل گرفت.

جناب دکتر زائری امسال بر پشت بام برنامه‎سازی شبکه دو، شب‎‎های برنامه‎سازی دینی روحانی‎محور را روشن کرد. حضور پرشور و هیجان آقای زائری در این برنامه نیز اتفاقی بود که موجب جابه‎جایی خطوط قرمز فرضی و خود ساخته در تولید برنامه‎‎های روحانی‎محور شد. روند تولید برنامه‎‎های دینی در شبکه‎‎های گوناگون تلویزیونی چنان است که حتی روحانی‎ای مردمی از جنس حجت‎الاسلام والمسلمین طباطبایی نیز باید در قالب از پیش ساخته‎ای قرار بگیرد و بدون در نظر گرفتن قابلیت‎‎های فراوان رسانه‎ای چون تلویزیون، مانند دیگر بزرگواران هم لباس خود بر صندلی وعظ و خطابه بنشیند و سخن بگوید. کسی منکر ویژگی‎‎های منحصر به فرد منبر نیست و اتفاقا منبر به‎عنوان تنها رسانه رو در رو از بالاترین قابلیت‎‎های رسانه‎ای برخوردار است. نکته این‎جاست که وقتی فضای رسانه از منبر رو در رو به هر رسانه دیگری اعم از مکتوب و دیداری و شنیداری و حتی مجازی کشیده می‎شود، باید ملاحظات خاص رسانه میزبان را نیز در نظر گرفت. متأسفانه در تولید برنامه‎‎های تلویزیونی این قاعده لحاظ نمی‎شود و برنامه‎سازان گاه تحت عنوان «شأن و جایگاه روحانیت» موقعیتی را برای روحانی برنامه می‎سازند که دور از زندگی واقعی این بزرگواران است.

بسیاری از بزرگوارانِ روحانیِ کارشناسِ برنامه‎‎های دینیِ تلویزیون، در زندگی عادی خود، با مردم نشست و برخاست دارند و حشر و نشرشان با همین عزیزانی است که ممکن است نزدیک شدن به آن‎‎ها از طرف برنامه‎سازان و مدیران رسانه ملی کسر‎شان محسوب شود. آقای زائری در برنامه شب‎‎های روشن این قالب را شکست. در این برنامه بدون این‎که به‎جایگاه روحانیت خدشه‎ای وارد شود یا روحانی برنامه برای نشان دادن مردمی بودن خود مجبور به بازی‎‎های متداول جنگ‎‎های تلویزیونی شود، در میان مردم بود. روحانی شب‎‎های روشن - که انصافا بخش زیادی از این فضاسازی مدیون ذوق و شوق پیام ابراهیم‎پور و همراهی و همیاری رسالت بوذری تهیه‎کننده و مجری برنامه بود - با مردم خندید، با مردم گریست، حرف زد و شنید. آقای زائری در شب‎‎های روشن خودش بود. همو که بی‎مقدمه کنار بچه‎‎های بازیگوش پشت‎بام نشست و همو که ناگهان عبا از دوش برداشت و به میان مردم و رفت و شب شهادت مولی‎الموحدین (علیه‎السلام) را این‎گونه روضه‎خوانی کرد.

به احترام این شجاعت و آگاهی تمام قد می‎ایستم و این یادداشت را به‎عنوان عضو کوچکی از جامعه روحانیت تقدیمش می‎کنم


پی‎نوشت

* نام کتابی است که در شرح حال مرحوم حاج آخوند ملا عباس تربتی توسط حسینعلی راشد نوشته شده است. این کتاب به شیوه زندگی و روش تبلیغ مردمی جناب آخوند ملاعباس تربتی می‎پردازد به گزارش جهان، مهدی خداجویان در پنجره نوشت: