تبیان، دستیار زندگی
پیامک هم به عنوان رسانه می تواند نقش قابل توجهی در جنگ نرم داشته باشد، رسانه ای که مروزه در همه جای جهان از جمله ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما اینکه نقش ان در جنگ نرم چه می تواند باشد؟ این موضوع را در ادامه متن بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربرد پیامک در مقابله باجنگ نرم


پیامک هم به عنوان رسانه می تواند نقش قابل توجهی در جنگ نرم داشته باشد، رسانه ای که مروزه در همه جای جهان از جمله ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما اینکه نقش ان در جنگ نرم چه می تواند باشد؟ این موضوع را در ادامه متن بخوانید.

ویژگی جنگ نرم

جنگ نرم، روش جدید مبارزه آمریکا و غرب

آمریکا و غرب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انواع روشها را برای ساقط کردن انقلاب یا به تسلیم کشاندن آن به کار گرفتند. نمونه‌هایی از آن، حادثه طبس، ترورهای کور (به کمک منافقین)، تحریمهای متعدد و مخصوصا جنگ هشت ساله بود که با همکاری 58 کشور به انقلاب تحمیل شد. نتیجه تمام این تلاشها تنومند شدن نهال انقلاب و شکست دشمنان بود، و توان رویارویی انقلاب اسلامی در جنگ سخت برای آنان به اثبات رسید. لذا دشمنان مجددا حاضر به تجربه جنگی از نوع سخت نبوده و تمام تلاش خود را در به راه انداختن جنگ نرم با استفاده از عوامل داخلی (از قبیل فتنه 88)، فن آوری اطلاعات، شبکه‌های ارتباطی (از قبیل ماهواره و اینترنت) و ... به کار گرفتند.

تهاجم فرهنگی غرب، با استفاده از شبکه‌های ارتباطی مدرن که فواصل جغرافیایی بین ملتها و فرهنگها را حذف کرده است، ارزشهای اسلامی و عقیدتی ما را هدف قرار داده و در صدد است ما را از عقاید اسلامی خود بیگانه کرده و ارزشهای اعتقادی ما را با عقاید مادی و تفکرات ضد اسلامی جایگزین کند.

مقابله با جنگ نرم

تاکنون در مورد جنگ نرم و خطرات آن اظهارنظرهای مختلفی شده و در این باره اندیشمندان زیادی نظر داده و روزنامه‌ها و مجلات گوناگونی مطلب نوشته‌اند. امام خامنه‌ای حفظه الله در رابطه با جنگ نرم و وظایف افراد در تاریخ 6/4/88 فرمودند: "امروز ‏جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است، لیکن جنگ نرم ... در جنگ نرم، چه کسانى باید میدان ‏بیایند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرى‏اند. یعنى شما افسران جوانِ جبهه‏ى مقابله‏ى با جنگ نرمید ... خود شماها باید در مجامع اصلى‏تان، فکرى‏تان، در اتاقهای فکرتان ‏بنشینید، راهکارها را پیدا کنید؛ لیکن هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامى و ‏جمهورى اسلامى است در مقابله‏ى با یک حرکت همه‏جانبه‏ى متکى به زور و تزویر و پول و ‏امکانات عظیم پیشرفته‏ى علمىِ رسانه‏اى. باید با این جریان شیطانىِ خطرناک مقابله شود."

تهاجم فرهنگی غرب، با استفاده از شبکه‌های ارتباطی مدرن که فواصل جغرافیایی بین ملتها و فرهنگها را حذف کرده است، ارزشهای اسلامی و عقیدتی ما را هدف قرار داده و در صدد است ما را از عقاید اسلامی خود بیگانه کرده و ارزشهای اعتقادی ما را با عقاید مادی و تفکرات ضد اسلامی جایگزین کند

با توجه به اهمیت موضوع و ارتباط آن با فرهنگ جامعه و حیات انقلاب، هر مسلمان ایرانی وظیفه دارد با بکارگیری تمام توان خود و با استفاده از تکنولوژیهای نوظهور و شبکه‌های ارتباطی مختلف اعم از اینترنت و وب سایت، وبلاگ، تلفن همراه و پیامک، و ... به دفاع همه جانبه و آگاهانه از اعتقادات اسلامی خویش برخیزد.

پیامک، ابزاری مناسب در مقابله با جنگ نرم

در كشور ما، كارهای بزرگی در راستای نشر حقایق دینی با در اختیار گرفتن تكنولوژیهای جدید انجام گرفته است، اما درصد اندکی از جوانان و مردم، با رسانه‌های متعارف تبلیغ دین (از قبیل منبر، کتاب، اینترنت و ...) ارتباط دارند، از طرفی تقریبا همه آنها همیشه یک تلفن همراه را با خود حمل می‌کنند که از خواندن هیچ پیامک ارسالی به آن چشم پوشی نمی‌نمایند، زیرا اینکار بر خلاف کتابخوانی و امثال آن مستلزم صرف وقت قابل اعتنا یا هزینه آنچنانی و قرار گرفتن در شرایط ویژه نیست، با این اوصاف چرا نباید کسانی که دغدغه دین دارند از این ظرفیت عظیم رسانه‌ای به نفع تبلیغ دین و نشر تعالیم الهی بهره بگیرند؟! به نظر می‌رسد آن اندازه که اهل باطل برای پیشبرد اهداف شوم خود، این رسانه سهل الوصول را به خدمت گرفته‌اند، اهل حق به همان اندازه از آن غافل مانده‌اند، از این رو انتظار می‌رود رهروان صراط مستقیم در این عرصه نیز با رویکردی مناسب به جهادی خستگی ناپذیر همت گمارند.

باز کردن قفل خودروها با پیامک

به دلیل محدودیت بزرگ پیامک در انتقال مطالب حجیم (که در جای خود مزیت نیز محسوب می‌شود)، تاکنون این رسانه کمتر در ردیف تکنولوژیها و ابزارهای تبلیغ دین و نشر معارف، قرار گرفته و به آن کم توجهی شده است. غافل از اینکه این ابزار ارتباطی دارای ویژگیهایی است که سایر ابزارهای ارتباطی فاقد آن هستند و جای آن دارد که پیامک به عنوان یک ابزار مناسب تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد.

مزایا و قابلیتهای پیامک عبارتند از:

1. عدم محدودیت زمانی(برای مطالعه): برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، جلسات سخنرانی و ... افراد باید در ساعت مشخصی، حضور به هم رسانند. در حالیکه مطالعه پیامک هیچ محدودیت زمانی خاصی ندارد و در اغلب حالات به محض دریافت، قابل مطالعه است. تلفن همراه بر خلاف سایر ابزارها، همیشه روشن و آماده دریافت پیامک است.

2.عدم محدودیت مکانی: مخاطبان پیامک می‌توانند در هر جایی از کشور بوده و هیچ محدودیت مکانی خاصی نداشته باشند. اغلب رسانه‌ها فاقد چنین قابلیتی هستند. مسافرت، اشتغال زیاد، بیماری و وضعیت جسمی، جنسیت، وضعیت آب و هوایی، فقر مادی، محدودیتها و شرایط فرهنگی و ... هیچ مزاحمتی برای دریافت و مطالعه پیامک ندارند.

3. عدم چشم پوشی از مطالعه: چون مطالعه پیامک نیازمند هیچ هزینه و شرط خاصی نیست و به سادگی امکان پذیر است، کسی از مطالعه آن چشم پوشی نمی‌کند.

4. عدم نیاز به برنامه ریزی: استفاده مداوم از CDهای نرم‌افزاری و  چند رسانه‌ای، کتاب، وب سایت، وبلاگ و ... نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق شخصی و وقت فراغت است در حالیکه معمولا برای مطالعه پیامک دریافتی هیچگونه برنامه ریزی قبلی نیاز نیست.

5. رواج استفاده از پیامک: سرانه مطالعه کتاب در جامعه، بسیار کم است و کارهائیکه در قالب کتاب، CD و ... ارائه می‌شود مخاطبان معدودی دارد، ولی استفاده از پیامک به مراتب رایجتر از کتاب و سایر رسانه‌هاست.

به دلیل محدودیت بزرگ پیامک در انتقال مطالب حجیم (که در جای خود مزیت نیز محسوب می‌شود)، تاکنون این رسانه کمتر در ردیف تکنولوژیها و ابزارهای تبلیغ دین و نشر معارف، قرار گرفته و به آن کم توجهی شده است. غافل از اینکه این ابزار ارتباطی دارای ویژگیهایی است که سایر ابزارهای ارتباطی فاقد آن هستند و جای آن دارد که پیامک به عنوان یک ابزار مناسب تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد

6. عدم نیاز به تبلیغات: برای اینکه رسانه‌هایی نظیر کتاب، CD و ... در اختیار مخاطبین قرار گیرد، نیازمند تبلیغات متنوع و کار فرهنگی و سرمایه گذاری هستیم. در حالیکه پیامک، خود به استقبال مخاطب رفته و پس از قرار گرفتن در تلفن همراه وی، وجود خود را با آهنگ دلخواه به اطلاع می‌رساند و او را ترغیب به مطالعه می‌کند.

7. امکان گزینش مخاطب: در اغلب رسانه‌ها امکان محدود کردن دامنه‌ای که مخاطبین از آن انتخاب می‌شوند، وجود ندارد. به عنوان مثال کتابی که چاپ می‌شود، به هیچ وجه نمی‌توان آن را فقط در دسترس گروه سنی خاصی قرار داد. در چنین رسانه‌هایی در شکل بیان مطالب باید محدودیتهایی لحاظ شود. تنها در پیامک است که امکان گزینش مخاطب وجود دارد، و لذا شکل بیان می‌تواند تخصصی‌تر و با محدودیت کمتر باشد.

8.  زمان مصرف کوتاه: پیامک نسبت به اغلب رسانه‌ها دارای زمان مصرف کوتاهتری است و محتوای آن به سرعت به مخاطبین منتقل می‌شود.

9. عدم نیاز به هزینه اولیه انتشار و مجوز قانونی: غالب رسانه‌ها از قبیل کتاب، CD و ... نیازمند هزینه اولیه انتشار و مجوز قانونی هستند ولی در حال حاضر پیامک چنین محدودیتهایی را ندارد.

10.انتشار مجدد با هزینه کم: مخاطبان پیامک خود می‌توانند به سادگی ارسال کننده آن به دیگران باشند و شبکه ارتباطی تشکیل شده را به سرعت گسترش دهند.

11. هزینه تهیه: مخاطبین اغلب رسانه‌ها برای تهیه آن باید هزینه پرداخت کنند، دریافت کننده پیامک هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

12.ارتباط دو طرفه: بر خلاف اغلب رسانه‌ها، امکان ارتباط دو طرفه و پرسش و پاسخ بین طرفین ارتباط در پیامک امکان پذیر است.

خوانندگان عزیز توجه داشته باشند که هدف از مقایسه پیامک و دیگر رسانه‌ها، القای این مطلب نیست که پیامک جایگزین مناسبی برای سایر رسانه‌ها است. هر رسانه‌ای دارای قابلیتها و ویژگیهایی است که دیگر رسانه‌ها و از جمله پیامک فاقد آن هستند.

در كشور ما، كارهای بزرگی در راستای نشر حقایق دینی با در اختیار گرفتن تكنولوژیهای جدید انجام گرفته است، اما درصد اندکی از جوانان و مردم، با رسانه‌های متعارف تبلیغ دین (از قبیل منبر، کتاب، اینترنت و ...) ارتباط دارند، از طرفی تقریبا همه آنها همیشه یک تلفن همراه را با خود حمل می‌کنند که از خواندن هیچ پیامک ارسالی به آن چشم پوشی نمی‌نمایند

تکلیف افسران مقابله با جنگ نرم

متولیان امور فرهنگی، طلاب، بسیجیان و تمام کسانیکه می‌خواهند در عرصه جنگ نرم با لبیک به خواسته‌های رهبر معظم انقلاب نقشی ایفا نمایند، می‌توانند با تشکیل گروه‌های تخصصی در حوزه‌های معارف دینی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، جریانات سیاسی و اجتماعی و ... رهنمودهای لازم را از طریق پیامک در دسترس مخاطبان خویش قرار دهند.

جهت روشن‌تر شدن مطلب چند نمونه از گروه‌های تخصصی که می‌توانند در عرصه جنگ نرم با استفاده از پیامک فعالیت نمایند، بیان می‌شود.

·  بسیج خواهران یک شهر می‌تواند با تشکیل چند گروه تخصصی، خانمهای خانه‌دار را در زمینه‌های پوشش و حجاب، حفظ بنیان خانواده، عرفانهای کاذب، فساد و فحشاء و ... از طریق پیامک راهنمایی نماید.

·  گروهی از طلاب می‌توانند در موضوع روابط دختر و پسر، فعالیت نموده و با در اختیار گرفتن شماره تلفنهای همراه دانش آموزان یک یا چند دبیرستان رهنمودهای لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

· گروهی از دانشجویان متعهد، می‌توانند با در اختیار گرفتن شماره همراه برخی والدین دانش‌آموزان، آنها را از زمینه‌های انحراف موجود در جامعه از قبیل مواد مخدر، CDهای مستهجن، شبکه‌های ماهواره‌ای و ... آگاه نمایند.

· ادارات، سازمانها و شرکتهای خصوصی می‌توانند برای انتقال مطالب دینی و اعتقادی به کارمندان خود، به خوبی از پیامک استفاده نمایند.

·  اعضای فعال مسجد یک روستا، می‌توانند مستمرا اهالی روستا را از مفاسد و مضرات ماهواره، از طریق پیامک آگاه نمایند.

·  ...

علی‌صفر فاطمی، محمدحسین محمودی

بخش ارتباطات تبیان