تبیان، دستیار زندگی
رفاه نسل آینده بستگی به فداکاری های نسل کنونی دارد. در حقیقت تامین آسایش و رفاه فرزندان بدون فداکاری میسر نیست. اگر بخواهیم از نظر فردی این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم خوشبختی بچه ها بستگی به فداکاری و از خود گذشتگی والدین آنان دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسیه داده نمی شود ،حتی به شما


رفاه نسل آینده بستگی به فداکاری های نسل کنونی دارد. در حقیقت تامین آسایش و رفاه فرزندان بدون فداکاری میسر نیست. اگر بخواهیم از نظر فردی این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم خوشبختی بچه ها بستگی به فداکاری و از خود گذشتگی والدین آنان دارد.....

صرفه جویی

در طبیعت نوعی عنکبوت وجود دارد که بعد از تخمگذاری در پوست درخت، با تنیدن تار بر تخم های بی شمارش آنان را پوشانده از انظار پنهان نگه می دارد. پس از مدتی بچه عنکبوت ها از تخم بیرون آمده عنکبوت مادر بی آنکه کوچک ترین گرایشی برای آسایش خود داشته باشد در پی یافتن غذای بچه هایش تکاپو می کند، کاری که همه حیوانات و حشرات انجام می دهند.

این عنکبوت این کار را تا زمانی که بچه عنکبوت ها رشد کرده و خود در پی شکار رفته ، انجام می دهند. شگفت آور اینکه ، نوع دیگری عنکبوت است که پس از اینکه بچه هایش از تخم بیرون آمدند، بدن خود را به عنوان غذا به خورد آنان می دهد. این موضوع تا اندازه ای باور نکردنی است، اما بدن مادر از لحاظ غذائی ماده ای مقوی برای بچه عنکبوت هاست.

نکته تکان دهنده این است که ادامه زندگی بچه عنکبوت ها بستگی به جانبازی و مرگ مادر دارد، یعنی مادر باید فنا شود تا بچه ها به زندگی ادامه دهند.

آری، رفاه نسل آینده بستگی به فداکاری های نسل کنونی دارد. در حقیقت تامین آسایش و رفاه فرزندان بدون فداکاری میسر نیست. اگر بخواهیم از نظر فردی این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم خوشبختی بچه ها بستگی به فداکاری و از خود گذشتگی والدین آنان دارد. رنج های یک نسل باعث رشد و رفاه نسل دیگر می شود. به موازات آن والدین غیر مسئول و تن پرور، مسیری پر از نکبت و بدبختی در مقابل فرزندشان قرار می دهند.

آینده و خوشبختی فرزندان ما ، چیزی نیست که بتوان آنرا به صورت نسیه ای تهیه کرد بلکه باید برای آن هزینه پرداخت نمود و هزینه ی آن گذشت و فداکاری است.

خانواده های موفق کسانی هستند که والدین آنان بجای اینکه به فکر آسایش خود باشند، برای آسایش و رفاه فرزندان فداکاری و از خودگذشتگی کرده اند. هیچ چیز در زندگی رایگان بدست نمی آید و هیچ رویدادی تصادفی نیست هر چه بیشتر حفر کنید، گودال عمیق تری بوجود می آید و هر چه گودال عمیق تر باشد، آب چاه بیشتری خواهید داشت. نسل های فداکار چراغ تابناک مسیر تاریخند، پرتوی که از عزم راسخ آنان برای ایجاد ملتی مرفه و خوشبخت و زندگی نوین حکایت می کند.

صرفه جویی

از آنجا که ما در زمانی زندگی می کنیم که جامعه ما نیازمند سخت کوشی مستمر است، لذا بایستی بار دیگر روحیه فداکاری و  جهاد گری گذشته را در خود بیدار کنیم. اگر فداکاری را به مفهوم از خود گذشتگی یک نسل برای رفاه نسل آینده بدانیم پس لازم است هرنسل برای ایجاد آینده ای مطلوب تر فداکاری کند. طفل میوه درختی را که پدر بزرگش کاشته است می چیند.

فداکاری زمانی مقدور است که شما در کنارخود اندیشی ، به دیگران هم فکر کنید. در هر ارتباطی منافع دیگران را در نظر بگیرید خصوصا وقتی این ارتباط برای شما منافعی دارد.

رشته هر صمیمیت عمیقی با تنها به منافع خود فکر کردن گسسته می شود و مسلما خودخواهی مانع صمیمیت است. کسی که از همه متوقع است و می خواهد همه برایش کار کنند و کسی که انتظارات فراوان دارد بی آنکه خودش هیچ انتظاری را برآورد و توجهی به آن نکند.عملا سعی دارد رشته های ارتباطی خود را بگسلد. اگر قصد دارید محصولی را تولید کنید و بفروشید، چه هنگام تولید و چه هنگام فروش، منافع شخص مقابل را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن منافع دیگران، خود به خود در خواستهای شما محدود می شود مگر آنکه در قبال آنچه انجام می دهند، خودتان کاری کنید.

هیچ چیز در زندگی رایگان بدست نمی آید و هیچ رویدادی تصادفی نیست هر چه بیشتر حفر کنید، گودال عمیق تری بوجود می آید و هر چه گودال عمیق تر باشد، آب چاه بیشتری خواهید داشت. نسل های فداکار چراغ تابناک مسیر تاریخند، پرتوی که از عزم راسخ آنان برای ایجاد ملتی مرفه و خوشبخت و زندگی نوین حکایت می کند

اگر تخم گیاه از پوسیدگی و فروپاشی خود در خاک خودداری کند مثل این است که از ثمر دادن امتناع کند. خودداری از چنین فداکاری مانع از به حاصل رسیدن مقادیر زیادی میوه خواهد شد. اصل موضوع کاملا واضح است اگر یک نسل خود را فدا کند، نسل بعدی می تواند محصول ارزنده ای درو کند.

برای آینده فداکاری کنید و برای بهبود جامعه فردی از خود گذشته باشید. که این کار شیوه ارزشمند کردن زندگی است.  

فرآوری :نوریه نوچمنی
بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع:

سنگ فرش هر خیابان از طلاست.

صمیمیت، تاثیرگذاری و نفوذ در 10 دقیقه.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.