تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان راهنمایی غیرانتفاعی معلم به راهنمایی سرکار خانم فاطمه رشیدی در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی موسسه تبیان حضور داشتند، که شرح این حضور را در زیر مشاهده می‌کنید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی معلم

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی معلم

پژوهشگران نوجوان راهنمایی غیرانتفاعی معلم به راهنمایی سرکار خانم فاطمه رشیدی در این دوره از جشنواره پروژه‌های دانش آموزی موسسه تبیان حضور داشتند، که شرح این حضور را در زیر مشاهده می‌کنید.

غرفه

«ساخت فلاسک دست ساز» موضوع پروژه خانم‌ها فاطمه طاهری، سوده مکارم و ساناز حمیدی به راهنمایی سرکار خانم فاطمه املح بود. در این پژوهش آمده است که :

«انتقال گرما به سه روش صورت می‌گیرد، که عبارتند از : همرفت، تابش و رسانایی

فلاسک ظرفی است که مایعات یا گازها را گرم یا سرد نگه می‌دارد. این ظرف ترموس یا فلاسک دوئر نامیده می‌شود. فلاسک از یک بطری دو جداره ساخته شده است. هوایی که در فضای بین دو دیواره وجود دارد با پمپ بیرون کشیده می‌شود تا خلأ در فلاسک به وجود آید.

عایق کاری در فلاسک باعث می‌شود که انتقال جریان گرما از جسم گرم (فلاسک) به جسم سرد کندتر شود. فلز آلومینیوم، فلزی سبک و رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته به شمار می‌رود و چون آلومینیوم سطح سیقلی و صافی دارد، باعث می‌شود که نور را منعکس کند و نگذارد که گرما وارد فلاسک شود.

با آزمایش‌های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت فلاسکی خوب باید هر سه عامل انتقال گرما را در نظر گرفت، به همین دلیل ما برای اعمال نکردن همرفت از خلاء و پشم شیشه استفاده کردیم و برای جلوگیری از اعمال رسانایی و تابش از آلومینیوم استفاده کردیم و توانستیم به مقدار قابل توجه‌ای آب را درون ظرف گرم‌تر نگه داریم.

برای مشاهده مراحل انجام و نتایج آزمایش‌های صورت گرفته، می‌توانید فایل مرتبط با این پژوهش را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی معلم

خانم‌ها معصومه سراجی، فاطمه محمدیان و هانیه هاشمی با راهنمایی سرکار خانم فاطمه املح بر روی موضوع «ماشین بادکنکی» پژوهشی انجام داده بودند، که نتایج آن را در غرفه این راهنمایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

به گفته این پژوهشگران :

«ما در این پروژه تمام سعی خود را کردیم تا بتوانیم با استفاده از وسایل غیرضروری و نیروی محرکه باد که از درون بادکنک خارج می‌شود، ماشین‌هایی بسازیم. این ماشین‌ها در زمینه‌های مختلف و دوران‌های مختلف زندگی هر یک برای انجام دادن کاری به ما کمک می‌کنند. این گونه ماشین‌ها به راحتی قابل ساخت هستند و هزینه بسیار کم و مدت زمان کمی را به خود اختصاص می‌دهند.

البته ما در این پروژه توانستیم 3 نوع از این گونه ماشین‌ها را بسازیم که عبارتند از : ماشین‌های مسابقه، ماشین‌های حامل و ماشین‌های نظافت چی.

ما در این پروژه برای اینکه بتوانیم یک ماشین بادکنکی بسازیم، از مواد مختلفی استفاده کردیم که اغلب آنها سبک بودند تا بر سرعت ماشین‌ها بیفزایند، که عبارت بودند از : انواع بادکنک‌ها، انواع چرخ‌ها، یونولیت و... . برای حرکت ماشین به ایجاد نیروی محرکه احتیاج داشتیم و به همین دلیل از بادکنک‌هایی با اشکال مختلف استفاده کرده و برای این که نیروی محرکه کافی داشته باشیم از نی استفاده کرده تا باد درون بادکنک بهتر خالی شده و به حرکت ماشین ما کمک کند.

ما پس از انجام آزمایش‌های متعدد بر روی ماشین‌های مختلفی که ساختیم به نتایج زیر رسیدیم :

• اگر چرخ‌های جلویی کوچک‌تر از چرخ‌های عقب باشند، سرعت ماشین بیشتر می‌شود.

• نوع بادکنک مورد استفاده بهتر است گرد و معمولی باشد.

• جرم تمام نقاط ماشین یکسان باشد.

• سر ماشین بهتر است که نوک تیز باشد.

• جرم کلی ماشین سبک باشد.

• مکان خارج شدن باد بادکنک نه تنگ باشد و نه گشاد که باد بتواند به راحتی از بادکنک خارج شود.

و هم چنین این ماشین می‌تواند راه توسعه و پیشرفت در صنعت ماشین سازی، برای کشور شود. می‌توان به این نتیجه رسید که انرژی‌های تجدید پذیر با صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند.»

دستاوردهای پژوهشگران راهنمایی معلم

خانم‌ها فاطمه مجاهدی، فاطمه طیب نیا و محدثه عبداله خانی، یکی دیگر از گرو‌ه‌های پژوهشی این مدرسه بودند که آنها نیز بر روی موضوع «ماشین بادکنکی» تحقیقاتی را انجام داده بودند. در این پژوهش آمده است :

پروژه ما از آنجایی شروع شد که ما هدف خود را ماشین بادکنکی قرار دادیم. ماشین ما انرژی خود را از باد به وسیله بادکنکی که درون ماشین قرار دارد تامین می‌کند. نکته‌ای که ما به آن توجه داشتیم و بسیار حائز اهمیت است؛ این است که ماشین باید با توجه به اصول و قوانین فیزیکی، سرعت زیادی داشته باشد و هم چنین مسافت بیشتری را طی کند و اصطکاک کمتری نیز داشته باشد و زمان کمتری در حین انجام کار صرف شود، که ما با توجه به همه قوانین، ماشینی اصولی ساختیم.

نکته دیگر این است که همه وسایلی که در ساخت ماشین ما به کار رفته است، از محصولات بازیافتی بوده است و کمک زیادی به محیط زیست کرده است. امید است توانسته باشیم پنجره‌ای کوچک به سوی جهان علم و دانش گشوده باشیم.

ما از این پروژه نتیجه گرفتیم برای ساخت ماشین بادکنکی که با سرعت قابل قبول و مقدار مسافت بالا توسط ماشین طی کند باید به عواملی توجه کنیم، از جمله جنس مواد سازنده ماشین که هر چه این مواد سبکتر باشند، عامل سرعت ماشین می‌شود. هم چنین اصطکاک چرخ‌های ماشین با سطح زمین، از عوامل قابل توجهی است که باید به آن اهمیت داد.

این نکته در حرکت ماشین بسیار مهم است که هر چه سطح صاف‌تر و بدون پستی و بلندی و دارای شیب بیشتری باشد، به دلیل این که در شیب زیاد نیروی جاذبه نیز عاملی است که سبب حرکت بهتر و سرعت بالای ماشین می‌شود، زیرا در این حالت نیروی جاذبه و حرکتی که ماشین انجام می‌دهد در یک جهت است.»

سمینار

«آبرسانی قطره‌ای» موضوع سمینار ارائه شده توسط خانم‌ها فاطمه نفر، فاطمه نادری و زهرا کلباسی به راهنمایی سرکار خانم سمانه میرعابدینی بود. شما می‌توانید گزارش کار این پژوهشگران را از اینجا دانلود نمائید.

همچنین خانم‌ها زینب مجابی، مبینا خلیلی، فاطمه صدیقی و محیا قنبری به راهنمایی سرکار خانم فرانک نوروزی نیز در باره «تاثیر خرافات بر مثلث برمودا» سمیناری را برای بازدیدکنندگان ارائه دادند. سوالاتی که این پژوهشگران با انجام این پژوهش درصدد پاسخگویی به آنها بودند عبارتند از :

• تاثیر مثلث برمودا بر خرافات در میان مردم چیست؟

• مثلث برمودا چیست؟

• خرافات چیست؟

• مثلث برمودا در کجا واقع شده است؟

اگر علاقه‌مند به یافتن جواب، سوال‌های فوق هستید، می‌توانید این پژوهش را از اینجا دانلود نمائید.

نتیجه پژوهش این دانش آموزان را نیز می توانید از اینجا دانلود نمائید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی