تبیان، دستیار زندگی
علم ثابت کرده که بعضی از مواد غذایی قدرت مقابله با سرطان را دارا می‌باشند. در حالی که بعضی دیگر می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری مهلک را بالا ببرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها


علم ثابت کرده که بعضی از مواد غذایی قدرت مقابله با سرطان را دارا می‌باشند. در حالی که بعضی دیگر می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری مهلک را بالا ببرند.

میوه و سبزی

سرطان بیماری پرهزینه‌ای است هم از لحاظ سلامتی و هم مالی. از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از این بیماری از هم اکنون به فکر یک تغذیه‌ی سالم باشید. میوه و سبزیجات، بروکلی، ماهی و ... نقش موثری در نجات ما دارند.

در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این مواد معجزه گر بیشتر آشنا کرده و باید و نبایدهایی را گوشزد کنیم. به امید روزی که این بیماری ریشه کن شود.

میوه و سبزیجات: سپر بلا

واقعیت این است که هر چه در خصوص فواید و خواص میوه و سبزیجات بنویسیم و بگوییم باز هم کافی نیست. میوه یک ماده‌ی غذایی لوکس برای پذیرایی از مهمان نیست. میوه و سبزیجات باید در هر برنامه‌ی غذایی موجود باشد. یعنی سر صبحانه، ناهار و شام.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند کمتر از باقی افراد که میانه‌ی خوبی با این مواد غذایی ندارند به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

از سال‌ها پیش محققان به مدد مطالعاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند

که گیاهان چلیپایی (انواع کلم‌ها) و به خصوص بروکلی باعث کاهش احتمال ابتلا

به سرطان می‌شود

بر اساس آماری که این پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که کمتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند یک و نیم تا دو برابر بیشتر به این بیماری مهلک مبتلا می‌شوند. برای همین تمام متخصصان علم تغذیه به مصرف روزانه‌ی این مواد غذایی تاکید می‌کنند.

در سی سال گذشته 80 درصد پژوهش‌های انجام شده نشان داده است که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های (ویتامین‌های C، E ،B9، کاروتنوئید و...) موجود در این مواد غذایی اثر پیشگیرانه در ابتلا به سرطان داشته‌اند. به عنوان مثال در سال 1972 در کشور فنلاند که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی را دارد، یک طرح دولتی برای ایجاد تغییراتی در عادات‌های غذایی مردم این کشور به اجرا در آمد. نتیجه این شد که 29 سال بعد از اجرای این طرح، مرگ و میر ناشی از سرطان به میزان 50 درصد کاهش یافت.

گوشت قرمز

به مصرف زیاد گوشت قرمز نه بگویید

نتایج حدود سی پژوهش که در خصوص گوشت قرمز انجام شده نشان می‌دهد ارتباطی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و ابتلا به سرطان کولورکتال وجود دارد. بهتر است مصرف گوشت قرمز از یک یا دو بار در هفته بیشتر نباشد.

نتایج پژوهشی که در انجمن سرطان آمریکا انجام گرفته است نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان کولون در افرادی که زیاد گوشت قرمز می‌خورند، 30 الی 40 درصد بیشتر است.

اخیراً یک گروه از محققان انستیتو کانسر Dana-Farber شهر بوستون روی بیمارانی که به سرطان کولورکتال مبتلا بوده و تحت درمان هستند مطالعاتی انجام داده‌اند. محققان ثابت کردند بیمارانی که محصولات گوشتی، مواد غذایی پُرچرب و غلات تصفیه شده‌ی زیادی مصرف کرده‌اند در مقایسه با مبتلایانی که مصرف کننده‌ی میوه، سبزیجات و ماهی بوده‌اند سه برابر بیشتر در معرض عود بیماری قرار دارند.

ماهی

ماهی و گوشت مرغ: خواص باور نکردنی

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2005 انجام شد نشان می‌دهد که مصرف گوشت مرغ و ماهی در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان  کولورکتال را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این نتایج یک پژوهش اروپایی که روی 500000 نفر انجام گرفت نشان می‌دهد افرادی که ماهی زیادی مصرف می‌کنند (80 گرم در روز) در مقایسه با افرادی که ماهی کمتری مصرف می‌کنند (10 گرم در روز) به میزان 31 درصد کمتر به سرطان دچار می‌شوند.

بروکلی

زنده باد بروکلی

از سال‌ها پیش محققان به مدد مطالعاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که گیاهان چلیپایی (انواع کلم‌ها) و به خصوص بروکلی باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

مطالعات جدید نشان داده است که مصرف منظم این سبزیجات یعنی چند بار در هفته، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال، سرطان ریه و همچنین سرطان سینه در زنان را کاهش می‌دهد.

نمک: احتیاط کنید

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که شور کردن غذاها و مصرف منظم و زیاد مواد غذایی نمک سود یا دودی شده احتمال ابتلا به سرطان معده را هفت برابر بیشتر می‌کند. در حالت کلی متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه بیشتر از 6 تا 8 گرم کلریدسدیم (نمک) مصرف نشود. البته باید بدانید که 20 درصد از افراد روزانه بیش از 12 گرم نمک مصرف می‌کنند.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده، افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف

می‌کنند کمتر از باقی افراد که میانه‌ی خوبی با این مواد غذایی ندارند به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند

باور کنید زندگی بدون تکاندن مداوم نمکدان در غذاها هم ادامه دارد. چند هفته طول بیشتر نمی‌کشد که به طعم غذای کم نمک عادت می‌کنید. پس به بهانه‌ی این که نمی‌توانید غذای کم نمک میل کنید سلامتی‌تان را به خطر نیندازید. به جای نمک از ادویه‌های دیگر برای خوش طعم کردن غذای‌تان استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سوالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سوالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

درمان سرطان با رژیم غذایی

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.