تبیان، دستیار زندگی
حجاب مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان است. اقتداری که مردان هواپرست و سلطه گر را عصبانی می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی که حجاب خطرناک می شود


حجاب مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان است. اقتداری که مردان هواپرست و سلطه گر را عصبانی می کند.

بدحجابی

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نخستین نشست اصحاب قلم با موضوع عفاف و حجاب که در سرای اهل قلم برگزار شد، حجاب را در دو بخش انفعالی و فعال تشریح کرد و گفت: هم‌اکنون حجاب در جامعه به صورت انفعالی تعریف می‌شود. اما باید توجه داشت که تعریف فعالانه از حجاب در جوانان تأثیرگذارتر است. زمانی که به افراد جامعه می‌گوییم حجاب شما را از خطر مصون می‌دارد این موضوع برای آنهایی قابل درک است که از عقل احتیاط‌گر برخوردار بوده و در جامعه‌ای اثر دارد که هر فردی بتواند ضرر بی‌حجابی را درک کند.

او در این خصوص آنچه دو سال پیش رخ داده بود را مثال زد و ادامه داد: در جامعه ما که دو جوان به دلیل بدحجابی یک دختر به او تعدی کرده اند، اعدام می‌شوند، اما این دختر مجدد به بدحجابی خود ادامه می‌دهد، نمی‌توان افراد را از ضررهای بدحجابی ترساند.

این خطیب توانا با اشاره به شعار «حجاب مصونیت است» تصریح کرد: حجاب قبل از اینکه فرد را از خطری مصون بدارد علامت مهربانی او به دیگران است. او به بخش دوم این شعار که حجاب را «محدودیت» نمی داند، اشاره ای نکرد.

پناهیان که معتقد است حجاب هم مهربانی به زنان و هم مهربانی به مردان است دلایل مهربانی حجاب به زنان را اینگونه بیان کرد: زن محجبه افراد دیگر را به رقابت خانمانسوز نمی‌کشاند. چرا که هیچ زنی از آسیب این رقابت در امان نیست و ممکن است روزی خود در این رقابت حذف شود.

او ادامه داد: بی‌حجابی را می‌توان با نامهربانی همتراز دانست و علت اینکه این موضوع در جامعه جا نیافتاده است به دلیل ضعف ما در تعریف حجاب است.

به گفته پناهیان خداوند مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد را برعهده زنان قرار داده است. او از این جهت حجاب را مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان می داند. اقتداری که مردان هواپرست و سلطه گر را عصبانی می کند.

زن محجبه افراد دیگر را به رقابت خانمانسوز نمی‌کشاند. چرا که هیچ زنی از آسیب این رقابت در امان نیست و ممکن است روزی خود در این رقابت حذف شود

این استاد دانشگاه ویژگی های بیان شده برای ایمان در این آیه را که «ایمان توسط خداوند در دلها محبوب و زیبا قرار می گیرد» به حجاب تعمیم داد و گفت: باید بتوانیم حجاب را در دین خود محبوب و زیبا کنیم، طوری که حتی اگر کسی که حجاب ندارد هم همین نگاه را داشته باشد.

پناهیان در ادامه خطر حجاب برای غرب را بزرگ تر و جدی تر از خطر بی حجابی برای کشورمان دانست و بر ضرورت ساخت فیلم های سینمایی خوب و قوی برای شناساندن این واجب دینی به کشورهای غیراسلامی تاکید کرد.

او در این خصوص اظهار کرد: اگر یک فیلم سینمایی خوب درباه حجاب بسازیم طوری که زنان فرانسه آن را بفهمند بسیار اثرگذار خواهد بود.

به عقیده مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها «نهضت گرایش به حجاب در اروپا به سهولت قابل شکل گیری است» و «اگر تاکنون نهضت گرایش به حجاب تمام غرب را فرا نگرفته است به دلیل آن است که ما مسلمانان در توضیح فلسفه حجاب و معرفی آن به جهانیان کوتاهی کرده‌ایم».

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع :

سایت جهان

مطالب مرتبط :

ورود بانوان بد حجاب آزاد

مرزداری لذات تا حفظ خانواده

بی حجابی از نوع مدرن

قدم قدم تا بی بند و باری

حجاب؛ افزایش التهاب برای مردان؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.