تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتاب های : « سفیر 7 هزار روزه»، «57سال اسارت»، «بیداری رویاها»، «جمعه خونین 57» و «پایان غبطه».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفیر 7هزار روزه


معرفی مختصر کتاب های : « سفیر 7 هزار روزه»، «57سال اسارت»، «بیداری رویاها»، «جمعه خونین 57» و «پایان غبطه».


«سفیر 7 هزار روزه»
«سفیر 7 هزار روزه»

حسین روحانی صدر

انتشارات سوره

708 صفحه

شمارگان 2500 صفحه

قیمت 12900 تومان

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «سفیر 7 هزار روزه» یا خاطرات سید تقی موسوی درچه‌ای، از تازه‌ترین محصولات مشترک دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و دفتر مطالعات و ادبیات پایداری استان اصفهان است. مرحوم درچه‌ای که از مبارزان فعال در سال‌های پیش از انقلاب است، خاطرات و سرنوشت خود را در حدود 30 جلسه از سال 87 با یک محقق جوان به نام حسین روحانی صدر در میان گذاشته است؛ هرچند تا پایان عمر خود موفق به رویت کتاب نمی‌شود و به دلیل ابتلا به بیماری دیابت، مردادماه سال گذشته دارفانی را وداع می‌گوید.

«سفیر 7 هزار روزه» تلاش می‌کند آینه تمام نمای زندگی درچه‌ای باشد و خواننده قرار نیست صرفاً با خاطره‌هایی روبرو شود که مربوط به سال‌های تحصیل، مبارزه و پیروزی انقلاب باشد. بنابراین، نویسنده کتاب با نگاهی موسّع به حیات اجتماعی و زیست سیاسی و مبارزاتی مرحوم سیدتقی درچه‌ای، تلاش می‌کند تا زندگینامه این مبارز نه چندان نامدار انقلاب اسلامی را به قلم بیاورد.

روایت‌گر «سفیر 7 هزار روزه» کسی است که از 17 سالگی یعنی از سال 1336 تا پیروزی انقلاب اسلامی نامه‌های امام خمینی (ره) به علما و مبارزان را منتقل می‌کرد. در مقابل نیز پاسخ نامه‌ها و نوشته‌های مبارزان به بنیانگذار جمهوری اسلامی را به امام راحل می‌رساند و آنقدر در این امر، ثابت‌قدم و استوار بود که به عنوان معتمد امام، علما و مبارزان انقلاب شناخته شد. درچه‌ای چه در مدرسه خان و مدرسه فیضیه و چه در زندان با آیت‌الله خامنه‌ای (رهبر انقلاب) همراه بوده و اگر ایشان برای کاری به تهران می‌آمده‌اند، سرای امن و پناه گرمی جز منزل مرحوم درچه‌ای نمی‌یافتند. از دیگر سو، اگر آقای درچه‌ای نیز به مشهد می‌رفت، منزل آقا را به عنوان پناهگاه انتخاب می‌کردند.

«57 سال اسارت» (جلد هفتم)
«57 سال اسارت» (جلد هفتم)

عنوان فرعی: تجزیه و تحلیل رخدادهای دوران پهلوی

علی‌محمد بشارتی

نشر عروج

300 صفحه

قیمت: 3600 تومان

بشارتی در مقدمه کتاب آورده است: «در راستای تدوین رویدادهای دوران 57 ساله دودمان پهلوی و تحلیل آن رویدادها جلد هفتم این مجموعه تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود. این مجلد حوادث پس از سقوط هویدا تا خیزش عظیم مردم تبریز در 29 بهمن ماه 1356 و در پاسداری از قیام مردم قهرمان قم در 19 دیماه 56 را در برمی‌گیرد. پر واضح است که بررسی همه این حوادث را پا به پای امام خمینی پیش می‌رویم و حوادث را از منظر آن قائد بزرگ پی می گیریم. زیرا انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی شروع نمی شد، شکل نمی گرفت، به پیروزی نمی رسید و جمهوری اسلامی را پدید نمی‌آورد.»

این کتاب ، جلد هفتم از مجموعه‌ای است که به تحلیل رخدادها و رویدادهای دوران پهلوی پرداخته است (از سال 1300 تا سال 1357 که دوران حکومت پهلوی به حساب می‌آید) در پنج فصل تقسیم بندی شده است.

در فصل اول موضوع تاریخ سلطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته که مولف با ارائه اسنادی از دوره قاجار و پهلوی تحرکات دشمنان ایران را بازگو کرده است. در فصل دوم وقایع و حوادث پس از هویدا و دولت‌های بعد از او مورد بحث قرار گرفته است.

فصل سوم بیان اتفاقاتی بوده که منشاء آن شهادت حاج آقا مصطفی در نجف و پیامد آن حوادثی است که در تمام شهرهای ایران به وقوع می پیوند و عملاً انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی می شود. فصل چهارم کتاب به موضوع حقوق بشر کارتر می‌پردازد که شاه به دستور کارتر آزادی‌های سیاسی بیشتری را در ایران اعمال می کند. فصل پنجم به آغاز حرکت مردم قم در دی‌ماه 1356 می پردازد و علل این حرکت مورد بحث قرار گرفته است.

بیداری رویاها
«بیداری رویاها»

محمد علی باشه آهنگر

انتشارات سوره مهر

تعداد صفحات: 116

شمارگان: 2500

کتاب بیداری رویا ها مربوط به دوران آغازین جنگ است. مردانی که به جنگ می‌رفتند و برنمی‌گشتند. خانواده‌های آنان در تنگنای شدید قرار می‌گرفتند. اگر به خانواده‌ای اطلاع داده می‌شد که پدر خانواده کشته شده است کم‌کم آرام می‌شدند. اما برای خانواده‌ای که خبر درستی از گمشده خود نداشتند شرایط دشواری به وجود می‌آمد. انتظار کشنده‌ترین درد این روزگار است. رخشانه طعم این انتظار را به خوبی چشیده .رخشانه، این کوه درد، تن به سرنوشت محتوم می‌سپارد. وقتی هیچ کورسویی از زنده بودن ایوب به او نمی‌رسد، به خاطر تنها پسرش،ایثار می‌کند و شویی به خانه ویران‌شده‌اش راه می‌‌یابد که اتفاقاً همخون ایوب است؛ داود، جوانی که مردانگی را از سلفش ایوب به ارث برده است. اما وای به روزی که ایوب زنده باشد.کیان خانواده، مردانگی داود و ایثار رخشانه در بلوای زندگی ایوب رنگ می‌بازد و رخشانه نقل مجلس خاله زنکان و فامیل نمایان می‌شود. راهی که رخشانه می‌‌پیماید، از آدمی و توانش به دور است. به اسطوره تنه می‌زند. اخگر را به تنهایی در دستانش می‌فشارد. می‌سوزد از درون و برون. اما می‌ایستد تا کیان خانواده‌اش را به دست باد نسپارد. حمید این میوه عشق اولین را به سرانجام نیک می‌رساند و داود این مرد نسل دومی را هوشیار می‌کند که بی‌گناهی‌اش تا ابد میان او و خدایش آذین پیشانی مردان خواهد بود. اما رخشانه دلی مستقل دارد؛ روحی فرهیخته و روانی پاک و غروری بی‌مانند. حالا دیگر هیچ چیز نمی‌تواند متانت از دست رفته‌اش را به او بازگرداند؛ مگر تردید در همراهی با جریان آب ؛ اما می‌کوشد اثبات کند زن ایرانی مستقل است، در دنیایی که سنت کهن تمام استقلالش را به زیر کشیده است.

جمعه خونین
«جمعه خونین57»

سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران

150 صفحه

تیراژ 1500 نسخه

نقطه آغاز کتاب «جمعه خونین57»، جریان نخست وزیری جعفر شریف امامی است و بعد از آن شرحی بر راهپیمایی عید فطر، اعتراض روحانیت و واقعه 17 شهریور و معرفی 57 تن از شهدای آن روز را دربر دارد.

«جعفر محمدی کلوچه»، «تراب شهابی»، «فرامرز پورسیف الهی»، «بهزاد برزو»، «اکبر بستانچی»، «علی ایجی»، «زهرا فروزی»، «علی اسدیان»، «ربابه احمدیان» و «علی‌ احمدخان کردبچه» تعدادی از 57 شهید واقعه 17 شهریور هستند که زندگینامه آنها در کتاب مذکور گردآوری شده است.

پایان غبطه
«پایان غبطه»

نادره عزیزی نیک

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

168 صفحه

شمارگان 2500 نسخه

قیمت 1900 تومان

زندگی‌نامه داستانی شهید احمد کاظمی از فرماندهان سپاه با عنوان «پایان غبطه» منتشر شد.

«پایان غبطه» اثری است داستانی به قلم «نادره عزیزی نیک» که از مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب بر مبنای زندگی شهیداحمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اثری داستانی خلق کرده است و خواننده با فراز‌هایی از زندگی شهید کاظمی از دوران نوجوانی تا شهادت همراه می‌شود.

شهید احمد کاظمی در 19 دی‌ماه 1374 در اثر سانحه سقوط هواپیما به شهادت رسید.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر، سوره مهر