تبیان، دستیار زندگی
در جامعه مهدوی، عدالت یک جریان فرهنگی اصیل است که پشتوانه قرآنی و حکومتی دارد که تخلف از آن تنها توسط معدودی از افراد خودمحور و منفعت طلبی که به دور از تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته اند، صورت می گیرد. حاکمیت عدالت پرور با آن ها به طور جدی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای حکومت مهدوی

حضرت مهدی

افراد و جمعیت ها پیش از آنکه به حکومت برسند و قدرت را در دست بگیرند، آرمان هایی را برای حکومت خود بیان و برای رسیدن به ان اهداف برنامه های خود را نیز اعلام می کنند، اما معمولاً پس از رسیدن به قدرت و گذشت زمان، در اهداف خود ناکام مانده و گاهی از آنچه گفته بودند، عدول می کنند و یا به کلی آن اهداف و ایده ها را فراموش می کنند.


در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، اهداف، هدف هایی واقعی و اصیل است که در عمق وجدان های بشری ریشه دارد و همگان در آرزوی رسیدن به آن بوده اند. برنامه ها بر اساس تعالیم قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام تنظیم شده و در تمامی بخش ها ضمانت اجرایی وجود دارد. به عبارتی دیگر دستاوردهای حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخگوی تمام نیازهای معنوی و مادی بشر است.

در جامعه مهدوی، عدالت یک جریان فرهنگی اصیل است که پشتوانه قرآنی و حکومتی دارد که تخلف از آن تنها توسط معدودی از افراد خودمحور و منفعت طلبی که به دور از تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته اند، صورت می گیرد. حاکمیت عدالت پرور با آن ها به طور جدی برخورد می کند و از نفوذ آن ها به سطوح حاکمیت جلوگیری می نماید

عدالت فراگیر

بنا بر روایات، مهم ترین ره آورد قیام و انقلاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عدالت و دادگری است که در سراسر جهان جاری و ساری می شود. در حکومت حضرت عدالت در همه سطوح جامعه جاری می شود و هیچ نهاد یا مجموعه کوچک و بزرگی نمی ماند، مگر اینکه عدالت در آن حاکم خواهد شد. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است: «به خدا قسم، عدالت را در خانه های مردم خواهد برد آنچنان که گرما و سرما به درون خانه ها نفوذ می کند».(1)

در جامعه مهدوی، عدالت یک جریان فرهنگی اصیل است که پشتوانه قرآنی و حکومتی دارد که تخلف از آن تنها توسط معدودی از افراد خودمحور و منفعت طلبی که به دور از تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته اند، صورت می گیرد. حاکمیت عدالت پرور با آن ها به طور جدی برخورد می کند و از نفوذ آن ها به سطوح حاکمیت جلوگیری می نماید.

رشد فکری، اخلاقی، ایمانی

امام باقر علیه السلام در حدیثی فرموده است: «وقتی قائم ما قیام کند، دست عنایت خویش بر سر بندگان خدا می نهد و به برکت آن عقل و خرد آن ها به کمال می رسد».(2) با توجه به سخن امام باقر علیه السلام وقتی عقل آدمی کامل می شود، همه خوبی ها و زیبایی ها را نیز به دست می آورد؛ زیرا عقل پیامبر درونی انسان است که وقتی بر کشور جسم و جان حاکم باشد، اندیشه و عمل را به سوی صلاح و درستی خواهد برد و مسیر بندگی خدا را هموار خواهد کرد. در جامعه مهدوی عقول انسان ها، میدان دار تصمیم گیری ها و در نتیجه آدمی را به سوی خوبی ها و اطاعت محض از پروردگار رهنمون می شوند.

اتحاد و همدلی

کتاب اتحاد و دوستی

با حاکمیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انسان ها با همدیگر صمیمی و متحد خواهند شد و کینه و دشمنی از جامعه رخت بر می بندد؛ زیرا جاری شدن عدالت و دادگستری در جامعه سبب می شود حقی از کسی ضایع نشود. بنابراین زمینه ای برای دشمنی و کینه جویی باقی نمی ماند.؛ بلکه دل های مردم با یکدیگر انس و الفت می یابند و همگان به سوی اخوت و برادری قرآنی(3) باز می گردند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: « [در آن ایام] خداوند وحدت و الفت بین قلوب پریشان و پراکنده برقرار می کند».(4) در حدیث دیگری نیز از حضرت آمده است: « وقتی قائم ما قیام کند، دوستی واقعی و صمیمت حقیقی بیان می شود. هر نیازمندی دست می برد و از جیب برادر ایمانی اش به مقدار نیاز بر می دارد و برادرش او را منع نمی کند».(5)

خیر و برکت فراوان

با آشکار شدن همه منابع زمینی برای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و تقسیم بیت المال به عدالت میان همه مردم، دیگر جایی برای فقر و تهیدستی باقی نمی ماند. در زمان امام روابط اقتصادی بر اساس برادری و برابری شکل می گیرد و اصل سودجویی و منفعت طلبی شخصی، جای خود را به حس دلسوزی و غمخواری و مواسات با برادران دینی می دهد و بوی یگانگی و یکرنگی در همه جا به مشام می رسد

یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، خیر و برکت فراوان و بی سابقه است که همه جا سبز و خرم شده و نشاط و حیات می یابد. آسمان می بارد و زمین می رویاند و برکات الهی سرشار و بی شمار می گردد؛ چنانکه امام صادق علیه السلام فرموده است: « خداوند به سبب او برکات آسمان ها و زمین را جاری می کند. [در ایام دولت او] آسمان می بارد و زمین دانه می دهد».(6) این اتفاقات به دلیل آن است که روزگار امام، مردم در همه اصناف و اقشار تحت تربیت الهی قرار گرفته و روابط خود را بر اساس ارزش های خدایی انجام می دهند. بر همین اساس است که خداوند نیز به وعده خود جامه عمل می پوشاند و برکات و خیرات خود را برای زمینیان نازل می کند: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ وَلکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ « و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می ‏آوردند و تقوا پیشه می‏ کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن ها می‏ گشودیم؛ ولی (آن ها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم».(7)

ریشه کن شدن فقر

با آشکار شدن همه منابع زمینی برای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و تقسیم بیت المال به عدالت میان همه مردم، دیگر جایی برای فقر و تهیدستی باقی نمی ماند. در زمان امام روابط اقتصادی بر اساس برادری و برابری شکل می گیرد و اصل سودجویی و منفعت طلبی شخصی، جای خود را به حس دلسوزی و غمخواری و مواسات با برادران دینی می دهد و بوی یگانگی و یکرنگی در همه جا به مشام می رسد. امام باقر علیه السلام در این زمینه فرموده است: « (مهدی) هر سال دو بار به مردم می بخشد و در هر ماه دو بار به آن ها روزی ( و نیاز زندگی) عطا می کند و (در این کار)به مواسات بین مردم عمل می کند تا اینکه (چنان مردم بی نیاز شوند که) هیچ نیازمندی به زکات پیدا نمی شود».(8)

امام صادق علیه السلام این حقیقت را این گونه بیان کرده است: « هنگامی که قائم قیام کند، خداوند بیماری ها را از مؤمنان دور می سازد و تندرستی را به آنان باز می گرداند

اما علت دیگری که برای این بی نیازی مردم وجود دارد، روحیه قناعت است. به عبارتی پیش از آنکه مردم از بیرون، صاحب مال فراوان و بی نیاز شوند، از درون روح بی نیازی در آن ها ایجاد می شود و به آنچه خداوند از فضل خویش به آن ها عطا کرده است، راضی و خشنود می گردند و از این رو چشمی به اموال دیگران ندارند.

در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: « و خداوند دل های امتم را از بی نیازی پی می کند و عدالت مهدوی همه آن ها را در بر می گیرد، به گونه ای که [حضرت مهدی] امر می کند تا ندا دهنده ای اعلام کند: چی کسی نیازمند مال است؟ پس کسی در میان مردم بر نخیزد جز یک نفرو پس امام به او می فرماید: نزد خزانه دار برو و بگو مهدی به تو فرمان می دهد که به من مالی بدهی. پس خزانه دار به او می گوید: جامه ات را بیاور، تا اینکه وسط جامه اش را پر می کند و چون آن را بر دوش می کشد، پشیمان می شود و می گوید: چرا در میان امت محمد من از همه حریص تر باشم. پس مال را بر می گرداند، ولی از او قبول نمی شود و به او گفته می شود: ما آنچه عطا کردیم، باز پس نمی گیریم».(9)

سلامت جسمی و روانی

بشر امروز با بیماری های سخت و غیر قابل درمان روبروست که محصول عوامل مختلفی همچون آلودگی محیط زیست، روابط نامشروع انسان ها و نیز از بین بردن جنگل ها و آب های دریاها و عوامل بی شمار دیگری است. امراض روحی و روانی نیز امروز جهان را برای انسان ها تلخ کرده است که نتیجه روابط غلط حاکم بر جهان و انسان هاست. در روزگار امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که روزگار اجرای عدالت به تمام معنا و حکومت فضیلت ها و خوبی هاست، بنای روابط انسان ها بر برابری و برادری قرار می گیرد و در نتیجه بیماری های جسمی و روحی از بین می رود. امام صادق علیه السلام این حقیقت را این گونه بیان کرده است: « هنگامی که قائم قیام کند، خداوند بیماری ها را از مؤمنان دور می سازد و تندرستی را به آنان باز می گرداند».(10)

ضمن آنکه در این دوره دانش به اندازه ای پیشرفت می کند که هیچ بیماری ای لاعلاج نمی ماند.

در دوران حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که دوران حاکمیت خوبی ها و زیبایی هاست، بزرگ ترین نعمت الهی که از عالی ترین آروزهای بشری نیز به شمار می رود، یعنی امنیت به دست می آید. وقتی مردم در روابط اجتماعی خود به اصول اخلاقی پایبند باشند و عدالت در همه حیات فردی و جمعی بشر جاری شود، بهانه ای برای ناامنی و ترس باقی نمی ماند

گسترش دانش

دانش

در این دوران بنا بر روایات اسرار علمی فراوان در علوم اسلامی و انسانی آشکار می شود و دانش بشری به گونه ای غیر قابل تصور توسعه می یابد. امام صادق علیه السلام در این زمینه فرموده است: «علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده و در میان مردم گسترش دهد و ان دو حرف را نیز به آن ها ضمیمه ساخته و مجموع بیست و هفت حرف را منتشر خواهد کرد».(11)

امنیت عمومی

در دوران حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که دوران حاکمیت خوبی ها و زیبایی هاست، بزرگ ترین نعمت الهی که از عالی ترین آروزهای بشری نیز به شمار می رود، یعنی امنیت به دست می آید. وقتی مردم در روابط اجتماعی خود به اصول اخلاقی پایبند باشند و عدالت در همه حیات فردی و جمعی بشر جاری شود، بهانه ای برای ناامنی و ترس باقی نمی ماند. امام علی علیه السلام فرموده است: « به دست ما [ و در حکومت ما] روزگار سختی ها سپری می گردد ... و چون قائم ما قیام کند، کینه ها از دل ها بیرون رود، حیوانات نیز با هم سازگاری می کنند. [در آن روزگار چنان محیط امنی ایجاد شود] که زن با همه ریب و زیور خود، از عراق تا شام برود ... و چیزی او را نترساند» .(12)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1. بحارالانوار، ج52، ص 362.

2. همان، ص 336.

3. حجرات: 10.

4. کمال الدین، ج2، ص 548.

5. بحارالانوار، ح 52، ص 372.

6. طوسی، الغیبه، ص 188.

7. اعراف: 96.

8. بحارالانوار، ج 52، ص390.

9. همان، ج 51، ص 92.

10. همان، ج 52، ص 364.

11. همان، ص 326.

12. صدوق، خصال، ج2، ص418.

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.