تبیان، دستیار زندگی
موتورهای جستجوگر بومی که غالبا برای کشور هدف راه اندازی شده اند، از امنیت بالایی نسبت به گوگل و یاهو برخوردار هستند و کاربران با سرعت بالاتری به صفحات اینترنتی دست پیدا می کنند، از این روی، حدود چهار سال است که زمزمه های موتور جستجوگر ملی در ایران اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت ایمیل ملی با گوگل!


 موتورهای جستجوگر بومی که غالبا برای کشور هدف راه اندازی شده اند، از امنیت بالایی نسبت به گوگل و یاهو برخوردار هستند و کاربران با سرعت بالاتری به صفحات اینترنتی دست پیدا می کنند، از این روی، حدود چهار سال است که زمزمه های "موتور جستجوگر ملی" در ایران اسلامی نیز به گوش می رسید.


ایمیل ملی

امروزه علاوه بر موتورهای جستجوگری چون گوگل و یاهو ، موتورهای جستجوگر بومی نیز در چند کشور فعالیت می کنند . موتور جستجوی بومی در کشورهایی مانند چین ، کره و روسیه راه فعالیت دارند و نسبت به موتورهای جستجوی گوگل و یاهو رتبه ی اول را در کشورهای مذکور به خود اختصاص داده اند.

موتورهای جستجوگر بومی که غالبا برای کشور هدف راه اندازی شده اند ، از امنیت بالایی نسبت به گوگل و یاهو برخوردار هستند و کاربران با سرعت بالاتری به صفحات اینترنتی دست پیدا می کنند ، از این روی ، حدود چهار سال است که زمزمه های "موتور جستجوگر ملی" در ایران اسلامی نیز به گوش می رسید که با پستی و بلندی هایی همراه بود لیکن با تلاش مستمر دست اندرکاران صنعت ارتباطات ، این طرح کامل شده و اخیرا ، به طور رسمی در کشور آغاز به کار نموده است.

پیش از این مقرر بود درگاه خدمات الكترونیكی ایران به نشانی "www.iran.ir" به مدیران دستگاه‌ های دولتی ، خدمات پست الكترونیكی ارائه دهد . كاربران در آن دوره می ‌توانستند با ثبت هویت خود در سایت ، دارای ایمیلی مطمئن شوند . در آن سال های گذشته ، امنیت ایمیل ‌های دولتی بسیار مهم برشمرده می ‌شد و اغلب مخاطبان ایمیل‌ های سایت www.iran.ir ، مدیران نهادهای دولتی بودند . البته ، كاربران ایمیل ملی باید برای تایید و تثبیت هویت خود ، علاوه‌ بر تكمیل و ارسال فرم الكترونیكی ، نامه ‌ای را با مهر و امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی خود نیز ارائه می ‌دادند . از مدیران دولتی هم خواسته شده بود كه برای امنیت بیشتر اطلاعات ، ایمیل‌ های خود را روی پورتال واحد دولت الكترونیكی ایران بسازند و از آن برای تماس‌ های خود استفاده كنند اما در طرح عمومی سازی تمامی شهروندان ایرانی می توانند از این ایمیل استفاده نمایند.

مسوولان وزارت ارتباطات نیز با "ملی" و "عمومی" كردن ابعاد آن ، قصد دارند برای جی‌ میل ((Gmail و یاهو ((Yahoo و‌ هات‌ میل ((Hotmail بازار ، رقیبی ایجاد کنند.

در واقع ، دلیل ایجاد ایمیل ملی برای شهروندان ایرانی ،‌ امنیت بالای آن نسبت به خدمات ‌دهندگان دیگر ایمیل در خارج از كشور بوده و در صورت استفاده ی از آن ، اطلاعات ایمیل در داخل كشور گردش می‌ كند و مانند ایمیل‌ های غیر ایرانی نظیر یاهو، جی ‌میل و ‌هات‌ میل كه در خارج از كشور میزبانی می ‌شوند ، اطلاعات به خارج از كشور منتقل نخواهد شد ؛ دراین حالت ، ضریب هک کردن ایمیل ها به طور چشم گیری کاهش یافته و از لحاظ امنیتی بُرد بالایی پیدا می کند . پست الکترونیکی درگاه ملی ایران پیش از این به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده بود و هم اکنون با حل مشکلات فنی می تواند به صورت عمومی به مراجعه هر تعداد کاربر برای دریافت ایمیل پاسخ دهد  . مسوولان وزارت ارتباطات نیز با "ملی" و "عمومی" كردن ابعاد آن ، قصد دارند برای جی‌ میل ((Gmail و یاهو ((Yahoo و‌ هات‌ میل ((Hotmail بازار ، رقیبی ایجاد کنند.

ایمیل

برخی مزایای موتور جستجوگر ملی:

1- عدم محدودیت در حجم و امکان ارسال فایل هایی با حجم بالا

2- امنیت بالا برای کاربران اینترنتی

3- رفع مشکل قطع ارتباط و یا سایر مشکلات ناشی از استفاده از ابزارهای غیربومی

4- قابل استفاده برای کاربران ایرانی در داخل و خارج از کشور

با این حال،‌ از سال 86 كه دادن ایمیل ایرانی به مدیران شروع شد ،‌ تا كنون تنها برای بیش از سه هزار نفر ایمیل ملی فعال شده است. باتوجه به تعداد قریب به 25 میلیون كاربر اینترنتی در ایران ، تعداد سه هزار مشترک ایمیل ملی بسیار ناچیز جلوه می‌ كند . در آن هنگامی كه بحث ایمیلی ایمن برای مدیران ایرانی در جریان بود ، كسی از ایمیل ملی سخنی نگفته بود اما اخیرا،مسوولان وزارت ارتباطات همزمان با نمایشگاه "الكامپ" ،فرصت را مناسب دیدند كه سیاست‌ های جدید وزارت ارتباطات را مطرح كنند که یكی از این برنامه‌ ها و سیاست‌ ها ،‌ راه ‌اندازی ایمیل ملی بود.

شركت فناوری اطلاعات ایران ادعا نموده ، ایمیل ایرانی می ‌تواند جایگزین شركت ‌های خدمات ‌دهنده ی ایمیل از جمله "جی ‌میل" و "یاهو" شود و همان طور که گفته شد وزارت ارتباطات تصمیم گرفته است رقیبی برای غول‌ های اینترنتی جهان باشد اما هنوز مشخص نیست این رقابت را با چه راهبردی برقرار خواهد کرد . در این میان ، علی اصغر انصاری (معاون سازمان فناوری اطلاعات) تاکید کرد که اقبال مردم به سرویس دهنده های اینترنتی تنها مختص به امکانات فنی نیست و بسیارند سرویس هایی که از سوی غول های فناوری ارائه می شوند اما مورد استقبال قرار نمی گیرند و برای آنکه کاربران به استفاده از ایمیل ایرانی که برای تقویت توان فنی داخلی و حفظ هویت ایرانی ایجاد شده ترغیب شوند ، درصدد راهکار ارائه ی مدل های کسب و کار جدیدی هستیم که بتواند درصد جذب کاربران را به طور چشم گیری بالا ببرد.

دلیل ایجاد ایمیل ملی برای شهروندان ایرانی ،‌ امنیت بالای آن نسبت به خدمات ‌دهندگان دیگر ایمیل در خارج از كشور بوده و در صورت استفاده ی از آن ، اطلاعات ایمیل در داخل كشور گردش می‌ كند و مانند ایمیل‌ های غیر ایرانی نظیر یاهو، جی ‌میل و ‌هات‌ میل كه در خارج از كشور میزبانی می ‌شوند ، اطلاعات به خارج از كشور منتقل نخواهد شد

اما آنچه که حائز اهمیت می باشد این است که میلیاردها دلار سرمایه ، مهندسان و فناوری بسیار پیشرفته در صنعت آی ‌تی (IT) ، تبلیغات بسیار وسیع و طراحی ‌ها و افزونه ‌های هر روزه ی "جی ‌میل" و "یاهو" ، بسیاری از كاربران اینترنت در سراسر جهان را شیفته ی خود كرده و این در حالی است که هنوز مشخص نیست وزارت ارتباطات بدون این پشتوانه‌ ها ، چگونه می ‌خواهد تلاش كند تا كاربران ایرانی از "جی‌ میل" یا "یاهو" صرف نظر كنند و به "ایمیل ملی" روی آورند؟ و آیا حقیقتا "ایمیل ملی" پتانسیل رقابت با این غول ها را دارد و مسئولین برای این رقابت عظیم چه برنامه ای دارند؟

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رجانیوز / سایت فرهیختگان آنلاین